Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 kwietnia 2017, 17:00

Hawken – gdyby w Titanfallu zostawić tylko tytany. 10 najstarszych gier w Steam Early Access

Spis treści

Hawken – gdyby w Titanfallu zostawić tylko tytany

HAWKEN W SKRÓCIE:
  1. Producent: Adhesive Games / Reloaded Games
  2. Gatunek: sieciowy FPS z mechami w modelu free-to-play
  3. Wczesny dostęp od: 14 lutego 2014 r.
  4. Aktualna wersja: „finalny etap bety” – już od dawna...
  5. Termin premiery: 2017?
  6. Ocena na Steamie: 85% (z 18,2 tys. głosów)

Na sam koniec chciałbym zaprezentować coś z jeszcze innej beczki – kolejną strzelankę w realiach science fiction, ale zupełnie różną od Interstellar Marines. W tym przypadku w starciach biorą udział mechy – tony stali, które toczą relatywnie dynamiczne potyczki na arenach, obsypując się tonami ołowiu, rakiet, laserowych wiązek etc. Jak wskazuje użycie słowa „areny”, jest to produkcja nastawiona na rozgrywkę wieloosobową, czy to rywalizacyjną, czy kooperacyjną. Co zaś najistotniejsze – mamy do czynienia z pozycją udostępnianą w modelu darmowym z mikropłatnościami (na szczęście niezbyt inwazyjnymi).

Na pierwszy rzut oka Hawken wygląda na pewny produkt. Dużo pozytywnych recenzji, obszerna lista zawartości, faza prac określana jako „finalny etap bety” – to wszystko budzi zaufanie. Jednak po wgryzieniu się w temat łatwo zauważyć, że rzeczywistość nie jest tak optymistyczna. Krótko po debiucie we wczesnym dostępie rozwój gry praktycznie ustał – sytuacja miała poprawić się w 2015 roku, gdy pieczę nad projektem przejęło studio Reloaded Games, ale użytkownicy Steama nie zobaczyli od tamtej pory zbyt wielu nowości... Za to od niecałego roku prężnie rozwijają się konsolowe wersje Hawkena. Dość powiedzieć, że na PlayStation 4 i Xboksie One można zasiąść za sterami co najmniej 32 mechów, podczas gdy na PC maszyn jest raptem 18.

Wprawdzie deweloper przekonuje, że wcale nie porzucił pecetowców – w lutym zapewniano, że „wkrótce” tytuł zostanie wypuszczony na Steamie na nowo (ma nastąpić „relaunch”), a w przygotowaniu są aktualizacje ze świeżą zawartością – ale fani powątpiewają w te obietnice. W końcu słyszeli je już nie raz i nie dwa. Trudno się dziwić, że aktualnie serwery świecą pustkami – wiele osób odpłynęło chociażby ku konkurencyjnej grze MechWarrior Online.

To wszystko nie zmienia jednak faktu, że Hawken jest dobrą pozycją, zapewniającą wiele godzin zabawy – i to od dawna. Już na przełomie 2012 i 2013 roku projekt był w tak zaawansowanym stadium rozwoju, że część mediów ogłosiła jego oficjalną premierę, a nawet pokusiła się o recenzje (na ogół przychylne). Wysoki odsetek pozytywnych opinii użytkowników Steama potwierdza, że od tamtego czasu rozgrywka nie przestała sprawiać przyjemności. Byłoby szkoda, gdyby Hawken wyłożył się i upadł teraz – na ostatniej prostej...

  1. Hawken w encyklopedii gier GRYOnline.pl
  2. Hawken na Steamie

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?
Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?

Rust, The Forest, H1Z1, DayZ – przez ostatnie lata wielu graczy doszło do wniosku, że tytuły te nigdy nie zostaną ukończone. Tymczasem 2018 rok udowadnia, że lepiej nigdy nie mówić „nigdy”.

Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam
Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam

Czarne karty programu Steam Early Access to nie tylko gry, które małymi – zbyt małymi – kroczkami podążają do premiery. Cieniem na Wczesnym Dostępie kładą się też – albo przede wszystkim – tytuły, których twórcy zachowali się bardzo nie fair wobec graczy.

Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu
Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu

Tim Schafer to świetny PR-owiec, facet, który potrafi za sobą pociągnąć tłumy. W tym roku popularność jego projektów okazała się być mieczem obusiecznym. Najpierw był chwalony, później besztany. Co się stało w 2014 roku?