Budowa | Zarządzanie regionami w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Budowa
Stolice regionów
Wznoszenie i rozwój miast możliwy jest wtedy, gdy stawiasz w nich nowe budynki. Na samym początku nie masz zbyt wielkich możliwości budowlanych. Siedziba administracji (i ew. fortyfikacje) to bardzo często jedyny obiekt, jaki możesz sobie wznieść na samym początku.
Można powiedzieć, że są to najbardziej podstawowe budowle, jakie można zbudować w mieście. Klikając prawym przyciskiem na ikony budynków dowiesz się, co daje wzniesienie każdego z nich. Na ten przykład, budowle administracyjne zwiększają wpływy z podatków, podnoszą zadowolenie mieszkańców i pozwalają szkolić słabą piechotę.
Każdy budynek ma kilka poziomów rozbudowy. Każdy kolejny przeważnie poprawia statystyki poprzedniego, tak więc jeśli Gmach państwowy dodaje 4% bonusu do podatków, to znajdujący się poziom wyżej Pałac gubernatora daje 6%.
Przy niskich podatkach i wysokiej zamożności miejscowości szybko się rozrastają, oddając Ci do dyspozycji nowe parcele budowlane, na których możesz wznosić obiekty kulturalne, koszary, admiralicje i odlewnie dział.
Buduj to, co Ci jest akurat potrzebne:
1. jeśli prowadzisz wojnę, to na granicach pobuduj akademie wojskowe i fabryki armat.
2. w głębi państwa inwestuj w budynki kulturalne, bo dzięki nim podnosi się zadowolenie ludzi i prestiż Twojego państwa. Ponadto, najwyższe poziomy budynków kulturalnych (akademia, obserwatorium) pozwalają rekrutować dżentelmenów.
3. postaraj się o co najmniej jedną admiralicję i jej ulepszenia. Dzięki tego typu budowlom można opracowywać technologie związane z marynarką wojenną. Ponadto, admiralicje podnoszą prestiż Twojego państwa.
Zwróć też uwagę na czerwone paseczki na obrazku powyżej. Oznaczają one, że dany budynek jest uszkodzony i nie spełnia swojej funkcji. Naprawy sporo kosztują, lecz w wielu wypadkach okazują się niezbędne.
Mniejsze miejscowości
W rozwijających się regionach powstają małe miejscowości. Ich wzrost jest uzależniony od zamożności regionu i wysokości narzuconych nań podatków.
W tych miejscowościach można budować różnego rodzaju budowle. Można je podzielić na cztery rodzaje:
1. ośrodki naukowe (szkoły, uczelnie) - umożliwiają rozwój technologiczny i szkolą dżentelmenów;
2. ośrodki rozrywkowe (zajazdy, ogrody) - szkolą hulaków, zwiększają zadowolenie;
3. ośrodki przemysłowe i rolnicze (farmy, tartaki, kopalnie) - generują dochody, poprawiają zamożność obywateli wspomagają technologię;
4. ośrodki religijne (kościoły, seminaria) - zwiększają zadowolenie, szkolą kapłanów, wspomagają nawracanie ludności.
Od Ciebie zależy, jaki budynek powstanie w danym miejscu. Każdy z tych ośrodków jest ważny, ale nie w takim samym stopniu. Średniej wielkości państwo powinno mieć 3-4 placówki naukowe, natomiast pozostałe typy budowli powinno się budować orientacyjnie w następujących proporcjach:
Ośrodki rozrywkowe - 15%
Ośrodki przemysłowe - 80%
Ośrodki religijne - 5%
Radzę co turę przeglądać sobie miejscowości w poszukiwaniu takich, w których nic nowego się nie buduje. Im szybciej wzniesiesz budowle najwyższego poziomu, tym lepiej dla Ciebie.
WAŻNE! Budynki oświatowe są najczęściej pierwszym celem Twoich najeźdźców. Wojsko wchodzące do drobnych miejscowości plądruje je, uniemożliwiając znajdujących się w nich budynkom normalne działanie. W przypadku ośrodków technologicznych jest to o tyle ważne, że rozwój nowych usprawnień musi się odbywać w miarę możliwości bez żadnych przerw. W rejonach zapalnych umieszczaj drobne grupki wojska do obrony swoich miejscowości.
Pamiętaj też, że jeśli jakiś budynek nie jest Ci potrzebny, możesz go wyburzyć i w następnej turze wznieść zamiast niego coś innego.
Budowa portów
Jeżeli miejscowość znajduje się nad morzem, możliwa stanie się budowa portu rybackiego, kupieckiego lub wojskowego.
Porty kupieckie są najważniejsze, gdyż pozwalają osiągać ponadprzeciętne dochody. Staraj się budować je często, najlepiej w miejscach z ułatwionym dostępem do dużych zbiorników wodnych (wszystkie oceany, Morze Śródziemne, Morze Północne, Zatoka Meksykańska). Dzięki temu łatwiej utworzyć szlak handlowy z innym państwem, a budowane w portach kupieckich statki handlowe mają ułatwiony dostęp do kolonii.
Porty rybackie są mało popularne, gdyż populację spokojnie można wyżywić z farm wznoszonych w głębi lądu. Jeśli jednak jakiś region jest mało zamożny i cierpi na niedobór żywności, możesz się pokusić o zbudowanie portu rybackiego. Osobiście buduję je bardzo rzadko (ustępują portom kupieckim)
Stocznie wojskowe służą przede wszystkim do budowania wielkich jednostek o charakterze militarnym. Przeważnie nie trzeba ich wielu. 3-4 na Europę lub Amerykę zawsze wystarczało mi w zupełności. Dobrze by było, gdyby stocznie znajdowały się blisko granic Twojego państwa, a więc nie w zatokach i wewnętrznych morzach (Morze Czarne można stosunkowo łatwo opanować w całości, zwłaszcza jak się gra Rosją). Dzięki temu możliwe jest szybkie wysłanie statków do walki lub desantu.
Infrastruktura
Innymi słowy - drogi. Nie są może aż tak ważne jak budowle w miastach i miasteczkach, ale jeżeli jesteś przy forsie, nie żałuj wydać jej na wybrukowanie tras w najważniejszych regionach. Każdy kolejny poziom dróg zwiększa przychody, szybkość poruszania się armii (o ile chodzą właśnie tymi drogami, a nie polami), a w przypadku najwyższego poziomu otrzymujesz również bonus do prestiżu kraju.