Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 kwietnia 2017, 17:00

Project Zomboid – zombie survival inny niż większość. 10 najstarszych gier w Steam Early Access

Spis treści

Project Zomboid – zombie survival inny niż większość

PROJECT ZOMBOID W SKRÓCIE:
  1. Producent: The Indie Stone
  2. Gatunek: izometryczny survival sandbox z elementami RPG
  3. Wczesny dostęp od: 8 listopada 2013 r.
  4. Aktualna wersja: build 36.4 (beta)
  5. Termin premiery: przed końcem 2017 r.
  6. Ocena na Steamie: 89% (z 14,3 tys. głosów)

Project Zomboid to kolejny po Interstellar Marines projekt, którego historia sięga wyraźnie dalej niż do momentu uruchomienia programu Steam Early Access i który był swego czasu bliski zawieszenia. Jednak w odróżnieniu od opisanej kilka stron wcześniej futurystycznej strzelanki dzieło studia The Indie Stone nie tylko ma na karku mniej niż dekadę, ale też wyraźnie widzi przed sobą światło na końcu wczesnodostępowego tunelu – deweloper chce ogłosić oficjalną premierę przed końcem tego roku, zaimplementowawszy w grze jeszcze dwie ważne funkcje i dopracowawszy kilka innych.

A czym tak w ogóle jest Project Zomboid? To sandboksowy survival z zombie – jednak nie jest to klon DayZ, jakich wiele na rynku. Zresztą pewnie już jesteście tego świadomi, zerknąwszy na obrazek powyżej. Rzut izometryczny zdecydowanie odróżnia ten tytuł od wielu reprezentantów podobnego gatunku – ale nie tylko to jest tu istotnie. Ważny okazuje się także fakt, że w dzieło The Indie Stone można grać tak na serwerach pełnych nieprzewidywalnych graczy, jak i samotnie, a nawet w czteroosobowej kooperacji na podzielonym ekranie. Dwie ostatnie opcje można wręcz uznać za wiodące formy rozgrywki, jako że Project Zomboid w większym stopniu stawia na klimat i budowanie opowieści niż trójwymiarowa konkurencja (choćby dzięki planowanym licznym interakcjom z NPC). Na dokładkę dochodzi sporo elementów RPG – z rozbudowanym systemem rozwoju postaci na czele.

Wprawdzie warstwa „rolplejowa” w omawianym tytule nie jest tak bogata jak np. w wydanym wcześniej Dead State, ale też Project Zomboid ma szansę okazać się koniec końców znacznie lepszym produktem. Z samej średniej ocen na Steamie wyłania się obraz pozycji bardzo lubianej przez graczy... Jednak gdy wczytamy się w recenzje użytkowników, obrazek przestaje być tak kolorowy. Niektórym kończy się cierpliwość – można natrafić na opinie głoszące, że produkcja nie zmieniła się za bardzo od momentu debiutu w Early Access. Niektórzy wyśmiewają też deweloperów, wytykając, że moderzy byli w stanie szybciej od nich opracować elementy, których brakuje do uznania projektu za skończony (np. pojazdy).

Mimo to wydaje mi się, że jeżeli twórcy dotrzymają wyznaczonego terminu i faktycznie wyrobią się w tym roku – a w dodatku nie wypuszczą jakiegoś niedopracowanego koszmarka – to Project Zomboid może okazać się cichym hitem… jeśli po tylu latach znajdą się jeszcze na niego chętni.

  1. Project Zomboid w encyklopedii gier GRYOnline.pl
  2. Project Zomboid na Steamie

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?
Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?

Rust, The Forest, H1Z1, DayZ – przez ostatnie lata wielu graczy doszło do wniosku, że tytuły te nigdy nie zostaną ukończone. Tymczasem 2018 rok udowadnia, że lepiej nigdy nie mówić „nigdy”.

Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam
Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam

Czarne karty programu Steam Early Access to nie tylko gry, które małymi – zbyt małymi – kroczkami podążają do premiery. Cieniem na Wczesnym Dostępie kładą się też – albo przede wszystkim – tytuły, których twórcy zachowali się bardzo nie fair wobec graczy.

Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu
Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu

Tim Schafer to świetny PR-owiec, facet, który potrafi za sobą pociągnąć tłumy. W tym roku popularność jego projektów okazała się być mieczem obusiecznym. Najpierw był chwalony, później besztany. Co się stało w 2014 roku?