Gothic: Strażnicy portalu (7)
Aktualizacja:
59. Starożytna zbroja magiczna
Zadanie zleca Xardas. Należy udać się do starej wieży nekromanty (9 na mapie głównej) i wydobyć z niej pancerz.
Udajesz się do miejsca zaznaczonego na głównej mapie numerem 9, zbliżenie z prawej. I tutaj będziesz zmuszony nurkować. Dokonasz tego poprzez przytrzymanie PPM i skierowaniem postaci do dołu. Na końcu odbij w górę i wypłyń wewnątrz wierzy.
![]() | ![]() |
Tutaj czeka na ciebie trochę szkieletów i zombie (obrazek z lewej). W sumie nic trudniejszego, ale pamiętaj, żeby nie pchać się w grupę zombie, bo dostaniesz po głowie.
Idąc dalej dojdziesz do rozdroża (obrazek z prawej). Oba pomieszczenia są niemal identyczne, różnią się tylko przedmiotami w skrzyniach. W pomieszczeniu po lewej, w skrzyni po prawej znajdziesz zbroję oraz teleport do magów ognia.
Teleportujesz się do starego obozu i na przywitanie spotkasz Bartholo.
60. Na ratunek Stone'owi
Zadanie zleca Bartholo. Należy zlikwidować Gomeza i zdobyć klucz do celi Stone'a. Następnie udać się na najniższe piętro koszar i odnaleźć celę Stone'a.
Na początek wyruszasz do Sali tronowej, gdzie siedzi Gomez i reszta. Musisz zlikwidować wszystkich, ale przede wszystkim skup się na Gomezie, bo to on tutaj jest najsilniejszy i co gorsza jest w posiadaniu potężnego miecza Gniew Innosa (110 ATK). Jak Gomez padnie reszta to już tylko formalność.
Z ciała Gomeza wydobądź dwa klucze, miecz oraz większy pierścień niezwyciężoności.
![]() | ![]() |
Teraz udaj się do koszar (obrazek z lewej). Budynek naprzeciwko wieży magów ognia. Tutaj do końca prosto i w prawo.
Po drodze spotkasz Bulita. To on cię przywitał na samym początku. Weź odwet idź dalej, na sam dół.
![]() | ![]() |
Na dole (obrazek z lewej) będziesz miał dwie drogi, wybierz tę po prawej i w trzecich drzwiach po lewej znajdziesz Stone'a (obrazek z prawej).
Porozmawiaj z nim, a następnie udaj się do jego kuźni na górze.
Stone ma u ciebie dług wdzięczności, a więc możesz sobie wybrać jako nagrodę kilka rzeczy:
Większy pierścień życia (+20 PŻ)
Większy pierścień niezwyciężoności (3;5;10;10)
Amulet magii (+10 mana)
Ulepszenie pancerza
Naturalnie wybierasz ulepszenie pancerza i teraz jesteś w posiadaniu Wzmocnionej Zbroi Magicznej (ochrona prze: bronią 100; pociskami 30; ogniem 45; magią 15). Jest to najlepsza zbroja w grze!
Teraz teleportujesz się do Xardasa i mówisz mu o swoim znalezisku. Akurat w między czasie Xardas ułożył zaklęcie ładujące miecz, ale będziesz potrzebował pomocnika.
61. Aktywacja Urizie l a
Zadanie zleca Xardas. Należy naładować miecz w kopcu rudy magów wody.
![]() | ![]() |
Teleportuj się do magów wody (obrazek z lewej). Na miejscu czeka już na ciebie Milten. Porozmawiaj z nim, a następnie udaj się w ustronne miejsce. Opowiedz mu o planie nekromanty, a następnie zejdź na sam dół do kopca. Przejście znajduje się za Saturasem.
Teraz poczekaj na Miltena. W międzyczasie możesz pozbierać bryłki rudy. Gdy mag się pojawi wręcz mu zaklęcie, a sam wsadź miecz do kopca. Pokaże się scenka (obrazek z prawej).
No to masz przekichane u magów wody, ale właśnie zdobyłeś najsilniejszą broń w grze Uriziel (obrażenia od magii 120 plus 30 od ognia). Tutaj kończy się rozdział piąty. Gratulacje, jesteś już na końcu opowieści.
Komentarze czytelników
Odpaliłem Gothica na Steamie. Typ robi wszystko poza tym, że nie może niczego podnieść z ziemi. Kompletnie nic. Broni, pożywienia, przedmiotów. Ktoś coś?
Nie tyle jednocześnie co najpierw musisz przytrzymać lewy przycisk myszy co podświetla przedmiot, a następnie wcisnąć klawisz odpowiedzialny za ruch do przodu.
Polecam manual dla starych gier bo się czasami można zdziwić :) A Gothic na marginesie jest zajebisty.
propos "strażnicy portalu 4" co do tej pułapki.. to nie pułapka ,trzeba najpierw wejść na górną półkę czy jak to tam nazwać.. wtedy kraty (gdzie znalazłeś ten "słaby miecz") otworzą się i wskakując tam wpadniemy na kolce, naciśniemy coś na jakimś sarkofagu, przeszukamy skrzynie z kilkoma fajnymi miksturami , a w tym czasie zablokowane kraty się otworzą ;)
Magiem nie grałem
Jeśli chodzi o darmowe runy to
Światło - możemy wziąć od Kaloma ale wtedy tracimy napój +5 mana
Ognisty pocisk - tylko jeśli dołączymy do magów ognia
Sopel lodu szkielet maga z wieży mgieł
(niedaleko plaży z jaszczurami na Ulu Mulu i klasztoru mnichów - kamień ogniskujący z Gornem)
Ognista burza - od Lee za uwolnienie niezupełnie wolnej kopalni
Runy takie jak grom , pirokineza, tchnienie śmierci
zabieramy dopiero szamanom w świątyni Śniącego
Runę fali Uriziela wyjmie Xardas - potrzebny szósty krąg
1. Zardzewiały miecz (obok kretoszczura niedaleko opuszczonej kopalni)
2. Stary miecz (koło wisielca na drodze do starego obozu)
3. Niewykończony miecz (w wieży nad zębaczami koło chaty Cavalorna , można samemu wykuć)
4. Zardzewiały miecz oburęczny (kuźnia Stone'a)
5. Mściwa stal
(świątynia Śniącego, na początku drugiego rozdziału można wziąć od Cadara dwa zwoje przemiany w krwiopijce
zwoje te można też dostać wykonując zadanie Chromanina)
6. Gniew Innosa (Gomez)
7. Uriziel (w świątyni Śniącego)
1. Wyszczerbiony topór (jaskinia z kretoszczurami, miejsce śmierci Neka)
2. Topór (skrzynia Darriona)
3. Stary topór bojowy (przed golemami Xardasa)
4. Krzyk wojownika (Okyl)
1. Łomotacz (jeden z szybów starej kopalni)
2. Młot orków (jaskinia pilnowana przez ogary na drodze z górskiej fortecy do cytadeli orków)
1. Krótki łuk (jaskinia za chatą Cavalorna, klucz trzeba zabrać z jego skrzyni)
2. Łuk kawalerzysty (skrzynia obok Jarvisa , na górze)
3. Kościany łuk (jedna z odnóg starej kopalni)
4. Długi łuk (Lewus, bandyci z kanionu trolli)
5. Podmuch wiatru (jeden z szybów wolnej kopalni , obok rozdrabniacza)
Kusze na strażnikach Gomeza (np Szakal 4. rozdział , Blizna od 5. rozdziału)
Błędy są np przy nauczycielach
Saturas tylko magia runiczna
a od many jest Cronos
Co do wydostania się z wieży Xardasa bez teleportów
to znam dwa sposoby
1. Skok do bajora (uda się jeśli mamy akrobatykę)
2. Wspięcie się na kolce wystające z wieży
i skok na półkę skalną
TICOCHONDRIUSS ja żeby wyjść z wieży Xardasa biore skacze z akrobacją na skałe i schodze
ty debilu trzeba ko zabic z urizjela najjlepszego miiecza
Witam ja mam taki problem w grze, iż ostatni ork szaman jest nieśmiertelny i mam się udać do Xardasa, ale nie mogę stamtąd wyjść bo wrota są opuszczone, a teleportować się nie można ?! Wszędzie jak czytam to piszą, że czym prędzej się udać do Xardasam ale jak, skoro nie mogę wyjść ?
Dzięki jacksonheyes.
Szaman powinien być niedaleko niedaleko mostu w stronę kamiennej fortecy, a dokładniej w zniszczonej wieży.
Mam problem z odnalezieniem szamana orków którego kazał mi znaleźć Xardas kompletnie nie wiem gdzie on jest.Pomuszcie mi plis.
lub kiedy lewus rozkaże nam dawac wode robolom to od ryża można brac wode w nieskończonośc albo w tez NO mozna robic se miecze bez ostrzy i stali wogóle
dobra sory boolseye ja tyż grac nie umie za bardzo,, bardziej w 2 i 3 ale mogłes do poradnika dac pare innych rzeczy też np to ze idąc wraz z mordragiem do NO mozna se expic
poradnik zal dupe sciska ty grac nie umisz boolseye,,,,,,,,,, sirairwolf ja wiekszy nawet wbilem
Boolseye - Jak ty wbiłeś ten 47 poziom ?! Na kodach jakiś ? :D
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.








