Jazda (cz.1) | Jednostki w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Jazda
Bargir Lancers (bargirscy lansjerzy)
Opis: bardzo dobra konnica lansjerów, cechująca się w szczególności dobrą szarżą. Warto wykorzystywać ją zwłaszcza na początku rozgrywki do rozbijania mniejszych, 80-osobowych grup piechoty wroga. Należy jednak uważać, by bargirscy lansjerzy nie zostali otoczeni. Konnica ta ma mało punktów obrony i może zostać łatwo wybita w walce w zwarciu.
Armie: Konfederacja Maracka
Camel Nomads (pustynni nomadzi)
Opis: w porównaniu z bargirskimi lansjerami, pustynni nomadzi wyglądają jak kiepski żart. Są oni niewiele tańsi od bargirów, a mają zdecydowanie niższe statystyki. Osobiście nie polecam, nawet graczom z uszczuplonym skarbcem. Nomadów można wykorzystywać co najwyżej do likwidowania artylerii i żołnierzy uciekających z pola bitwy.
Armie: Konfederacja Maracka
Carabineers (karabinierzy)
Opis: wymaga usprawnienia "karabiny". Karabinierzy to całkiem niezła konnica, z przyzwoitą wytrzymałością i stosunkowo dużym zapasem amunicji. Choć strzelają dość celnie, nie da się ukryć, że przeładowanie broni w ich wykonaniu trwa dość długo. Co więcej, jednostka ta nie nadaje się do walki w zwarciu. Jako wsparcie ostrzeliwujące z flanki i od tyłu sprawdza się w sam raz.
Armie: Austria, Francja, Hiszpania
Chasseurs-a-Cheval (szaserzy konni)
Opis: jak na jednostkę z początku rozgrywki, mogą się przydać. Szaserzy konni sprawdzają się głównie w prowadzeniu ostrzału do przeciwników. Niskie statystyki szarży i obrony nie pozwalają im niestety na skuteczną walkę w zwarciu z piechotą.
Armie: Francja
Chevau-légers (szwoleżerowie)
Opis: jeżeli stosujesz w swojej armii konnicę i polegasz na jej szarży, szwoleżerowie zapewne bardzo przypadną Ci do gustu przy przechodzeniu kampanii francuskiej. Choć nie potrafią strzelać, dysponują bardzo dobrym bonusem właśnie do szarży.
Armie: Francja
Cossack Ataman Cavalry (Kozacy atamańscy)
Opis: praktycznie kopia huzarów (Hussars). Kozacy atamańscy mają jednak całkiem niezłą szarżę i poprawiają morale pobliskich jednostek, dlatego też dosyć dużo liczą sobie za swoje usługi. Jeżeli lubisz wykorzystywać w walce kawalerię, to kozacy atamańscy zapewne przypadną Ci do gustu.
Armie: Rosja
Cossacks (kozacy)
Opis: wymaga usprawnienia "karabiny". Jeżeli lubisz wykorzystywać w walce konnicę strzelecką, kozacy z pewnością okażą Ci się przydatni. Nie polecam na nich jednak polegać nieustannie (słaba szarża uniemożliwia tej konnicy sprawne wybijanie piechoty). Wykorzystuj ją raczej do działań zaczepnych i ataków od tyłu. Gdy dostępni staną się dragoni, zastanów się nad wymianą jednostek na nowy typ.
Armie: Rosja
Colonial Dragoons (dragoni kolonialni)
Opis: wymaga usprawnienia "karabiny". Kalka ze zwykłych dragonów. Podobnie jak oni, jednostki kolonialne potrafią walczyć zarówno konno, jak i na piechotę. Posiadają też bonus do porządku utrzymywanego w miastach. Siły kolonialne odróżniają się tylko odpornością na skrajnie wysokie temperatury i naturalnie miejscem występowanie - tylko w koloniach.
Armie: Francja, Hiszpania, Niderlandy, Wielka Brytania
Colonial Light Cavalry (kolonialna lekka jazda)
Opis: jednostka bardzo podobna do konnicy prowincjonalnej. Nie dysponuje zbyt dobrą szarżą, lecz mimo to warto mieć 2-3 jednostki tego typu, zwłaszcza na początku gry, gdy dostęp do lepszej kawalerii jest mocno ograniczony. Do likwidowania artylerii i ścigania uciekinierów nadaje się całkiem nieźle.
Armie: Francja, Hiszpania, Kolonie Brytyjskie
Cuirassiers (kirasjerzy)
Opis: ciężka konnica, której szarże są w stanie spokojnie rozbijać 80-osobowe piechoty (nawet tej doborowej). Oprócz tego sprawdza się oczywiście przeciwko artylerii wroga. Umieszczenie tych jednostek na skrzydłach armii nie jest złym pomysłem, ale pamiętaj, by nie atakować nią dużych 160-osobowych grup piechoty. Kirasjerzy mogą dosłownie ugrzęznąć w takiej masie ciał i z łatwością dać się wybić, zwłaszcza jeśli wróg dysponuje bagnetami. Kirasjerzy, niestety, dość szybko się męczą.
Armie: Austria, Francja, Hiszpania, Prusy
Deli Horsemen (konnica z Deli)
Opis: wymaga usprawnienia "karabiny". Jak na konnicę strzelecką, żołnierze z Deli są całkiem nieźli, zwłaszcza na początku rozgrywki. Nie polecam na nich polegać nieustannie (słaba szarża uniemożliwia tej konnicy sprawne wybijanie piechoty), ale zawsze możesz ją wykorzystywać do działań zaczepnych, a także szybkich ataków od tyłu i z flanki. W późniejszym okresie warto zastąpić ich spahisami (Sipahis).
Armie: Imperium Osmańskie
Dragoons (dragoni)
Opis: wymaga usprawnienia "karabiny". Dragoni są wyjątkowo uniwersalną jednostką. Ci żołnierze najczęściej poruszają się koniach, lecz w razie potrzeby mogą z nich zsiąść i otworzyć ogień z broni palnej. Bardzo dobrze się sprawdzają przy atakowaniu z flanki lub okrążaniu wrogich grup, gdyż potrafią szybko się przemieszczać. Warto ich również wykorzystywać przy likwidacji osamotnionych jednostek artylerii. Wadą dragonów jest ich stosunkowo niska liczebność i kiepskie morale. Co ciekawe, dragoni jako jedna z niewielu jednostek ma bonus do utrzymywania porządku w miastach.
Armie: Niderlandy, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Elephant Musketeers (muszkieterzy na słoniach)
Opis: osobiście uważam te jednostki za zbędne. Ich statystyki dotyczące ostrzału muszkietowego są bardzo zbliżone do tych, jakimi cechują się pindarzy (a są to wojska liczniejsze niż muszkieterzy na słoniach). Natomiast jeśli chodzi o szarże, to lepsze pod tym względem są oddziały słoni bojowych. Proponuję szkolić muszkieterów na słoniach, gdy szukasz czego pomiędzy świetną szarżą, a możliwością prowadzenia ostrzału (z uwzględnieniem wysokiej ceny szkolenia, rzecz jasna).
Armie: Konfederacja Maracka
Garde du Corps (gwardia królewska)
Opis: poważna siła w bitwach lądowych. Choć gwardia królewska nie dysponuje tak miażdżącą szarżą jak konnica wyposażona w lance (np. ułani), trzeba pamiętać że jest to jednostka charakteryzująca się wysokim morale i zdolnością skutecznej walki w zwarciu. Bez problemu radzi sobie ze standardowymi zadaniami konnicy, a ponadto może wspierać piechotę w walce z dużymi regimentami wrogiej piechoty liniowej.
Armie: Francja
Gendarmerie (żandarmeria)
Opis: żandarmeria to jednostka niezmiernie podobna do konnicy prowincjonalnej. Choć oczywiście można wykorzystywać ją w regularnych bitwach, pozwala utrzymywać ład i porządek w miastach. W dodatku jest to jednostka stosunkowo tania. Może atakować piechotę, która nie ma pik ani bagnetów. Dobrze się sprawdza w wyłapywaniu jeńców.
Armie: Francja, Prusy
General's Bodyguard (gwardia generalska)
Opis: jak sama nazwa wskazuje, jednostka ta porusza się wraz z dowódcą armii (a przynajmniej powinna). Choć gwardia jest naprawdę niezła w porównaniu do pozostałych typów konnicy, jej liczebność nie pozwala traktować jej jako prawdziwą siłę militarną. Nieźle radzi sobie z likwidacją uciekających żołnierzy, artylerią i lekką konnicą. Jeśli w oddziale gwardii masz generała, włączaj gwardzistów do walki tylko w ostateczności.
UWAGA! Generałowie Konfederacji Marackiej wykorzystują słonie, a nie konie. Zwierzęta te mogą w szarży zadać solidny cios przeciwnikowi. Mimo to nie warto dowódcą ryzykować, tym bardziej że niska szybkość słoni nie pozwoli dowódcy umknąć, gdy zostanie otoczony przez przeciwnika.
Armie: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Niderlandy, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Hakkapeliita (hakkapelici)
Opis: słaba konnica, którą można postawić w jednym szeregu z pułkiem konnym i konnicą prowincjonalną. Wyróżnia się tylko odpornością na niskie temperatury. Planując ekspansję na południe, hakkapelici nie będą Ci szczególnie potrzebni. W walce z Rosjanami można próbować ich wykorzystywać, o ile oczywiście masz odpowiednio dużo pieniędzy.
Armie: Szwecja
Heavy Cavalry (ciężka kawaleria)
Opis: bardzo dobra kawaleria. Choć nie dysponuje wyjątkowo mocną szarżą, całkiem sprawnie radzi sobie w zwarciu. Można nią zwalczać zarówno piechociarzy, jak i lekką kawalerię. Ponadto, jednostki te nadają się do wykonywania standardowych zadań jazdy - eliminacji artylerii i wybijaniu uciekających przeciwników.
Armie: Szwecja, Wielka Brytania