Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 kwietnia 2017, 17:00

Wreckfest – prawdziwy FlatOut 4 nadal powstaje. 10 najstarszych gier w Steam Early Access

Spis treści

Wreckfest – prawdziwy FlatOut 4 nadal powstaje

NEXT CAR GAME: WRECKFEST W SKRÓCIE:
  1. Producent: Bugbear
  2. Gatunek: wyścigi
  3. Wczesny dostęp od: 15 stycznia 2014 r.
  4. Aktualna wersja: pre-alpha
  5. Termin premiery: 2017?
  6. Ocena na Steamie: 68% (z 6,6 tys. głosów)

No dobra, koniec z survivalami, czas wreszcie przejść do gier jakiegoś innego typu – dlaczego nie do samochodówek na ten przykład? Next Car Game: Wreckfest to chyba najbardziej „szlachetny” przedstawiciel tego gatunku, jaki znajduje się od dłuższego czasu we wczesnym dostępie – i jeden z najbardziej wyczekiwanych. W końcu mówimy o nowym dziele twórców serii FlatOut, które mogłoby bez problemu stanowić kolejną odsłonę owego cyklu, gdyby nie to, że studio Bugbear nie ma praw do marki. Innymi słowy, szykują się „brutalne” wyścigi, w których 24 zdezelowane automobile toczą zmagania na zdradliwych torach, przepychając się, gubiąc części na każdym zakręcie i demolując otoczenie. Ale nie jest to jakiś Carmageddon – tutaj wszystkim rządzi realistyczna fizyka i model zniszczeń, który zdaje się być tyleż autentyczny i drobiazgowy, co nieprawdopodobnie wręcz efektowny. Nawet na obecnym, wczesnym etapie rozwoju.

No właśnie – wszystko byłoby z Wreckfestem pięknie, gdyby nie fakt, że od debiutu tego tytułu w Early Access minęły już ponad trzy lata... a końca produkcji ciągle nie widać. I ten stan rzeczy odbija się na opiniach na Steamie. Może nagonka ze strony graczy nie jest jeszcze tak ostra jak w przypadku DayZ, ale i tak budzi niepokój. Na szczęście projekt jest już chyba na dość dobrej drodze. Kilka miesięcy temu deweloper zdradził, że nawiązał współpracę z partnerem, który pomoże mu dokończyć robotę (oczywiście nie podano, kto to jest). Zrezygnowano również z aktywnego rozwijania gry Stuntfest – pobocznego projektu, którym Bugbear chciało sobie dorobić na boku – i skupiono całą uwagę na Wreckfeście. Ostatniego lata twórcy obiecywali wręcz premierę w bieżącym roku, i to od razu na trzech platformach sprzętowych (PC, PS4, XOne). Ale dotychczasowe ślimacze tempo produkcji nakazuje bardzo ostrożnie podchodzić do tego terminu.

Mimo to warto trzymać kciuki za sukces Next Car Game: Wreckfest, bo po prostu takiej samochodówki nie było od dobrej dekady. Niby dopiero co na rynek trafiła pozycja zatytułowana FlatOut 4, ale prawda jest taka, że z pierwszymi odsłonami serii – do których nawiązuje Wreckfest – ma ona niewiele wspólnego. A gdyby jednak plany studia Bugbear ostatecznie spaliły na panewce, na pocieszenie zostaje przynajmniej sandboksowe BeamNG.drive z równie dobrym modelem zniszczeń...

  1. Next Car Game: Wreckfest w encyklopedii gier GRYOnline.pl
  2. Next Car Game: Wreckfest na Steamie

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?
Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?

Rust, The Forest, H1Z1, DayZ – przez ostatnie lata wielu graczy doszło do wniosku, że tytuły te nigdy nie zostaną ukończone. Tymczasem 2018 rok udowadnia, że lepiej nigdy nie mówić „nigdy”.

Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam
Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam

Czarne karty programu Steam Early Access to nie tylko gry, które małymi – zbyt małymi – kroczkami podążają do premiery. Cieniem na Wczesnym Dostępie kładą się też – albo przede wszystkim – tytuły, których twórcy zachowali się bardzo nie fair wobec graczy.

Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu
Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu

Tim Schafer to świetny PR-owiec, facet, który potrafi za sobą pociągnąć tłumy. W tym roku popularność jego projektów okazała się być mieczem obusiecznym. Najpierw był chwalony, później besztany. Co się stało w 2014 roku?