Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Age of Wonders III - poradnik do gry

Age of Wonders III - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Wskazówki | Walka w Age of Wonders III poradnik Age of Wonders III

Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2019

Wskazówki

To tylko dlatego, że on zaczynał! - Wskazówki | Walka w Age of Wonders III - Age of Wonders III - poradnik do gry
To tylko dlatego, że on zaczynał!

1. Jeszcze przed rozpoczęciem bitwy, tj. przeniesieniem się na mapę taktyczną, możesz dokonać wyboru, czy chcesz walczyć sam, czy tez przekazać jednostki pod dowództwo komputera. Jako strona atakująca masz również możliwość odstąpienia od ataku. Jeżeli chcesz być pewny zwycięstwa zawsze walcz sam, szczególnie, gdy w grę wchodzi dużo jednostek, a wynik bitwy nie jest jednoznaczny. Automatycznie rozgrywaj te starcia, w których masz znaczącą przewagę i nie chcesz tracić czasu. Uważaj jednak, gdyż czasem może zdarzyć się niespodzianka i np. utracisz dużo więcej jednostek niż gdybyś bitwę rozgrywał sam.

2. Pamiętaj o punktach akcji. Odzwierciedlają one, co dana jednostka może jeszcze zrobić. Ataki wręcz oraz część dystansowych charakteryzują się tym, że mogą one być powtórzone do trzech razy (zależnie od posiadanej ilości punktów akcji). Po wykonaniu ataku bądź użyciu umiejętności jednostka traci pozostałe punkty i nie może już wykonać w danej turze nic więcej, włączając w to przesuniecie się. Sprawdzaj więc, czy zostawienie jednostki na danym polu jest dla niej bezpieczne (czy nie znajduje się ona w zasięgu oddziału przeciwnika, który mógłby ją zniszczyć). Atakując z dystansu zadawane obrażenia są mniejsze, do pewnego momentu i są sygnalizowane napisem (Ranged Penalty) nad menu pokazującym ile obrażeń zostanie zadanych przeciwnikowi. Czasem warto więc wykorzystać punkt akcji na podejście bliżej wrogiej jednostki i dzięki temu zadać większe obrażenia (np. zamiast 3x2 zaatakować 2x6 obrażeń).

3. Wykorzystuj zdolności jednostek. Wiele z nich, oprócz tak podstawowych jak atak, czy poruszanie się, posiada szereg innych, często bardziej przydatnych. Mogą, między innymi, leczyć sojusz znicze oddziały, unieruchamiać wrogie na szereg różnych sposobów (inne umiejętności, mające podobne działanie - odebranie przeciwnikowi możliwości wykonania ruchu na pewien czas) oraz przejmować kontrolę nad przeciwnikami. Często właśnie umiejętności mogą okazać się bardziej przydatne od standardowych ataków.

4. Uważaj na kontrataki i ataki okazyjne. Większość jednostek może kontrować Twoje uderzenia, a nawet zaatakować jeszcze przed Twoim ruchem (umiejętność Pierwsze uderzenie (First Strike)). Pamiętaj o tym, aby nie narażać jednostek na niepotrzebne straty, gdy możliwe jest skuteczne zaatakowanie z dystansu. Niektóre oddziały mają również umiejętność, dzięki której wybuchają po śmierci, zadając obrażenia innym w koło. Postaraj się niszczyć je z dystansu lub w momencie, gdy wokół nich znajduje się wiele oddziałów przeciwnika.

5. Rzucaj zaklęcia. Dużą zaletą jest posiadanie rozwiniętego bohatera, który z powodzeniem może atakować z dystansu oraz rzucać czary, zarówno te wspierające sojusznicze jednostki, jak i te zadające obrażenia przeciwnikom. Czarów obszarowych używaj oczywiście, gdy na danym terenie znajduje się jak najwięcej jednostek przeciwnika, natomiast te atakujące pojedyncze oddziały przydadzą się do dobijania oddziałów, których nie dosięgną Twoje własne, np. bohaterów, którzy z małą ilością HP schowali się gdzieś daleko za murami.

7. Staraj się rozpoczynać tylko te bitwy, które wiesz, że wygrasz lub małym kosztem zadasz przeciwnikowi znaczne straty. Unikaj "Pyrrusowych zwycięstw", gdyż wykrwawienie prawie całej armii w celu zdobycia jakiegoś mało znaczącego miasta nie przyniesie zbyt wielu korzyści. Niesie to za sobą kolejną wskazówkę - staraj się atakować tylko to, co na prawdę ważne. Jeśli już masz tracić jednostki, niech ma to jakiś większy sens, np. zdobycie stolicy (Throne City) przeciwnika lub innego, bardzo dobrze rozbudowanego miasta. Zwracaj tez uwagę na zasięg ruchu innych armii znajdujących się na mapie strategicznej. Jeżeli nie chcesz walczyć musisz być pewny, że w następnej turze przeciwnik nie dosięgnie Cię.

8.Podczas oblężeń upewnij się, że w Twoim mieście rozbudowana jest przynajmniej palisada, która już daje znaczną przewagę, dzięki łucznikom, których możesz na niej umieścić, co zwiesza ich zasięg. Przeciwnik będzie tez musiał podejść pod bramę, jeśli będzie chciał ją zniszczyć, a wtedy jego jednostki będą jak na widelcu. Podczas obrony ważne jest wiec posiadanie wielu jednostek dystansowych, nie zapomnij jednak o piechocie bądź kawalerii, które będą mogły bronić bramy oraz walczyć na murach w przypadku, gdy jednostki przeciwnika mogą się na nie wspinać.

9. Zdobywając wrogie miasto weź ze sobą kilka jednostek oblężniczych, które umożliwią wyłamanie bramy. W innym przypadku poniesiesz zapewne duże straty, próbując zniszczyć ją za pomocą innych jednostek, gdyż wróg zasypie Cię gradem strzał i zaklęć. Przydadzą się wiec trebeusze, które mogą atakować bramę z dystansu. Przełamanie wrogiej obrony jest kluczowe, gdyż w innym przypadku Twoje jednostki najprawdopodobniej nie będą mogły atakować (chyba, że posiadają umiejętność pozwalającą na wspinanie się po murach), a ataki dystansowe będą znacznie osłabione, przy jednocześnie lepszym zasięgu strzelców przeciwnika.

10. Zadbaj o różnorodną armię. Zawsze przyda się piechota oraz jednostki dystansowe. Kawaleria świetnie sprawdzi się przy atakowaniu z dalszej odległości i flankowaniu, dzięki dużej ilości punktów ruchu. Jednostki wsparcia (Support) zwykle zadbają o atak magiczny oraz o leczenie. Zróżnicowana armia pozwoli na uzupełnianie się wzajemnie jednostek oraz zadawanie różnych typów obrażeń, co nie doprowadzi do sytuacji, gdy walcząc z jednostką posiadającą dużą obronę nie będziesz mógł jej "ubić", bo w Twojej armii będzie brakowało oddziałów zadających obrażenia magiczne.

11. Uważaj na okoliczne hexy i jednostki, które się na nich znajdują. W bitwie może wziąć udział 7 armii, czyli jeżeli uderzysz na centralny hex wszystkie otaczające go dołączą się do bitwy. Czasami można zaatakować jakiś wystający kawałek, dzięki czemu w starciu weźmie więcej Twoich jednostek, a mniej przeciwnika. W przypadku miast, które otacza wiele oddziałów, jest to szczególnie widoczne, a odpowiednie atakowanie przeciwników pozwala rozłożyć oblężenie "na raty" i zwiększyć szanse gracza na zwycięstwo, poprzez udział większej liczby jego jednostek.

12. Dobijaj wrogie jednostki. Pamiętaj, że nawet oddział, któremu pozostał 1 punkt życia zadaje normalne obrażenia, tzn. nawet jeżeli w oddziale łuczników znajduje się tylko jeden wojak jednostka jako tako nadal istnieje i zadaje takie same obrażenia, co cały oddział. Nie daj się więc zwieść animacji, że przeciwników w oddziale jest bardzo mało - lepiej zniszczyć 5 jednostek wroga, niż uszkodzić 10. Te, które zostaną zniszczone, przepadają na zawsze, natomiast takie z małą ilością punktów życia mogą zregenerować zdrowie i w następnych turach zemścić się na Tobie.

13. Chroń swojego bohatera i postaraj się jak najszybciej zabić wrogiego. Dzięki temu nie będzie mógł on rzucać czarów, a jeżeli był to dobrze rozwinięty heros jego strata będzie bardzo bolesna. Z tego też powodu dbaj o swoich bohaterów i nie puszczaj ich samopas - zarówno podczas eksploracji mapy strategicznej jak i podczas walki. Zastosuj "nowatorską" taktykę - niech bohaterowie dowodzą bitwą z pewnego dystansu, nie kieruj ich raczej do walki w zwarciu.

14. Nie poddawaj się. Nawet, gdy bitwa jest już przegrana warto walczyć do końca, aby zadać przeciwnikowi jeszcze jakieś obrażenia, a może nawet zniszczyć którąś jednostkę. W momencie poddania się cała Twoja armia natychmiastowo ginie. Co innego wycofywanie się z bitwy (dostępne tylko dla strony atakującej) - jeśli sytuacja jest beznadziejna warto spróbować ocalić choć cześć jednostek.