Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 kwietnia 2017, 17:00

Rust – kontrowersyjne nemezis DayZ. 10 najstarszych gier w Steam Early Access

Spis treści

Rust – kontrowersyjne nemezis DayZ

RUST W SKRÓCIE:
  1. Producent: Facepunch Studios
  2. Gatunek: survival sandbox
  3. Wczesny dostęp od: 11 grudnia 2013 r.
  4. Aktualna wersja: „bardzo wczesna faza rozwoju” (alpha)
  5. Termin premiery: ???
  6. Ocena na Steamie: 81% (z 177,8 tys. głosów)

Rust na wielu płaszczyznach przypomina osławione DayZ. To również survival z otwartym światem, w którym większym problemem niż głód, chłód i dzikie stworzenia są na ten moment niezliczone błędy techniczne oraz inni gracze – zupełnie nieprzewidywalni, często toksyczni i patologiczni oraz... przyprawiający o ekscytujący dreszczyk, którego „zwykłe” gry nie potrafią zapewnić. Oba tytuły na dodatek pojawiły się we wczesnym dostępie niemal w tym samym czasie. Ba, Rust nawet wywodzi się z tego samego źródła co konkurencyjny produkt – z moda DayZ do gry ArmA II.

Natomiast zasadnicza różnica między tymi pozycjami tkwi w fakcie, że po ponad trzech niezbyt produktywnych latach spędzonych w programie Early Access Rust cieszy się gronem oddanych fanów i niemal nieposzlakowaną opinią. A DayZ wszyscy mieszają z błotem. Aha, no i różnica jest też taka, że Rust nie traktuje o apokalipsie zombie. Ale skąd ten kontrast w odbiorze? Myślę, że przyczyną jest sposób dzielenia się planami długofalowego rozwoju tej gry przez studio Facepunch – a raczej jego brak. Podczas gdy ludzie z Bohemia Interactive nieustannie wybiegają w przyszłość, rozpisując kolejne harmonogramy prac i konsekwentnie je zawalając, ich konkurenci skupiają się na tym, co tu i teraz. Poza tym deweloper bardzo lakonicznie opisuje swoje dzieło, nie obiecując gruszek na wierzbie.

„Jeszcze niezupełnie zdecydowaliśmy, w jakim kierunku zmierza gra, więc rzeczy będą się zmieniać” możemy przeczytać na steamowej karcie produktu. I rzeczywiście się zmieniają – twórcy regularnie wypuszczają kolejne aktualizacje, a do tego prowadzą aktywną komunikację z fanami, tłumacząc, co robią i dlaczego. A cel na końcu drogi? „Jedynym celem w Ruście jest przetrwanie” czytamy w opisie produktu. „W naszym interesie leży zrobienie niesamowitej gry” stoi trochę wyżej. Zdaje się, iż powyższe dwa pryncypia to wszystko, co wyznacza kierunek rozwoju tej pozycji – i wygląda na to, że gracze przystają na taki układ bardziej niż chętnie, ciesząc się systematycznymi dostawami nowej zawartości, która zresztą powstaje w oparciu o ich sugestie.

Jednak opinie na temat Rusta to nie tylko ochy i achy. Nie każdemu podoba się walka o przetrwanie w piaskownicy, w której efekty czyjejś wielogodzinnej pracy – szukania zasobów, konstruowania przedmiotów, budowania kryjówki etc. – mogą zostać bez trudu zniweczone przez bandę rozszalałych grabieżców. Oprócz toksycznej społeczności obiektem krytyki bywają też wadliwe zabezpieczenia przed oszustwami. No i tu również w recenzjach przewijają się oznaki zniecierpliwienia z powodu tak wolnego tempa rozwoju gry. Wygląda jednak na to, że malkontenci będą musieli znaleźć sobie po prostu inny survival, bo obecne, „hardkorowe” warunki panujące w Ruście mają więcej zwolenników niż przeciwników. I pewnie tak już zostanie.

  1. Rust w encyklopedii gier GRYOnline.pl
  2. Rust na Steamie

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?
Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?

Rust, The Forest, H1Z1, DayZ – przez ostatnie lata wielu graczy doszło do wniosku, że tytuły te nigdy nie zostaną ukończone. Tymczasem 2018 rok udowadnia, że lepiej nigdy nie mówić „nigdy”.

Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam
Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam

Czarne karty programu Steam Early Access to nie tylko gry, które małymi – zbyt małymi – kroczkami podążają do premiery. Cieniem na Wczesnym Dostępie kładą się też – albo przede wszystkim – tytuły, których twórcy zachowali się bardzo nie fair wobec graczy.

Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu
Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu

Tim Schafer to świetny PR-owiec, facet, który potrafi za sobą pociągnąć tłumy. W tym roku popularność jego projektów okazała się być mieczem obusiecznym. Najpierw był chwalony, później besztany. Co się stało w 2014 roku?