Ustrój Imperium - Opcje polityczne | Imperium w Sid Meier's Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Despotyzm (Despotism)
Wymaga: nic
Utrzymanie: niskie
Domyślny
Władza dziedziczna (Hereditary Rule)
Wymaga: Monarchy.
Koszt utrzymania: średni.
Każda jednostka stacjonująca w mieście zwiększa zadowolenie o 1.
Zalety:
Prosty i efektywny sposób utrzymania spokoju
Szczególnie przydatny w świeżo podbitych miastach
Efekt działania jest bardzo prosty - ale też, szczególnie w pierwszej części gry niezwykle przydatny. Alternatywne metody na utrzymanie spokoju w mieście wymagają większych zabiegów i dostępu do deficytowych niekiedy surowców luksusowych - ten sposób czyni zaprowadzanie porządku wśród niezadowolonych wyjątkowo prostym.
Warto zauważyć, że każda jednostka wojskowa działa tak samo - niezależnie czy jest to wojownik czy czołg. Z tego względu nawet najpoważniejsze rozruchy można powstrzymać relatywnie niewielkim kosztem. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne podczas działań militarnych, gdzie wojska które właśnie zdobyły miasto podczas gdy leczą w nim rany mogą skutecznie zmusić mieszkańców do pracy, niezależnie od ich nastawienia do zdobywcy.
System reprezentacji (Representation)
Wymaga: Constitution
Koszt utrzymania: niski
Każdy specjalista wytwarza dodatkowo +3 nauki, w 4 największych miastach mamy +3 do zadowolenia.
Prawdopodobnie najczęściej wybierana opcja ustrojowa w tej kategorii. W przypadku gdy dysponujemy chociażby niewielką ilością specjalistów daje nam zauważalny bonus do nauki - tym cenniejszy im specjalistów jest więcej.
Zwarzywszy, że każdy z specjalistów-naukowców wytwarza 3 nauki z tym bonusem jest dwukrotnie bardziej wydajny, a pozostali specjaliści osiągają wydajność zwykłych naukowców. W skrajnym przypadku, gdyby nasza nauka opierała się głównie na specjalistach wybór tej opcji doprowadziłby do podwojenia naszych możliwości badawczych!
Zwiększenie zadowolenia w naszych największych miastach też jest niezwykle przydatne - akurat największe miasta zazwyczaj najwięcej z tego skorzystają.
Państwo policyjne (Police State)
Wymaga: Fascism
Utrzymanie: wysokie
Produkcja każdej jednostki wojskowej +25%, niezadowolenie z wojny -50%
Rozwiązanie przydatne w zasadzie wyłącznie w sytuacji prowadzenia długotrwałej wojny. Dość kosztowny wybór, ale gdy prowadzimy wojnę totalną - może nam znacząco pomoć w osiągnięciu potrzebnej przewagi. W pozostałych sytuacjach raczej nieprzydatne - chyba że przeprowadzamy właśnie ogromną rozbudowę armii i sam bonus do produkcji jest dla nas wart ceny jaką musimy ponieść za tę opcję.
Powszechne prawo wyborcze (Universal Suffrage)
Wymaga: Democracy
Utrzymanie: medium
+1 produkcji z każdego miasta, można przyspieszać produkcję za złoto
Dość ciekawa opcja - jej podstawową zaletą jest możliwość kupowania za złoto każdego budynku i jednostki jaką umieścimy w kolejce produkcyjnej. Co ważne - kupować Projektów nie można.
Cena jaką musimy zapłacić za produkcję jest dość wysoka - z tego względu zazwyczaj jesteśmy nieco ograniczeni w skali takich zakupów - koncentrując się na zakupach awaryjnych.
Z drugiej strony w sytuacji gdy dysponujemy dużą ilością złota wybór tej opcji umożliwia nam błyskawiczne zmodernizowanie państwa (np. po wynalezieniu jakieś kluczowej dla naszej strategii technologii) lub rozbudowę armii. Do masowych zakupów bardzo pomocne jest zdobycie cudu Kreml (Kremlin) - obniżającego aż o połowę koszt zakupu.