Kolonie | Sztuka Wojny, Złota Era, Kolonie w Sid Meier's Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Kolonie
Wprowadzenie możliwości obdarzania części z naszych miast niepodległością jest na pierwszy rzut oka w niewielkim stopniu przydatne. Przecież lepiej nowo podbite tereny kontrolować osobiście, a wysokie koszty związane z utrzymaniem zdobycznych miast można zredukować wprowadzając Etatyzm.
Powiem tak - jeśli nasze nowe włości są na tym samym kontynencie to może działać. Jeżeli nasze zamorskie terytoria składają się z 2-3 miast to też jest to do osiągnięcia. Jednak jeśli mamy tam więcej miast to w 90% sytuacji koszty związane z ich utrzymaniem przekroczą potencjalne korzyści. Po to mamy możliwość stworzenia kolonii.
Kolonia staje się samodzielną, pełnoprawną cywilizacją, która od początku swojego istnienia będzie naszym wasalem. W każdym z jej miast otrzyma dwa najlepsze oddziały obronne i będzie dysponować wszystkimi naszymi technologiami.
Zalety kolonii:
- Poważna redukcja kosztów utrzymania miast - to główny powód dla którego tworzy się kolonię.
- Brak problemów z buntami w naszych miastach. Miasta należą teraz do kogoś innego.
- Nowy partner handlowy. Szczególnie cenne dla bardzo wojowniczych graczy, którzy nie mają zbyt wielu przyjaciół na świecie. W jednej z moich gier dzięki wyzwoleniu kilku świeżo zdobytych miast po drugiej stronie oceanu otrzymałem imponujący wzrost dochodów nie tylko z tego powodu że spadły mi koszty utrzymania, ale i dlatego że zyski z handlu morskiego bardzo wyraźnie poszły do góry.
- Nowa cywilizacja otrzyma na dzień dobry +10 w relacjach z nami tylko za fakt iż otrzymali niepodległość. To w większości sytuacji gwarantuje że pozostanie naszym sojusznikiem przez resztę gry.
- Kolonia wciąż jest od nas zależna - jako wasal. Możemy od niej żądać ważnych dla nas surowców, możemy wykorzystywać jej miasta do stacjonowania naszych wojsk czy przerzucać do nich drogą lotniczą nasze armie.
- Jeżeli nasz wasal ma dostatecznie duże terytorium, rozwinięte miasta i wrogich nam sąsiadów można pomyśleć o wykorzystaniu go jako najemnika. Dajemy mu dużo naszych oddziałów, sporo robotników i wypowiedzmy wojnę jego sąsiadowi. Niech on ponosi koszty związane z niezadowoleniem z wojny i utrzymaniem armii. A my w tym czasie możemy spokojnie dbać o swoją gospodarkę.
- Kolonia jest idealnym miejscem do wysyłania naszych korporacji - nawet tych najlepszych. Nie dość, że wzrosną nam zyski to nasza kolonia prawie na pewno nie wykorzysta zdobytej w ten sposób przewagi przeciw nam. Oczywiście trzeba uważać z nadmierną ekspansją gospodarczą - w końcu jej pomóc a nie zaszkodzić. Korporacje są jednym z lepszych sposobów na transferowanie dochodów z kolonii do metropolii.
- Kolonia jest dobrowolnym wasalem - a więc nie mamy kary -1 do dyplomacji którą normalnie otrzymujemy za każdą cywilizację zmuszoną do podległości siłą. Jednocześnie cieszymy się +1 do zadowolenia naszych mieszkańców za sam fakt posiadania kolejnego wasala
Wady:
- Oddane miasta możemy odzyskać jedynie za pomocą siły.
- Tracimy korzyści płynące bezpośrednio z posiadania oddanych miast (np. związane ze znajdującymi się tam cudami)
- Nowo powstała cywilizacja może być zbyt słaba aby przetrwać sama w przypadku gdy wciągniemy ją w wojnę i obrona jej terytorium może wymagać zaangażowania dodatkowych sił.
O czym należy pamiętać? Przede wszystkim dbajmy o jego dobrą kondycję i nasze dobre relacje. AI, która ma z nami cały czas stosunki na poziomie Przyjacielskim nigdy nie zdecyduje się z nami na wojnę. Z tego względu naprawdę warto obchodzić się z nią jak najlepiej. Nie dość, że nie wbije nam noża w plecy, to im silniejsza będzie tym skuteczniej będzie nas wspierać - w badaniach naukowych, w działaniach militarnych i wszystkich głosowaniach.