Fabryka Wielkich Ludzi | Miasto wyspecjalizowane w Sid Meier's Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Fabryka Wielkich Ludzi
Ulepszenia produkujące żywność do miejsce gdzie powinna pracować większość wolnych mieszkańców. Pozostałych zmieniamy w specjalistów- każdy z nich poza wytwarzaniem określonego rodzaju namacalnych korzyści (złota, badań, produkcji czy kultury) wytwarza 3 punkty służące do generacji Wielkich Ludzi.
I tu niestety zaczynają się schody. Do wyznaczenia mieszkańców na specjalistów potrzeba nie tylko wolnych zasobów żywności, ale i niezbędnej infrastruktury - budynków w których będą oni mogli pracować.
- Inżynierowie: kuźnia (forge) (+1), fabryka (factory) (+2)
- Naukowcy: biblioteka (library) (+2), obserwatorium (observatory) (+1), laboratorium (laboratory) (+1)
- Artyści: teatr (theatre) (+2), wieża radiowa (broadcast tower) (+2)
- Kapłani: świątynia (temple) (każda +1), katedra (cathedral) (każda +2),
- Kupcy: targowisko (marketplace) (+2), sklep spożywczy (grocer) (+2)
Z powyższego zestawienia wynika jasno że dysponujemy dość ograniczonymi możliwościami umieszczania specjalistów - jednego rodzaju w danym mieście można mieć maksymalnie 4.
Sytuacje nieco poprawiają Cuda. I tak:
Kapłani: Angkor Wat (+3), Sanktuarium (każde +3),
Naukowcy: Great Library (+2 darmowych naukowców), Oxford University (+3)
Inżynierowie: Ironworks (+3)
Kupcy: Wall Street (+3)
Wszyscy - The Statue of Liberty +1 w każdym naszym mieście na całym kontynencie
Czyli generalnie jest możliwe umieszczenie maksymalnie: 6 inżynierów, 7 naukowców, 7 kupców, 4 artystów i co najmniej 6 kapłanów (teoretyczne maksimum to 45!). To nie najgorzej, ale wiele w większości przypadków ze względu na czas potrzebny do wynalezienia odpowiednich technologii taka ilość będzie dostępna blisko końca gry.
Tutaj z pomocą przychodzi system kastowy (caste system) - umożliwiający nam dowolną ilość naukowców, kupców i artystów w każdym naszym mieście - o ile tylko zdołamy ich wykarmić oczywiście. Więcej szczegółów na temat rozwiązań ustrojowych poruszam w dziale Ustrój Imperium.
Jednak niezależnie od cudów czy rozwiązań ustrojowych, w danym mieście należy wznosić budynki odpowiadające danemu typowi specjalistów - obok generowania WL specjaliści wytwarzają również w zależności do rodzaju dużą ilość złota, kultury, badań bądź produkcji. Ta działalność jest częstokroć równie cenna co produkcja Wielkich Ludzi.
To co wytwarzają specjaliści jest tak samo jak zwykłe dochody modyfikowane przez budynki - a więc jeśli nasza Fabryka Wielkich Ludzi jest skoncentrowana na naukowcach - library, university czy academy znacząco zwiększają korzyści z pracy uczonych.
Wsparciem dla naszych specjalistów w generowaniu potrzebnych do narodzin WL punktów są różne Cuda - każdy z nich generuje pewną ilość punktów do określonego rodzaju Wielkiego Człowieka.
Zestawienie ile punktów określonego rodzaju wytwarza jaki Cud:
Wielki Prorok Angkor Wat+2 Chichen Itza+2 Stonehenge+2 Shrine +1 The Oracle+2 The Spiral Minaret+2 | Wielki Kupiec Forbidden Palace +1 Wall Street+1 The Colossus+2 The Eiffel Tower+2 The Great Lighthouse+2 The Statue of Liberty+2 The United Nations+2 Versailles+2 | Wielki Inżynier Ironworks +1 West Point+1 The Hagia Sophia+2 The Hanging Gardens+2 The Pentagon+2 The Pyramid+2 The Three Gorges Dam+2 |
Wielki Naukowiec Oxford University +1 Red Cross +1 Scotland Yard +1 The Great Library+2 The Space Elevator+2 | Wielki Artysta Globe Theatre +1 Hermitage +1 Heroic Epic +1 Mt. Rushmore+1 National Epic +1 The Kremlin+2 Broadway+2 Hollywood+2 Notre Dame+2 Rock N Roll+2 The Parthenon+2 The Sistine Chapel+2 The Taj Mahal+2 |
W mieście które wytwarza najwięcej punktów WL warto rozważyć budowę jeszcze dwóch Cudów:
Patheon (World Wonder)- który zwiększa o 50% ilość wszystkich punktów wytwarzanych przez specjalistów i pozostałe Cuda
Heroic Epic (National Wonder)- który zwiększa ilość punktów o kolejne 100%.
Dodatkowo bardzo pomocne jest wprowadzenie jako opcji ustrojowej pacyfizmu ( pacifism ) - daje kolejne +100% do ilości punktów WL.
Reasumując:
Każde miasto może wytwarzać pewną ilość punktów które po osiągnięciu pewnego pułapu doprowadzą do narodzin Wielkiego Człowieka - po czym punkty się zerują (tylko w tym mieście!) i znów czekamy aż zdobędziemy ich wystarczająco dużo. Ponieważ każdy wygenerowany przez miasto Wielki Człowiek zwiększa ilość punktów potrzebnych do narodzin następnego o 100 we wszystkich miastach - coraz trudniej będzie nam uzyskać kolejnego i kolejnego.