Podstawowe informacje o grze Age of Wonders III | Podstawy poradnik Age of Wonders III
Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2019
Podstawowe informacje o grze
W grze Age of Wonders III przyjdzie Ci wcielić się w lidera, który poprowadzi swoje Imperium od początku, aż do chwalebnego końca. Twoim zadaniem będzie rozbudowa miast, dbanie o odpowiedni zasób surowcowy oraz eksploracja mapy, a przede wszystkim - szkolenie różnorakich jednostek, nauka czarów oraz emocjonujące starcia. To wszystko w magicznym świecie fantasy. Oto podstawowe informacje, które powinieneś wiedzieć, aby móc swobodnie przystąpić do rozgrywki.
Strategia Turowa
Age of Wonders III jest strategią turową. Oznacza to, że każdy gracz ma określony czas i limitowane "punkty akcji", które może przeznaczyć na wykonywanie ruchu podczas swojej tury. Można więc w tym czasie rozpocząć szkolenie armii, przesunąć bohaterów po mapie, czy przystąpić do oblężenia wrogiego miasta. Po zakończeniu swojego ruchu należy zakończyć turę i poczekać, aż przeciwnik wykona swoje posunięcie. W grze występują dwa rodzaje tur: tury klasyczne oraz tury jednoczesne. W turach klasycznych każdy gracz wykonuje swój ruch po kolei, natomiast w turach jednoczesnych, jak sama nazwa wskazuje, gracze wykonują ruch równocześnie.
Hexy
Zarówno mapa strategiczna jak i bitewna podzielone zostały na sześciokątne pola, zwane hexami. Poruszanie się po obu tych mapach polega właśnie na przemieszczaniu się pomiędzy sąsiednimi sześciokątami. Z każdym pojedynczym hexem może sąsiadować 6 innych, a na każdym jednym może znajdować się jedna armia (złożona maksymalnie z 6 jednostek) lub jedna jednostka (na mapie bitewnej). Wszystkie jednostki znajdujące się na sąsiednim polu w razie ataku dołączą do bitwy, jako wsparcie (maksymalnie więc w bitwie może wziąć udział 7 armii, co daje 42 jednostki).
Bohaterowie
Twój lider oraz pomniejsi bohaterowie to najważniejsze jednostki w grze. Zwykle najsilniejsze, posiadające największą ilość punków życia, mogące nosić przedmioty oraz ulepszać swoje umiejętności. W zależności od wybranej rasy oraz klasy początkowo dostępne są różne jednostki, czary oraz badania. Twój lider po Tym, gdy zostanie pokonany w bitwie, odrodzi się po kilku turach w Twojej stolicy (Throne City). Utrata zarówno lidera jak i miasta głównego powoduje przegraną.
Surowce
Surowce to motor napędowy Twojego imperium, są potrzebne do produkcji jednostek, rozwoju miast, czy rzucania czarów. W grze występuje 5 głównych rodzajów surowców. Zdobyć je możesz przez eksplorację mapy, handel z innymi graczami, czy z plądrowania wrogich miast. Dodatkowo, Twoje własne miasta produkują określoną ilość każdego z nich.
Złoto - najważniejszy surowiec, wykorzystywany do produkcji nowych jednostek oraz rozbudowy miast. Dodatkowo każda jednostka oprócz złota potrzebnego na produkcję wymaga odpowiedniej ilości tego surowca na utrzymanie.
Mana - surowiec służący głównie do rzucania zaklęć oraz tworzenia przedmiotów. Podobnie jak z jednostkami, niektóre zaklęcia wymagają dodatkowo określonej ilości tego surowca na turę.
Punkty produkcji - każde miasto ma określoną liczbę punktów produkcji, od których zależy jak szybko zostanie ukończone rekrutowanie jednostki, czy budowa budynku. Działa to w następujący sposób: jeżeli posiadasz 50 punktów produkcji, a chcesz wyprodukować jednostkę kosztującą 150 złota, zajmie to 3 tury.
Punkty wiedzy - punkty potrzebne, aby przeprowadzać badania. Każde badanie wymaga określonej ilości tych punktów, których ilość można zwiększyć np. odpowiednimi budynkami.
Populacja - ostatni z surowców określa jak szybko Twoje miasta będą się rozrastać. Na każdy poziom potrzebna jest odpowiednia ilość ludzi, natomiast wzrost ludności można zapewnić przez rozbudowę miasta i odpowiednich budynków. Im wyższy jest owy wzrost tym szybciej miasto będzie się rozwijać i obejmować większe tereny.
Rasy i klasy
W grze występuje kilka rodzajów różnych ras oraz klas. W zależności od ich wyboru Twoje początkowe jednostki oraz miasto będą innego rodzaju. Wybór rasy wpływa również na teren, w jakim Twoje miasta będą się lepiej rozwijać. Wybór klasy natomiast ma wpływ głównie na dostępne badania, czary oraz unikalne jednostki, inne dla każdej klasy.
Dostępne rasy: Drakoni (Draconian), Krasnoludy (Dwarf), Gobliny (Goblin), Elfy (High Elf), Ludzie (Human) oraz Orki (Orc).
Dostępne klasy: Arcydruid (Arch Druid), Drednot (Dreadnought), Łotrzyk (Rogue), Czarownik (Sorcerer), Teokrata (Theocrat) i Generał (Warlord).
Dyplomacja
Gdy podczas gry spotkasz innego gracza (jego armię bądź miasto) odblokujesz możliwość rozmów dyplomatycznych z danym liderem. W zależności od relacji z innym graczem dostępne są różnorakie statusy:
Nieznane (Unknown) - status przed spotkaniem z innym graczem.
Neutralne (Neutral) - po spotkaniu się z graczem status ten ustalany jest automatycznie. Możesz wtedy rozpocząć oferowanie propozycji np. wymiany handlowej.
Pokój (Peace) - postanowiłeś nie atakować się wzajemnie z innym graczem. Jeżeli chcesz zaatakować innego gracza musisz zerwać pokój. Nie możesz też dokonać ataku aż do następnej tury.
Przymierze (Alliance) - sojusz z innym graczem. Jeżeli odpowiednia opcja jest włączona możliwe jest zwycięstwo sojuszu, po wyeliminowaniu wszystkich innych graczy, niebędących jego członkami. Armie sojuszników mogą się wspierać w bitwach, dodatkowo mapa zostanie odsłonięta nad miastami i armiami przyjacielskiego gracza.
Wojna (At War) - będąc w stanie wojny możesz bez żadnych przeszkód atakować miasta i armie przeciwnika. Uważaj jednak, gdyż on najprawdopodobniej odpłaci się tym samym.
Tworzenie nowej gry
Aby utworzyć nową grę należy wybrać opcję Nowa losowa mapa (New random map). Na początkowym ekranie można wybrać kolejno: ilość graczy, poziom trudności tych sterowanych przez AI, rozmiar mapy, jej typ oraz przebieg (Flow) gry (różnica w ilości startowych miast, czy jednostek). Wybierając opcję zaawansowane (Advance) może ustalić dodatkowo, czy mapa ma być dwupoziomowa (Surface + Underground) oraz zezwolić na tworzenie własnych bohaterów, bądź też nie (Wybierz dla wszystkich; Allow custom leaders). W zakładce Rozwój gry (Game flow) można dodatkowo ustalić takie opcje jak wielkość miasta i armii startowej, odległość graczy od siebie, czy zasobność mapy w skarby, miasta, siedliska (Dwellings). W zakładce Geografia (Geography) natomiast można ustalać typy terenów, jakie mają przeważać na mapie.
W kolejnym oknie można ustalić liczbę żywych graczy oraz poziom graczy sterowanych przez komputer. Dodatkowymi elementami są limity tur, czasu na turę oraz wybranie drużyn startowych bądź zezwolenie na zwycięstwo sojuszu. Można również ustalić, czy bitwy taktyczne mają być rozgrywane zawsze, czy tylko w przypadku starć pomiędzy graczami komputerowymi. W opcjach zaawansowanych można z kolei ustalić ilość startową surowców oraz odkrytych badań. Dodatkowo możliwe jest ustalenie maksymalnej liczby bohaterów oraz ich poziomu. Ostatnimi opcjami do ustalenia są: eksploracja mapy (mapa zostaje odsłonięta już na starcie) oraz możliwość zakładania miast (jeżeli zakładka zostanie odznaczona można tylko odbudowywać najechane wcześniej miasta). Ostatecznym elementem przed rozpoczęciem gry jest wybór bohatera bądź, jeżeli została zaznaczona odpowiednia opcja, stworzenie nowego.