Heroes of Might & Magic IV - poradnik do gry
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Wprowadzenie
Gdy zabieraliśmy się za ten poradnik, gra dopiero ukazywała się na sklepowych półkach, a najnowsza część "herosów" coraz bardziej nas zaskakiwała. Nadszedł jednak moment, gdy znudzeni niedopracowanymi kampaniami, a potem również błędami w rodzimej wersji językowej uniemożliwiającymi ukończenie kilku misji, zwolniliśmy nieco tempo. Mam jednak nadzieje, że mimo późnego ukazania się tego poradnika, przyda się on wielu strudzonym wędrowcom podczas zabawy z tytułowymi herosami.
Ten poradnik to opis przejścia wszystkich misji w kampaniach dostępnych w HoM&MIV. Znajdziecie tu propozycje, jak należy postąpić, by misja została zakończona powodzeniem,. Ponadto zamieszczone zostały mapy, na których rozgrywa się cała akcja oraz spis budynków, dodających na stałe dodatkowe punkty do cech naszego bohatera. To powinno pomóc Wam spokojnie ukończyć praktycznie każą misję na najwyższym (lub eksperckim) poziomie trudności.
Legenda
Mapa i współrzędne
By połapać się w opisie map, które znajdziecie w poradniku trzeba zrozumieć cały system oznaczeń, jakie nadaje gra każdemu kawałkowi terenu właśnie na danej mapie. Napiszę w kolejnych punktach, na czym się ów system opiera, poniżej natomiast możecie zobaczyć odpowiedni diagram - mam nadzieję, że w miarę przystępnie udało mi się to wytłumaczyć.
- Każda mapa to kwadrat, czyli posiada boki o tej samej długości. (mimo tego, że wygląda w poradniku jak prostokąt - tak po prostu pokazuje to gra). Zależnie od rodzaju map, mają one stałą ilość pól:
- Mapy są pokazywane pod kątem, standardowa oś XY to przekątne owego kwadratu. (patrz obrazek).
- Współrzędne danego punktu podawane są w formie [X.Y] przez grę. Patrząc na poniższy rysunek powinniście bez problemu odczytać gdzie ów punkt się znajduje. Dla przykładu, na mapie średniej ([M], 152.152) każda oś może mieć wartość max 152. Punkt przecięcia się leży pośrodku obu, czyli ma wartość [76.76]. By sprawdzić, gdzie leży punkt powiedzmy [112.76] podstawiamy te wartości pod wzór [X.Y] i patrzymy na poniższy rysunek - powinniśmy szybko zorientować się gdzie mniej więcej leży poszukiwany obiekt.
Rodzaj mapy | Ilość pół |
[S] Mała | 76x76 |
[M] Średnia | 152x52 |
[L] Duża | 228x228 |
[XL] Wielka | 304x304 |
Zadania
Wszystkie zadania, jakie przyjdzie Ci wykonać dzielą się na dwa rodzaje:
- Główne - wymagane do ukończenia misji. W poradniku podane są w kolejności, w jakiej należy je ukończyć. Wymagają przeważnie zabicia głównego przeciwnika lub wykonania konkretnej misji.
- Poboczne - jego ukończenie nie jest wymagane do przejścia misji, jednak warto się nim zainteresować z powodów komercyjnych - przeważnie w zamian za pomoc lub surowce otrzymamy jakieś wynagrodzenie.
Miejsce przyznania | Obiekt | Nazwa zadania | Sposób wykonania zadania | |
N | [81.44]<br>#1 | Wielka Farma | Ucieczka Adamusa | Aby wykonać to zadanie, musisz zdobyć Ankh Życia zlokalizowany gdzieś w okolicy punktu X [55.75]. Lysander posiadający ów artefakt może wrócić na farmę po nagrodę - nowego herosa. |
Pierwsze pole zawiera literę N lub P - zależnie od lokalizacji miejsca, gdzie dostajemy lub wykonujemy zadanie będzie ono przybierało formy:
- N - jeśli na powierzchni.
- P - jeśli w podziemiu.
Miejsce przyznania określa punkt, w jakim możemy dostać lub wykonać konkretne zadanie. Oznaczenie #1 informuje nas (poza współrzędnymi), gdzie owe miejsce znajduje się na mapie. Zadania główne oznaczone są kolejnymi numerkami, a zadania poboczne literami (np. #A).
Obiekt informuje, czego mamy się spodziewać - budynku, bramy, czy innej struktury.
Nazwa zadania określa nazwę, pod jaką dany quest występuje w grze. Ułatwia to poruszanie się po wszystkich zadaniach na ekranie Dziennik zadań w grze.
Sposób wykonania zadania wyjaśni, co należy zrobić by zadanie zostało zakończone.
Zamki i ważne miejsca
Dodatkowo przy opisie każdej misji znajdziecie spis zamków i ważnych miejsc oraz współrzędne każdego z nich. Jeśli zamek od początku należy do nas, będzie opisany jako Gracz, jeśli do przeciwnika lub jest bezpański - po prostu b/d.
Oto spis ważnych miejsc wraz z grafiką pokazującą ich wygląd oraz opisem przedstawiającym ich właściwości. Każdy przybytek można odwiedzić danym herosem tylko raz, ale punkty do statystyk dodawane są na stałe i przechodzą do następnej misji.
Budynek | Obrazek | Właściwości |
Sanktuarium | Pozwala schronić się armii przed przeciwnikiem. | |
Wyrocznia | Zależnie od rodzaju misji - pomaga w wykonaniu jakiegoś zadania lub wskazuje miejsce ukrycia potężnego artefaktu. | |
Więzienie | Po odwiedzeniu przez bohatera z więzienia wychodzi uwięziony heros, by stanąć po naszej stronie. | |
Uniwersytet Magiczny | Pozwala rozwinąć za odpowiednim wynagrodzeniem cztery dziedziny magii. | |
Biblioteka | Można tutaj za odpowiednie pieniądze zwiększyć swoje umiejętności w jednej z magicznych szkół. | |
Szkoła Wojny | Za odpowiednie wynagrodzenie mistrzowie walki nauczą Cię jednej podstawowej umiejętności niemagicznej. | |
Uniwersytet Wojenny | Za odpowiednie wynagrodzenie mistrzowie walki nauczą Cię maksymalnie czterech podstawowych umiejętności. | |
Gildia Weteranów | Można tutaj za odpowiednie pieniądze zwiększyć swoje umiejętności w jednej z niemagicznych szkół. | |
Drzewo Wiedzy | Podnosi w zamian za sowite wynagrodzenie poziom naszego herosa. | |
Kamień Nauki | Dodaje 1000 punktów do doświadczenia. | |
Nauczyciel Snów | Za pierwszym razem dodaje 500 punktów doświadczenia, każda następna wizyta u nowego nauczyciela na danej mapie zwiększa dodawane punkty o 500. | |
Tereny Szkoleniowe | Zwiększa atak bohatera. | |
Obóz Najemników | Zwiększa szybkość bohatera. | |
Święta Fontanna | Zwiększa punkty magii bohatera. | |
Arena | Zwiększa obronę bohatera. |
Autorzy Poradnika
Piotr Szczerbowski, Grzegorz Bernaś
Informacje o Heroes of Might & Magic IV - poradnik do gry
Ostatnia aktualizacja : 1 sierpnia 2016
Poradnik zawiera : strony: 34, ilustracje: 94 .
Skorzystaj z funkcji komentarzy do wskazania błędów lub uzupełnienia poradnika.
Popularne strony w Heroes of Might & Magic IV - poradnik do gry
- Poradnik do gry - Kampania I: Misja 1 - Ostrze Gryphonhearta poradnik Heroes of Might & Magic IV.
- Kampania I: Misja 2 - Próby | Heroes of Might & Magic IV poradnik Heroes of Might & Magic IV.
- Kampania I: Misja 3 - Pierwszy z wielu kroków | Heroes of Might & Magic IV poradnik Heroes of Might & Magic IV.
- Kampania II: Misja 2 - Wojna w słusznej sprawie | Heroes of Might & Magic IV poradnik Heroes of Might & Magic IV.
- Kampania II: Misja 4 - Jedno plemię | Heroes of Might & Magic IV poradnik Heroes of Might & Magic IV.