Empire Total War: Prusy
Aktualizacja:
Prusy
Sytuacja początkowa
Masz wyjątkowo mało terenu, dwóch partnerów handlowych i mnóstwo państewek do podbicia. Musisz zjednoczyć tereny, na których dzisiaj znajdują się Niemcy. Z uwagi na małą liczbę portów, początkowo będziesz mieć niewielu kontrahentów na innych kontynentach. Nie zmienia to jednak faktu, że Prusacy mogą się spokojnie utrzymywać z podatków. Zauważ też, że zaczynasz ze stosunkowo silnym wojskiem. Jak to mówią: to nie Prusy mają swoją armię, to armia pruska ma swoje państwo.
Zwróć też uwagę na religię państwową. Protestanckie Prusy mogą mieć spore problemy z podbitymi katolickimi regionami. Najlepiej od razu zacząć budowę kościołów i rekrutację duchownych.
Kierunki ekspansji terytorialnej

1. Najpierw Dania. Wyszkol trochę piechoty liniowej w Brandenburgii i korzystając ze statków połącz ją z armią spod Królewca. Takimi siłami spokojnie zdobędziesz Kopenhagę. Zaraz po walce postaraj się o sojusz z Danią. Powinni się zgodzić od razu, tym bardziej że na północy kraj ten jest zaangażowany w wojnę ze Szwecją.
2. Prawdopodobnie wybuchnie konflikt Austria-Polska. To będzie dobry moment na odcięcie Polski od Bałtyku. Uzupełnij armię z Kopenhagi i przerzuć ją statkiem do Królewca. Stamtąd dokonaj uderzenia na Prusy Zachodnie. Stamtąd już prosta droga do Warszawy. Dobrze byłoby zresztą podbić całą Polskę - dzięki temu uzyskasz kilka prowincji wymaganych do pomyślnego ukończenia kampanii.
3. Jeżeli Kurlandia Cię zaatakuje podczas wojny z Polską, postaraj się podpisać z Polakami pokój, by w spokoju Kurlandię zniszczyć. Gdy już będzie po wszystkim, wróć do wojny z Rzeczpospolitą.
4. Saksonia następna. Bez protektora (Polski) tak naprawdę niewiele mogą. Walcząc z Rzeczpospolitą pewnikiem rozwinąłeś swoją armię, a więc nie będziesz mieć problemów w bitwie o Drezno.
5. Istnieje szansa, że Hanower w międzyczasie straci swojego potężnego sojusznika, jakim jest Wielka Brytania. Bez jakiegokolwiek wsparcia ze strony Brytyjczyków, Hanower staje się takim samym celem jak Saksonia - rozbicie ich armii nie będzie zbyt wymagające.
6. W następnej kolejności proponuję zaatakować Westfalię. Jest ona powiązana sojuszem z Wirtembergią. Jeżeli państwo to da się wciągnąć w konflikt zbrojny, to i je również podbij. Wirtembergia ma niezłego protektora - Austrię - ale jeżeli sama wypowie Ci wojnę, to Austriacy nie będą się mieszać w Twoje sprawy.
7. Tutaj już trzeba zawalczyć z Austrią, bowiem ostatnim księstwem niemieckim do podbicia jest Bawaria. Ją również łączy sojusz z Austrią i jeżeli ta nie włączy się do konfliktu, to znaczy że masz całkiem niezłe szczęście.
8. Kolej na samą Austrię. Jest to państwo katolickie, więc nie szalej z podbojami; daj sobie trochę czasu na nawrócenie ludności na protestantyzm. Najlepiej nie poprzestawać na stolicy i podbić calutki kraj. Koniec końców, potrzebujesz ziemi do osiągnięcia zwycięstwa.
9. Wraz z rozpoczęciem wojny z Austrią, do konfliktu zapewne włączą się Niderlandy. Podbicie ich ziem w Europie jest pomysłem co najmniej wartym rozważenia.
10. Po Twoich podbojach w Europie zdecydowana większość państw będzie Cię nienawidzić. Dlatego trudno będzie Ci zdobyć Alzację-Lotaryngię przez rozmowy dyplomatyczne. Ponieważ jest to jednak już jeden z ostatnich regionów do zdobycia, warto zaryzykować konflikt z Francuzami.
11. Jeżeli wciąż brakuje Ci ziem, zaatakuj Wenecję, a także ziemie hiszpańskie - Flandrię i Lombardię.
Dyplomacja
Po zajęciu Kopenhagi i dokonaniu agresji na Polskę, postaraj się zawrzeć pokój z Rosją. Dzięki temu zniknie zagrożenie ze wschodu i możliwe będzie skupienie wojsk na zachodzie.
Handel
Na samym początku masz możliwość zawarcia umowy z niektórymi państwami. Wykorzystaj tę możliwość jak najszybciej.
Prusy to państwo, które nie za bardzo nadaje się do handlu u wybrzeży Afryki, Brazylii, itd. Próbuj raczej dogadywać się w sprawie kupiectwa z krajami europejskimi. Wraz z rozwojem terytorialnym pojawią się nowe opcje handlu, bo dostępne będą kolejne szlaki.
Uwagi dodatkowe
Nie buduj ośrodków kształcenia. Większość księstw niemieckich ma swoje własne placówki. W wyniku podbojów zdobędziesz naprawdę mnóstwo uniwersytetów, w których można opracowywać nowe technologie.
- Empire: Total War - poradnik do gry
- Empire: Total War - poradnik do gry
- Empire Total War: Wielka Kampania
- Empire Total War: Wstęp Wielka Kampania
- Empire Total War: Austria
- Empire Total War: Francja
- Empire Total War: Hiszpania
- Empire Total War: Imperium Osmańskie
- Empire Total War: Konfederacja Maracka
- Empire Total War: Niderlandy
- Empire Total War: Prusy
- Empire Total War: Rosja
- Empire Total War: Rzeczpospolita Polska
- Empire Total War: Szwecja
- Empire Total War: Wielka Brytania
- Empire Total War: Wielka Kampania
- Empire: Total War - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Hej, wiek ktoś może w jakim pliku można zmienić warunki zwycięstwa?
Tak jak to było w innych total warach.
Czy wie ktoś dlaczego austriacka piechota liniowa liczy sobie w jednym oddziale 150 ludzi, a moje oddziały piechoty liniowej (Rzeczpospolita Polska) liczą 120?
Nie wiem czy wiesz misiu ale husaria to jest ciężka jazda bo ma na sobie jakakolwiek zbroje/opancerzenie tym ciężka się charakteryzuje. Jeśli opancerzenie konia świadczy o tym czy jest lekka czy ciężka to wychodzi że ostatnią ciężka byli gottycy rycerze. Najszybsza nie była bo konie super paszy nie dostawały. Ciężka z nazwy wskazuje że uderzenie boli co u husarii widać. Inna ciężka jazda są karasjerzy ale też nie mieli " zbroi na koniu "
Hahaha! Husaria Ciężką jazdą? hahaha! Ludzie w życiu większej bredni nie słyszałem! Gdyby to była Ciężka jazda to nie byłaby najszybszą i najbardziej sprawną jazdą świata! Nie była t ani lekka ani tym bardziej ciężka jazda! Gdyby była Ciężka koń miałby jakiekolwiek uzbrojenie pomijając jego głowę a gdyby była lekką husarz nie miałby takie zbroi jaką miał.
xD Jesteś jakiś głupi, czy co? Konie nie muszą byc zbroi, aby zaliczać się do ciężkiej jazdy. Przykładowo konie kirasjerów, którzy byli ciężką jazdą, nie miały zbroi.
Serio zastanów się zanim piszesz takie idiotyzmy.
Aj sorki pomyliło mi się.Bo kiedy pisałem tego posta pisałem na innym komputerze i nie miałem dostępu do Empire,a coś tam pomyślałem skoro są Maraci muszę być też Mogołowie.Sorki.
Zapomniałeś o Imperium Mogołów(Wielka Kampania).
oo to ta gra już działa czy dalej wersja beta testowana na użytkownikach za ich pieniądze??
Pomyliłeś chyba huzarów z husarią. Huzarzy to jazda lekka, a husaria ciężka. I husarii oprócz RP raczej nikt nie powinien mieć.
Zaraz Zaraz a przecież mówili że huzarze będą najpotężniejszą konnicą w grze a pisze tak
"Hussars (huzarzy)
Opis: dość słaba konnica nadająca się do szarż, których celem jest kiepska piechota (np. lekka piechota, milicja). Huzarzy to dość liczna jednostka (60), więc może atakować nawet spore jednostki. Wroga artyleria i dezerterujący przeciwnicy to również dobry cel dla huzarów.
Armie: Austria, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Wielka Brytania"
Szkoda tylko że na razie jest on niedostępny dla wszystkich, piszę na razie, bo jest przedpremierowy, tak więc czekam na uaktywnienie :)
Powtórzę się, no ale warto...
Strasznie, ale to strasznie czekałem na ten poradnik i po cicho liczyłem, że napisze go Sandro. Świetna robota, bardzo rozbudowany, już pobieram. Co jak co, ale Sandro robi jedne z najlepszych, jak nie najlepsze, poradników. ;)
GJ Sandro!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
