Starfield: Budowanie placówki Starfield - poradnik, porady
Budowanie placówki w Starfield może na początku wydawać się skomplikowane, gdyż gra nie wyjaśnia dokładnie kwestii z tym związanych. Na tej stronie poradnika znajdziecie porady dotyczące budowy i rozwoju własnej bazy.
Ostatnia aktualizacja: 17 października 2023
Poniżej wyjaśniliśmy najważniejsze kwestie dotyczące budowy i rozwoju placówki w grze Starfield. Wyszczególniliśmy przydatne w tym procesie umiejętności, objaśniliśmy działanie ekstraktorów i zasilania oraz procesu łączenia przedmiotów.
- Dlaczego warto zbudować placówkę?
- Przydatne umiejętności
- Gdzie budować placówkę?
- Podstawy
- Ekstraktory
- Zasilanie
- Łączenie magazynów i placówek
- Obrona placówki
- Rośliny i stworzenia w placówce
- Dekorowanie
Dlaczego warto zbudować placówkę?
Budowanie placówki w Starfield jest całkowicie opcjonalne - możecie ukończyć grę bez żadnej bazy. Jednakże z posiadaniem placówki wiąże się wiele korzyści, mianowicie:
- stały dostęp do surowców - w placówce można zbudować odpowiednie obiekty, które będą wydobywały minerały z planety;
- dodatkowe miejsce do przechowywanie przedmiotów - można przetrzymywać rzeczy m.in. w skrzynkach;
- możliwość edycji i budowy statku z większości dostępnych w grze komponentów - mając placówkę nie trzeba latać do techników w oddalonych od siebie układach, którzy mają różne części do statków;
- dostęp do bazy, do której można wracać oraz przypisać członków załogi;
Przydatne umiejętności
Zanim zaczniecie rozbudowywać swoją placówkę, odblokujcie kilka niezbędnych umiejętności. Bez nich bowiem będzie Wam trudno rozwijać bazę. Poniżej wymieniliśmy najbardziej przydatne zdolności.
- Inżynieria placówek - umożliwia badanie i konstruowanie lepszych modułów placówek. Warto inwestować w maksymalną rangę zdolności, gdyż dzięki temu będziecie w stanie budować nowe obiekty.
- Metody badawcze - dzięki tej umiejętności ilość zasobów potrzebnych do wytworzenia przedmiotów i realizacji projektów badawczych będzie niższa. Czwarta ranga zdolności sprawia, że nagłe przełomy (powodujące zmniejszenie wymaganych surowców do badań) zdarzają się częściej.
- Zasiedlanie planet - umożliwia budowanie placówek w bardziej ekstremalnych warunkach.
- Astrofizyka - zdolność sprawia, że możecie skanować planety i księżyce w układzie, w którym się nie znajdujecie. Przydatne w fazie poszukiwania idealnego miejsca na placówkę, na której chcecie wydobywać konkretne surowce.
- Zoologia - dzięki umiejętności będziecie mogli szybciej skanować stworzenia na danej planecie. Przydatne, gdy chcecie hodować zwierzęta w placówkach.
- Botanika - umożliwia szybsze skanowanie roślin na planetach oraz ich uprawianie w placówkach.
Gdzie budować placówkę?
Możecie zastanawiać się, na jakiej planecie wybudować swoją placówkę. To zależy od tego, co chcecie na niej robić. W Starfield praktycznie nie ma idealnej planety, dlatego wraz z rozwojem pierwszej placówki oraz Waszej postaci możecie budować kolejne w innych miejscach.
- Jeśli chcecie głównie pozyskiwać surowce ze swojej placówki, to zeskanujcie kilka planet i poszukajcie takiej, która ma interesujące Was zasoby. Złoża podświetlą się kolorami po wybraniu opcji "Pokaż zasoby". Polecamy wybrać planetę posiadającą złoża żelaza, tytanu lub miedzi.
- Możecie wybudować placówkę na planetach, które mają ładny krajobraz. Najczęściej znajdziecie na nich wiele gatunków roślin i zwierząt. Stworzenie placówki w takim miejscu polecamy osobom, którym zależy szczególnie na prowadzeniu własnego ogrodu i przetrzymywaniu zwierząt.
- Niezależnie od tego, na jakiej planecie chcecie zbudować swoją placówkę, to najpierw znajdźcie na niej jak najbardziej płaski teren, na którym jest jak najmniej roślin czy skał. Dzięki temu unikniecie potencjalnych komplikacji przy stawianiu nowych obiektów w placówce.
Podstawy
Jeśli zabieracie się za budowę własnej placówki, to warto wiedzieć o kilku podstawowych kwestiach związanych z bazą.
- Placówkę możecie zbudować wyciągając skaner, a następnie klikając "R" na klawiaturze lub przycisk "X" na kontrolerze.
- Będziecie musieli postawić w wybranym miejscu nadajnik placówki. To obok niego będziecie się pojawiać po wybraniu szybkiej podróży do bazy.
- Nadajnik wyznacza również teren placówki. Dobrze się więc zastanówcie, gdzie go ustawicie - obserwujcie w tabeli, która wyświetla się w lewym górnym rogu ekranu, do jakich surowców będziecie mieli dostęp, gdy postawicie nadajnik w danym miejscu.
- Najważniejszym obiektem podczas tworzenia placówki jest laboratorium badawcze. W nim bowiem możecie odblokować projekty nowych przedmiotów, które staną się dostępne do budowy na terenie bazy.
- W menu "Rozwój placówki" wybierzcie interesujące Was projekty. Stworzycie je po przypisaniu wszystkich wymaganych materiałów. Niektóre badania mogą być zablokowane - jeśli tak jest, to potrzebujecie wyższej rangi umiejętności Inżynieria placówek.
- Gdy stworzycie projekt w laboratorium badawczym, będziecie mogli umieścić nowy obiekt w placówce. W tym celu otwórzcie skaner i menu placówki, a następnie wybierzcie tryb budowania. Dostępną listę przedmiotów zobaczycie z prawej strony ekranu.
- Do badania projektów oraz budowania obiektów w placówce potrzebujecie konkretnej liczby zasobów, a często również innych materiałów.
- Minerały możecie zbierać podczas eksploracji, kupować u handlarzy (np. u tego w Neon Mining League) lub wydobywać za pomocą przecinaka (po wcześniejszym odnalezieniu ich złóż na powierzchni planety).
- Specjalne materiały takie jak przewód zero czy panel adaptatywny również możecie kupować u handlarzy. Ponadto możliwe jest ich wytwarzanie np. przy ławie przemysłowej - znajdziecie ją chociażby w Loży.
- Polecamy na początek zbudować kwatery w placówce, w których możecie trzymać wszystkie niezbędne warsztaty czy stanowiska. Aby wejść do zbudowanego pomieszczenia musicie połączyć je ze śluzą powietrzną placówki.
- W kwaterach możecie ustawić stanowiska załogi. Dzięki nim przypiszecie do placówki swoich towarzyszy. Aby to zrobić, musicie otworzyć menu statku, wybrać listę załogi ("C" na klawiaturze/"Y" na kontrolerze) i przypisać konkretnego członka do danego stanowiska.
- W placówce warto postawić lądowisko, na którym Wasz statek będzie lądował. Bardzo przydatne jest lądowisko z kreatorem statków umożliwiające ich budowę i edycję. Ten obiekt zapewnia dostęp do większości części, dlatego posiadanie go w placówce jest bardzo wygodne i oszczędza latania między układami w celu poszukiwania techników usług okrętowych, którzy dysponują tylko częścią komponentów.
Podczas rozwijania placówki możecie zmienić pozycję kamery. W tym celu kliknijcie "V" na klawiaturze lub przycisk podglądu na kontrolerze podczas edycji. Możecie budować obiekty z pierwszej osoby lub obserwując teren z góry.
Ekstraktory
Ekstraktory to obiekty, które służą do wydobywania surowców na terenie placówki. Jest ich kilka rodzajów, a każdy może wydobywać coś innego.
- Ekstraktory wydobywające płyny oznaczone są ikoną kropelki.
- Obiekty, które produkują gaz mają ikonę chmury.
- Ekstraktory wydobywające produkty są oznaczone ikoną pudełka.
Dany typ ekstraktora możecie zbudować tylko w miejscu, w którym jest złoże odpowiedniego surowca. Szukajcie więc terenu zaznaczonego na odpowiedni kolor i umieśćcie na nim ekstraktor.
Wszystkie obiekty wydobywające surowce wymagają do działania zasilania - więcej na ten temat dowiecie się z kolejnego nagłówka.
W placówce możecie też budować fabrykatory. Te obiekty produkują konkretne przedmioty, np. akumulatory czy świdry. Do działania oprócz zasilania potrzebują jeszcze konkretnych materiałów. Musicie więc połączyć fabrykator z magazynem, w którym są niezbędne przedmioty. Robi się to w trybie edycji placówki.
Zasilanie
Placówka do funkcjonowania wymaga zasilania. Potrzebna ilość mocy wyświetla się na dole ekranu i jest oznaczona jako "Wymagane". To, ile Wasza placówka ma do dyspozycji mocy jest wyświetlane obok pod słowem "Całkowite".
Są trzy rodzaje źródeł zasilania.
- Instalacja słoneczna najlepiej sprawdza się w dobrze nasłonecznionych planetach.
- Turbiny wiatrowe są praktycznie bezużyteczne na planetach bez gęstej atmosfery i wiatru, a więc na księżycach.
- Generator na paliwo jest uniwersalnym źródłem zasilania. Wymaga on jednak do działania helu-3.
Nie musicie łączyć źródeł zasilania z innymi przedmiotami, gdyż moc będzie z nich przekazywana do obiektów znajdujących się na terenie całej placówki.
Łączenie magazynów i placówek
- Gdy będziecie mieli wiele działających ekstraktorów, warto wyznaczyć jedno miejsce w placówce na wszystkie magazyny.
- Musicie połączyć magazyny z ekstraktorami, aby były do nich przekierowywane surowce. W tym celu otwórzcie tryb modyfikacji placówki, najedźcie kursorem na ekstraktor, kliknijcie prawy przycisk myszy/"RT" na kontrolerze i połączcie obiekt z magazynem za pomocą klawisza "E"/przycisku "A".
- Pamiętajcie, że zasoby z ekstraktora będą przekazywane tylko do tego samego typu magazynu. Nie możecie więc połączyć obiektu produkującego wodę z magazynem na gaz.
- W placówce możecie stworzyć pojemnik transferowy, który połączycie z magazynami. Dostęp do przedmiotów przechowywanych w tym obiekcie będziecie mieli bezpośrednio z ładowni statku, jeśli znajduje się on na lądowisku w placówce - które wcześniej trzeba wybudować.
- Jeśli macie więcej niż jedną placówkę, to możecie utworzyć między nimi połączenie towarowe. Dzięki temu będziecie mogli transportować zasoby z jednej placówki do drugiej.
- Zwykłe połączenie towarowe umożliwia przesyłanie przedmiotów między placówkami, które znajdują się w tym samym układzie.
- Połączenie towarowe międzyukładowe wymaga do działania helu-3. Należy więc stworzyć połączenie wyjściowe między tym obiektem a przedmiotem, w którym składowane jest paliwo.
- Podejdźcie do konsoli kontrolnej przy lądowisku połączenia, aby skonfigurować transport między placówkami.
- Kontener nadawczy należy połączyć z obiektem przechowującym zasoby. W ten sposób zostaną one przetransportowane do kontenera odbiorczego w innej placówce.
Obrona placówki
Może się zdarzyć, że Wasza placówka zostanie zaatakowana. Warto więc przed tym się uchronić.
- Na terenie placówki możecie budować różnego typu wieżyczki, które będą zadawały obrażenia wrogom. Te obiekty znajdują się w kategorii "Uzbrojenie".
- Istnieją również roboty, które są zaangażowane w ochronę placówki. Ponadto niektóre z nich zapewniają bonusy do produkcji zasobów. Znajdziecie je w kategorii "Roboty".
Rośliny i stworzenia w placówce
- W placówce możecie budować szklarnie. Służą one do przechowywania roślin, które wcześniej w pełni zeskanowaliście na danej planecie. Do postawienia szklarni potrzebujecie umiejętności Botanika.
- W zakładach hodowli zwierząt można przechowywać stworzenia, które zostały przez Was w pełni zeskanowane. Do postawienia tego obiektu niezbędna jest umiejętność Zoologia.
Dekorowanie
- Możecie dowolnie dekorować swoją placówkę. W kwaterach ustawić można różnego typu meble. W menu budowania placówki w zakładce "Dekoracje" znajdziecie takie przedmioty kosmetyczne jak obrazy, monitory, skrzynki magazynowe, rośliny doniczkowe czy ekspresy do kawy.
- W zakładce "Zasilanie" znajdziecie różne latarnie, którymi oświetlicie swoją placówkę.
- W "Witrynach" znajdują się gabloty służące do przechowywania hełmów czy broni.