Transport towarów | Początki rozgrywki | Kozacy II Wojny Napoleońskie poradnik Kozacy II: Wojny Napoleońskie
Ostatnia aktualizacja: 2 września 2019
Produkty z wioski transportowane są do ratusza bądź magazynu za pośrednictwem dostawców. Zanim taki kurier wystartuje, wiejskie magazyny muszą zostać wypełnione po brzegi. Jaka jest to ilość i ile obecnie znajduje się w osadzie np. złota, można sprawdzić najeżdżając kursorem na symbol wioski. Kiedy ilość składowanego przez chłopów surowca sięgnie wartości maksymalnej, wtedy właśnie swoją pracę rozpoczyna dostawca. Z pomocą swojego konia wyrusza do najbliższego Twojego punktu składowania i dopiero kiedy do niego dotrze, wytworzone przez wioskę produkty idą na Twoje konto.
Aby zobaczyć gdzie obecnie znajduje się dostawca, wystarczy kliknąć na odpowiedni typ wioski. Na podręcznej mapie zostanie wskazana jego pozycja oraz punkt docelowy. Oczywiście najlepiej byłoby aby droga do Twojego składu była jak najkrótsza. W tym celu powinieneś strategicznie podejść do budowy magazynów i kolejnych ratuszy. Nie buduj ich gdzie popadnie, weź poprawkę na potencjalne podbite wioski i dopiero wtedy zastanów się gdzie najkorzystniej rozpocząć budowę, tak aby zadowolić wszystkie swoje osady. Ma to spore znaczenie, gdyż magazyny są limitowane a każdy kolejny ratusz kosztuje znacznie więcej. Z drugiej strony na wioskę nie jest przypisany wiecznie jeden dostawca i w momencie kiedy potrzebny będzie kolejny transport towaru, a pierwszy kurier jest już w drodze, do pracy włączy się kolejny. Czyli, jak można się domyślić, tak czy inaczej stratny nie będziesz, ponieważ ciągłość dostawy zostanie zachowana. Nie polecam jednak takiego rozwiązania. Powstaje wtedy sznurek doręczycieli produktu, który w przypadku nieoczekiwanego ataku wroga może zostać brutalnie przerwany, co jednocześnie może być silnym ciosem w Twoją gospodarkę. Poza tym, dostawcy wybierają zawsze najkrótszą drogę i może się zdarzyć, że przy oddalonym punkcie składowania, zobaczą ją biegnącą przez terytorium nieprzyjaciela, a to oczywiście rodzi kolejne niebezpieczeństwo utraty towaru.
Konie juczne.
Teraz może kilka słów o neutralnych osadach, które niejednokrotnie mogą uratować skórę graczowi na początku rozgrywki. Wszystko dlatego, że wioski nie będące pod pręgierzem występujących nacji, pracują po prostu dla siebie. Oznacza to tyle, że podbijając wioskę, nasi żołnierze znajdą w jej magazynie spore nadwyżki produkcyjne, z którymi to natychmiast wyrusza dostawca. Nie są to ogromne ilości, gdyż towar nie odkłada się stale, ale i tak stanowi to spory zastrzyk dla będącego w tarapatach gospodarczych gracza.
Na koniec jeszcze kilka istotnych informacji. Wspomniałem na początku, że aby wieśniak wyruszył z pakunkami potrzebny jest całkowicie zapełniony magazyn. Dla wioski produkującej żywność ilość ta została określona na poziomie 1000 sztuk, dla kopalni złota jest to 500 sztuk, natomiast w ośrodkach węglowych oraz wydobywających żelazo limit ten wynosi 300 jednostek. Oczywiście kolejne modyfikacje w wioskach przyśpieszają proces zapełnienia magazynu.