Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Ulepszenia terenu | Teren w Sid Meier's Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV

Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019

Otaczający nasze miasta teren należy najszybciej jak to tylko możliwie zacząć ulepszać za pomocą robotnika - każde ulepszenie to znaczące korzyści dla rozwoju miasta. Oczywiście należy budować jedynie te ulepszenia, które są nam potrzebne - zazwyczaj ulepszanie terenu "na zapas" - nim dane pole będzie nam potrzebne świadczy o tym, że albo mamy za dużo robotników, albo że jakieś inne miasto w tej chwili potrzebuje jego działań znacznie bardziej.

Co do ilości robotników - jako regułę proponuję 1 na 1 miasto. Większa ilość może być potrzebna w wyjątkowych sytuacjach (np. gdy wróg nam splądrował całe królestwo, paląc i niszcząc większość ulepszeń i musimy wszystko odbudować ) - znacząco za mała spowoduje, iż miasta będą się rozwijać wolniej niżby to było możliwe.

Są też przypadki gdy na pewien czas w całym państwie rośnie zapotrzebowanie na robotników - jednym jest wspomniana już naprawa zniszczeń po wojnie, drugim moment w którym pojawia się możliwość budowy tartaków (lumbermill), trzecim - gdy budujemy połączenia kolejowe.

Ponieważ jednak w Cywilizacji 4 nie można w przeciwieństwie do Cywilizacji 3 umieszczać raz powołanych robotników ponownie w miastach a ich utrzymanie kosztuje - lepiej nie produkować tych jednostek więcej niż potrzeba.

Na średnim etapie gry gracz, który nie chce ręcznie sterować rosnącą armią robotników (choć w CIV nigdy nie osiąga ona rozmiarów znanych z poprzedniej części serii) może spokojnie wybrać automatyzację - Ulepszenia terenu | Teren w Sid Meiers Civilization IV - Sid Meiers Civilization IV - poradnik

Na średnim etapie gry gracz, który nie chce ręcznie sterować rosnącą armią robotników (choć w CIV nigdy nie osiąga ona rozmiarów znanych z poprzedniej części serii) może spokojnie wybrać automatyzację. Wcześniej radzę jednak zaznaczyć w ustawieniach opcję zakazującą naszym robotnikom zmieniać już istniejące ulepszenia.

Dostępne ulepszenia zależą od trzech czynników:

  • Poziomu technologicznego - każda akcja robotnika wymaga określonej technologii. Większość z nich jest dostępna relatywnie szybko, ale część z nich pojawia się dużo później. Jest to ważne szczególnie na początku gry gdy może się zdarzyć, że zmarnujemy bezcenny czas na produkcję robotnika który nie będzie mógł nic sensownego zrobić. Ważna jest więc koordynacja badań naukowych z pracami naszych robotników.
  • Widoczności surowca - niektóre surowce strategiczne (miedź, żelazo, węgiel, ropa, uran i aluminium) pojawiają się dopiero po osiągnięciu pewnego poziomu technologicznego, a co za tym idzie możliwość ulepszenia terenu w sposób umożliwiający dostęp do danego surowca też jest dostępna dopiero w pewnym momencie. Czasem będzie nawet konieczne zniszczenie poprzednio stworzonego ulepszenia (gdy surowca jeszcze nie było widać) i wybudowaniu na jego miejscu nowego, bez którego nie będzie możliwe korzystanie z odkrytych właśnie złóż.
  • Rodzaju terenu - wiele z rodzajów ulepszeń można umieścić jedynie na określonym typie terenu. Np. kopalnie - tylko na wzgórzach (i na surowcach strategicznych), tartaki - tylko na lasach, młyny wodne - nad brzegami rzek itd.

Warto zwrócić uwagę na to, że ulepszenia na surowcu poza zasięgiem miast ale w obszarze naszych granic udostępnia go we wszystkich miastach połączonych siecią handlową. Jeśli mamy wolnego robotnika sensowne jest też budowanie ulepszeń na surowcach które pojawiają się w więcej niż jednym egzemplarzu - będą służyć jako zapasowe w razie utraty podstawowego, lub też mogą być wykorzystane w wymianie z inna cywilizacją.