Piechota (cz.2) | Jednostki w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Expatriate Infantry (piechota wygnańców)
Opis: bardzo podobni do piechoty liniowej. Jedyne różnice pojawiają się w cenie i morale. Jeśli starasz się oszczędzać pieniądze, a jednocześnie potrzebujesz paru oddziałów stosunkowo drogiej piechoty liniowej, wybierz wygnańców.
Armie: Austria, Hiszpania, Niderlandy, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii,
Ferguson Riflemen (strzelcy z fergusonami)
Opis: wymaga usprawnienia "zamek śrubowy". Jednostka dosyć podobna do zielonych kurtek (Green Jackets). Strzelcy z fergusonami wyróżniają się świetnym czasem przeładowania i rewelacyjnym zasięgiem. Należy jednak nieustannie uważać, by żołnierze ci nie wdali się w walce w zwarciu - bez bagnetów i odpowiedniego przeszkolenia nie powalczą zbyt długo.
Armie: Wielka Brytania
Firelock Armed Citizenry/Populace (mieszkańcy z rusznicami)
Opis: mięso armatnie w najczystszej postaci. Mieszkańcy z rusznicami to piechota, która staje do walki tylko wtedy, gdy musi przełamać oblężenie swojej rodzinnej miejscowości. Nic nie kosztuje, lecz jej wartość bojowa jest niemal znikoma. Może wspierać lepsze jednostki swoim ogniem muszkietowym, lecz w walce wręcz (zarówno z piechotą, jak i konnicą) nie licz na sukcesy.
Armie: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Niderlandy, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Frontiersmen (pogranicznicy)
Opis: piechota niezbyt liczna, o statystykach gorszych niż te u piechoty liniowej. Są za to stosunkowo tani. Mogą służyć do prowadzenia działań zaczepnych na skrzydłach i zastawiania pułapek, gdyż mają zasięg większy niż wojska liniowe, a ponadto potrafią się ukrywać. Pamiętaj, że ci żołnierze nie używają bagnetów, więc w zwarciu raczej sobie nie powalczą.
Armie: Hiszpania
Gorodskiye Streltsy (strzelcy miejscy)
Opis: kiepska piechota, walcząca tylko i wyłącznie w zwarciu. Są w stanie walczyć np. z motłochem, ale nie licz na nic więcej. Staraj się ich jak najszybciej zastąpić piechotą kozacką.
Armie: Rosja
Grenadiers (grenadierzy)
Opis: Jednostka stosunkowo droga i niezbyt liczna. Wady te rekompensowane są niezłą siłą ognia, stosunkowo krótkim czasem przeładowania i unikatową możliwością rzucania granatów. Dwie jednostki grenadierów są w stanie walczyć z niemal każdą wrogą grupką piechoty (niemal, bo od jednostek o dalekim zasięgu mogą zebrać niezłe baty). Ich ładunki wybuchowe świetnie nadają się do obniżania morale przeciwnika i przerzedzania jego szeregów.
Armie: Austria, Francja, Hiszpania, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Green Jackets (zielone kurtki)
Opis: wymaga usprawnienia "mechaniczne gwintowanie". Świetna jednostka strzelecka, o niesłychanie dużym zasięgu, dobrej celności i krótkim czasie przeładowania. Innymi słowy, jest to brytyjski odpowiednik strzelców i tyralierów u innych nacji. Zielone kurtki mają również pewne szanse w walce wręcz, ale ich liczba w pułku nie powinna zachęcać do tego typu starć.
Armie: Wielka Brytania
Guards (gwardia)
Opis: świetna, liczna piechota, sprawdzająca się zarówno w obronie, jak i w ataku. Dużo lepsza pod względem morale od piechoty liniowej, nieco przewyższa również i grenadierów pod tym względem. Na szczególną uwagę zasługuje wysoka liczba punktów defensywy. Jeżeli tylko jesteś w stanie wyszkolić i utrzymać gwardię, to śmiało inwestuj w tę jednostkę. Trudno o kogoś lepszą piechotę liniową na polu bitwy. Wadą gwardii jest niewątpliwie limit regimentów możliwych do wyszkolenia.
Armie: Hiszpania, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Guerillas (partyzanci)
Opis: jednostka strzelająca i bijąca się gorzej od typowych sił zaczepnych, takich jak np. hiszpańscy pogranicznicy, czy francuscy gońcy leśni. Niemniej jednak warto pamiętać o partyzantach, bowiem mogą równie dobrze atakować wrogów znienacka i urządzać pułapki. Wszystko to za sprawą zdolności poruszania się w skryciu.
Armie: Hiszpania
Hand Mortar Company (kompania moździerzy ręcznych)
Opis: kompania moździerzy ręcznych używa czegoś w rodzaju granatnika do ostrzeliwania przeciwników ładunkami wybuchowymi podobnymi do tych, jakie mają na wyposażeniu grenadierzy. Zasięg kompanii jest taki sam, jak u piechoty liniowej, a więc około dwa razy większy od zasięgu grenadierów. Jednostki z moździerzami powinny wspierać piechotę liniową w bitwach na otwartym polu. Największe wady kompanii to mała zapas granatów i bardzo opóźniona ich eksplozja.
Armie: Rosja
Hessian Line Infantry (heska piechota liniowa)
Stosunkowo tania, lecz (w porównaniu z normalną piechotą liniową) niezbyt liczna jednostka. Jeśli szukasz lepszego zamiennika dla lekkiej piechoty, spróbuj wykorzystać piechotę haską. Żołnierze ci całkiem nieźle sprawdzają się także w roli wsparcia ogniowego dla lepszych jednostek. Mogą się również zająć obroną artylerii stojącej z dala od miejsca walki.
Armie: Wielka Brytania
Highland Infantry (piechota szkocka)
Opis: coś pomiędzy grenadierami, a gwardią. Mają wysokie morale i całkiem niezłą szarżę, podobnie jak szkoccy miecznicy z Medieval II. Szkoci są naprawdę dobrzy w boju i jeżeli maszerują ramię w ramię z innymi jednostkami, są w stanie wiele zdziałać na polu bitwy. Sporo sobie jednak liczą za swoje usługi.
Armie: Wielka Brytania
Hindu Musketeers (hinduscy muszkieterzy)
Opis: od początku gry powinni być podstawą Twojej armii. Uzbrojeni w muszkiety, charakteryzują się przyzwoitą celnością strzału i całkiem niezłymi zdolnościami w walce wręcz. Choć pod względem walki w zwarciu nie dorównują np. żołnierzom hinduskim (Hindu Warriors), nadal są całkiem uniwersalną jednostką.
Armie: Konfederacja Maracka
Hindu Warriors (żołnierze hinduscy)
Opis: żołnierze walczący z wykorzystaniem mieczy. Na początku rozgrywki mogą pomagać w rozbijaniu wrogiej piechoty (zwłaszcza jeśli zauważysz, że przeciwnik też dąży do walki w zwarciu) i wykańczaniu kawalerii, która ugrzęzła podczas szarży.
Armie: Konfederacja Maracka
Infanterie Petits-Vieux (piechota Petits-Vieux)
Opis: wojska szalenie podobne do piechoty liniowej. Główna różnica polega na szybkości przeładowania - Petits-Vieux są pod tym względem odrobinę lepsi. Innych różnic - poza znacznie zawyżoną ceną i minimalnie lepszą defensywą - praktycznie nie ma.
Armie: Francja
Infanterie Vieux (piechota weteranów)
Opis: w przeciwieństwie do piechoty Petits-Vieux, weterani bezdyskusyjnie są warci swej ceny. Mają dobry czas przeładowania, przyzwoitą celność i wolę walki rzadko spotykaną w innych oddziałach armii francuskiej - nie tylko sami mają wysokie morale, ale również zachęcają do działania pozostałe jednostki na polu bitwy.
Austrie: Francja
Irish Brigade (brygada irlandzka)
Opis: piechota bardzo podobna do piechoty liniowej, a przy tym całkiem tania i dostępna praktycznie od samego początku na półwyspie Iberyjskim. Warto ją wykorzystać w walce z siłami Maroka, ale ponieważ istnieje dość rygorystyczny limit jednostek dla brygad irlandzkich, niewiele ich wyszkolisz.
Armie: Hiszpania
Isarelys (tureccy kanonierzy)
Opis: bardzo dobra piechota liniowa, zwłaszcza na początku kampanii. Mają bardzo przyzwoity czas przeładowania, zasięg jak u większości piechoty... no i jest ich dużo w ordzie. Przeszkadzać mogą jedynie możliwości w walce wręcz - tureccy kanonierzy są pod tym względem słabsi od europejskiej piechoty liniowej.
Armie: Imperium Osmańskie
Jamestown Settlers (osadnicy z Jamestown)
Opis: w pierwszym etapie kampanii amerykańskiej osadnicy z Jamestown powinni być główną siłą Twojej armii. Wynika to jednak głównie z faktu, iż nie masz zbyt wielkiego wyboru jednostek. Osadników jest dużo w pułku, a ich cena jest dość niska. W starciach z kiepskimi militarnie Indianami ich niewielkie zdolności posługiwania się bronią są wystarczające. Wadą osadników jest limit jednostek, jakie możesz wyszkolić.
Armie: koloniści wirgińscy