Project Zomboid – zombie survival inny niż większość. 10 najstarszych gier w Steam Early Access
Spis treści
Project Zomboid – zombie survival inny niż większość
- Producent: The Indie Stone
- Gatunek: izometryczny survival sandbox z elementami RPG
- Wczesny dostęp od: 8 listopada 2013 r.
- Aktualna wersja: build 36.4 (beta)
- Termin premiery: przed końcem 2017 r.
- Ocena na Steamie: 89% (z 14,3 tys. głosów)
Project Zomboid to kolejny po Interstellar Marines projekt, którego historia sięga wyraźnie dalej niż do momentu uruchomienia programu Steam Early Access i który był swego czasu bliski zawieszenia. Jednak w odróżnieniu od opisanej kilka stron wcześniej futurystycznej strzelanki dzieło studia The Indie Stone nie tylko ma na karku mniej niż dekadę, ale też wyraźnie widzi przed sobą światło na końcu wczesnodostępowego tunelu – deweloper chce ogłosić oficjalną premierę przed końcem tego roku, zaimplementowawszy w grze jeszcze dwie ważne funkcje i dopracowawszy kilka innych.
A czym tak w ogóle jest Project Zomboid? To sandboksowy survival z zombie – jednak nie jest to klon DayZ, jakich wiele na rynku. Zresztą pewnie już jesteście tego świadomi, zerknąwszy na obrazek powyżej. Rzut izometryczny zdecydowanie odróżnia ten tytuł od wielu reprezentantów podobnego gatunku – ale nie tylko to jest tu istotnie. Ważny okazuje się także fakt, że w dzieło The Indie Stone można grać tak na serwerach pełnych nieprzewidywalnych graczy, jak i samotnie, a nawet w czteroosobowej kooperacji na podzielonym ekranie. Dwie ostatnie opcje można wręcz uznać za wiodące formy rozgrywki, jako że Project Zomboid w większym stopniu stawia na klimat i budowanie opowieści niż trójwymiarowa konkurencja (choćby dzięki planowanym licznym interakcjom z NPC). Na dokładkę dochodzi sporo elementów RPG – z rozbudowanym systemem rozwoju postaci na czele.
Wprawdzie warstwa „rolplejowa” w omawianym tytule nie jest tak bogata jak np. w wydanym wcześniej Dead State, ale też Project Zomboid ma szansę okazać się koniec końców znacznie lepszym produktem. Z samej średniej ocen na Steamie wyłania się obraz pozycji bardzo lubianej przez graczy... Jednak gdy wczytamy się w recenzje użytkowników, obrazek przestaje być tak kolorowy. Niektórym kończy się cierpliwość – można natrafić na opinie głoszące, że produkcja nie zmieniła się za bardzo od momentu debiutu w Early Access. Niektórzy wyśmiewają też deweloperów, wytykając, że moderzy byli w stanie szybciej od nich opracować elementy, których brakuje do uznania projektu za skończony (np. pojazdy).
Mimo to wydaje mi się, że jeżeli twórcy dotrzymają wyznaczonego terminu i faktycznie wyrobią się w tym roku – a w dodatku nie wypuszczą jakiegoś niedopracowanego koszmarka – to Project Zomboid może okazać się cichym hitem… jeśli po tylu latach znajdą się jeszcze na niego chętni.