Popularność | Elementy gry w Twierdza 3 poradnik Twierdza 3
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2019
Popularność
367
| 368
|
Bardzo ważnym elementem rozgrywki jest popularność. Ta symbolizowana jest przez ikonkę buźki oraz liczbę obok niej na górnym panelu [367]. Najważniejsza sprawa: jeśli jesteś popularny (liczba jest na plusie, a buźka jest zielona) to do twojego zamku przybywają nowi ludzie. Tych możesz zatrudniać przy produkcji żywności, zdobywaniu surowców, czy też zrekrutować do swojej armii. Im wyższa owa liczba tym nowi ludzie przybywają szybciej. Natomiast jeśli liczba jest na minusie ludzie cię opuszczają. Jak szybko? Ponownie: jeśli liczba na minusie jest duża nawet co kilka sekund. Najpierw odejdą ci bezrobotni stojący przy ognisku przed donżonem, ale potem swoje miejsca pracy zaczną opuszczać kolejni. To za ile sekund przybędzie bądź odejdzie chłop symbolizuje ikonka oraz czas w sekundach w rogu ekranu [368].
Na twoja popularność wpływ ma siedem elementów.
Podatki
369
| 370
|
To podstawowe narzędzie. Oczywiście twój lud będzie szczęśliwy, gdy zaczniesz rozdawać pieniądze ze skarbca, jednak jest to niemożliwe na dłuższą metę. Musisz zbierać podatki by mieć złoto na bieżące potrzeby. Masz tutaj szerokie pole manewru. Masz trzy poziomy dawania łapówek obywatelom - im większa łapówka tym więcej popularności zyskujesz [369]. Uznasz, że to nierozsądne, ale gdy masz dużo złota możesz w ten sposób na chwilę znacząco przyspieszyć przybywanie nowych chłopów. Przy zerowym podatku (poziom "0") obywatele także są zadowoleni. Brak wpływu na pogorszenie bądź polepszenie zadowolenia mają podatki na poziomie "1" czyli niskie podatki. Od poziomu "2" (normalne podatki) do poziom "7" (diaboliczne podatki) mają one negatywny wpływ na twoją popularność. Jednak gdy potrzeba złota warto ustawić bardzo wysoki poziom podatków [370]. Zwróć uwagę, że jeśli masz nadwyżkę ludzi to jeśli jacyś odejdą to ci obecnie nie pracujący (darmozjady), a do skarbca trafi sporo złota. Gdy obniżysz podatek ludzie powoli powrócą do twojego zamku, ale skarbiec przez ten czas znacząco się zapełni. Warto więc w ten sposób postępować.
Racje żywnościowe
371
| 372
|
Żywność to rzecz dla ludu najważniejsza. Jej brak to automatycznie -30 do twojej popularności. Pamiętaj, że im więcej typów dostępnego w spichlerzu jedzenia tym popularność większa, ze względu na różnorodność. Przy racjach na poziomie "1/4" i "1/2" tracisz popularność. Poziom "1" daje ci już bonus. Maksymalny jest "5" poziom. Warto wykorzystywać wysokie poziomy spożycia [371], gdy w spichlerzu jest naprawdę dużo jedzenia. W ten sposób możesz szybko ściągnąć do zamku nowych ludzi. Pamiętaj, że gdy nie nadążasz z produkcją lepiej wcześniej zmniejszyć spożycie do poziomu 1/2, niż ryzykować, że w pewnym momencie pożywienia w ogóle zabraknie [372].
Piwo
Ważnym elementem polepszającym popularność jest spożywane w karczmie piwo. Spożycie możesz ustawić od poziomu "1" do "5". To dobry sposób na szybkie polepszenie nastroju.
Msze
373
| 374
|
Skuteczność mszy odprawianych w kościołach można porównać do spożywanego w karczmie piwa. Podobnie jest tutaj pięć poziomów: od "1" [373] do "5". Wytwarzanie świec jest łatwiejsze i mniej kosztowne niż wytwarzanie piwa, jednak budowa kościoła jest o wiele droższa od budowy karczmy. Dlatego też decyduj się na to w momencie gdy od początku misji stoi kościół, albo gdy masz wystarczająco dużo surowców by go wybudować. Jeśli posiadasz w składzie trochę więcej świec [374] warto na chwilę ustawić częstsze odprawianie mszy, tak by szybciej sprowadzić nowych chłopów, albo np. zrównoważyć popularność w związku z wprowadzeniem wysokich podatków.
Kwatery
375
| 376
|
To bardzo ważny element. Na górze ekranu widzisz cały czas dwie liczby przy ikonce łóżka [375]: pierwsza prezentuje ilu ludzi obecnie zamieszkuje w twoim zamku, a druga ile masz łącznie łóżek. A ponieważ ludzie nie lubią tłoku im więcej wolnych miejsc (tzn. im mniejsze zapełnienie obecnie stojących budynków mieszkalnych) tym większe zadowolenie mieszkańców [376]. Dlatego też dobrze jest stawiać chaty wcześniej, tak by liczba miejsc była jak największa. To bardzo dobry sposób na uzyskanie +30, czy nawet +40 punktów do reputacji.
Nastroje
377
| 378
|
Wpłynąć na nastroje możesz poprzez dwa rodzaje budowli: budynki rozrywkowe oraz narzędzia kar. Jeśli wybudujesz budynki rozrywkowe twoja popularność wzrośnie. Jednocześnie wzrośnie także morale żołnierzy, a więc ich wytrzymałość [377]. Jednocześnie spadnie efektywność pracy ludzi. Im więcej budynków tego rodzaju postawisz tym ten efekt silniejszy [378]. Jednak gdy zaczniesz zamiast nich stawiać narzędzia kar twoja popularność oraz morale żołnierzy spadnie, w zamian zastraszeniu mieszkańcy będą lepiej pracować. Nie ma nic za darmo, w zależności od potrzeb możesz decydować się stawiać dane typ budynków.
Wydarzenia
379
| 380
|
Prócz tych sześciu elementów którymi możesz kierować jest jeszcze siódmy, na który wpływu nie masz - to wydarzenia, które na pewien krótki czas modyfikują twoją popularność. Dzięki nim możesz zyskać albo stracić. Są rzeczy na których możesz naprawdę wiele zyskać jak przyjazd króla (+30), ożenek (+15) [379], czy słoneczny dzień (+20) [380].
381
| 382
|
Z drugiej strony jest cała masa wydarzeń, które mogą wpłynąć negatywnie. To nie tylko kwestie dotyczące pogody (np. burza -20 [381]), ale także przesądy, choroby [382], czy wreszcie jakieś klęski dotyczące produkcji żywności np. zaraza ogniowa jabłoni czy choroba zbóż. Zwracaj uwagę na wydarzenia aby odpowiednio modyfikować pozostałe sześć elementów wpływania na popularność. Jeśli np. przyjeżdża król możesz trochę na ten czas podnieść podatki, albo obniżyć racje żywnościowe.
Honor
383
| 384
|
Dzięki honorowi możesz rekrutować najlepsze jednostki. Aby zdobyć punkty honoru musisz wyprawiać uczty w donżonie. W grze jest pięć dóbr prestiżowych: dziczyzna, warzywa, wino, miód i ubrania. Pierwsza podstawowa uwaga: nie warto stawiać budynków wytwarzających tylko jeden rodzaj dobra. Lepiej wybudować po jednym budynku każdego rodzaju. Uczty wydaje się w donżonie - kliknij na nim, a następnie na ikonce na dole ekranu. Pamiętaj, żeby wydawać uczty z jak największa liczbą dóbr. Zwróć uwagę, że wydanie uczty z trzema rodzajami dóbr (po 10 sztuk) przynosi 120 punktów honoru [383]. Natomiast wydanie uczty z wszystkimi pięcioma dobrami po 10 sztuk przynosi aż 800 punktów honoru [384]. Czasami więc warto dokupić kilka sztuk danego dobra. To najlepiej obrazuje, że o wiele bardziej opłacalna jest różnorodność oferowanych na ucztach dóbr. Drugim dobrym sposobem na zdobycie punktów honoru jest wybudowanie posągów - im bliżej donżonu tym więcej punktów honoru na dzień przynoszą (maksymalnie 10 punktów na dzień).