Flota | Jednostki w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Flota
24-pounder frigate (fregata z 24-funtówkami)
Opis: fregaty tego typu to dowód na to, że można znaleźć równowagę pomiędzy dobrym uzbrojeniem statku, a zachowaniem jest szybkości i zwrotności. Pod względem siły ognia wypada pomiędzy liniowcami czwartej i piątej klasy, lecz za to znacznie szybciej się od nich porusza i żwawiej skręca. Dobry wybór dla wszystkich tych graczy, którzy lubią dużo manewrować w bitwach.
Floty: Trzynaście Kolonii
Admiral's Flagship, 1st Rate (flagowiec admiralski pierwszej klasy)
Opis: olbrzymia jednostka, dysponująca sporym zasięgiem i niezwykłą siłą ognia. Ma dużo dział i liczną załogę, a to oznacza, że może walczyć praktycznie z każdą inną wrogą jednostką, zarówno na armaty, jak i w abordażu. Niewątpliwe wady omawianej tu jednostki to wysoka cena i mała szybkość.
Floty: Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Admiral's Flagship, 3rd Rate (flagowiec admiralski trzeciej klasy)
Opis: przyzwoity okręt za przyzwoitą cenę. Wszystko co znajdzie się w polu rażenia armat tego statku ma bardzo poważne problemy. Flagowiec admiralski trzeciej klasy wprawdzie trudno zatopić mniejszymi jednostkami, lecz potrzebuje innych jednostek do osłony rufy statku (innymi słowy, lepiej żeby nie płynął jako ostatni w szyku liniowym).
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Admiral's Flagship, 5th Rate (flagowiec admiralski piątej klasy)
Opis: całkiem niezły statek. Porównując go do okrętów liniowych, wypada nieco gorzej od okrętu czwartej klasy, lecz w zamian za to jest szybszy i ma lepszą manewrowość. Tak jak w przypadku innych jednostek pływających, tak i ten flagowiec jest okrętem, którego wartość bojowa jest adekwatna do ceny.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Bomb Ketch (kecz bombowy)
Opis: wymaga usprawnienia "granaty artyleryjskie". Statek sam w sobie jest słaby - ma tylko sześć dział na burcie i ma kiepską wytrzymałość. Posiada jednak broń, dzięki której może zasypywać wrogie okręty granatami. Strzelając nimi na wprost, jest w stanie uszkodzić wrogi okręt i zdziesiątkować załogę. Problem niestety w tym, że kecz ma małą szybkostrzelność, więc albo trzeba ich wysyłać na akcję wiele, albo używać ich tylko w roli wsparcia dla większych jednostek.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Brig (bryg)
Opis: bardzo dobry okręt na początku gry. Jest stosunkowo tani, a i tak można nim utrzymać w ryzach wrogie floty, gdy te nie są jeszcze zbyt rozwinięte. Trzeba jednak pamiętać, że czas brygów przemija - jeśli nie rozwiniesz swojej marynarki, przeciwnicy Cię wyprzedzą w zbrojeniach, a Ty stwierdzisz nagle, że brygi już nie spełniają swojej funkcji.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Carronade Frigate (fregata z karonadami)
Opis: wymaga usprawnienia "karonady". Statek bardzo słaby i przy tym dość drogi. W porównaniu np. z brygiem, ma mniejszy zasięg, mniejszą siłą ognia i dużo wyższą cenę. Wygrywa jedynie pod względem wytrzymałości kadłuba, lecz to nadal nie czyni fregaty z karonadami jednostki wartej masowej produkcji. Dzięki swojej szybkości i zwrotności są w stanie pełnić rolę wsparcia przy walce z dużymi okrętami.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Dhow (dau)
Opis: mały, słabiutki okręt, który służy do handlu kolonialnego. W odróżnieniu od kupieckich statków z Europy, dau ma tylko cztery armaty. Jest zatem łatwym celem nawet dla słabych jednostek. Dau wymaga zatem obstawy. Unikaj używania tych okrętów w bitwach.
Floty: Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka
Fifth Rate (okręt piątej klasy)
Opis: w starciu z początkowymi jednostkami - brygami i slupami - okręty piątej klasy niemal zawsze są górą. Posiadanie tego typu jednostek na początku zabawy czyni bitwy morskie wyjątkowo łatwymi. Później należy zastąpić "piątoklasistów" lepszymi jednostkami.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
First Rate Ship of the Line (okręt liniowy pierwszej klasy)
Opis: świetne, choć drogie statki. Mają dużo dział, całkiem liczną załogę i wytrzymały kadłub. Wprawdzie w dobie parostatków może Ci trochę przeszkadzać ich zależność od wiatru, lecz nie jest to tak naprawdę wielka niedogodność. Dysponując odpowiednimi kwotami, nie bój się wydawać pieniędzy na okręty liniowe klasy pierwszej.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Fluyt (flueta)
Opis: statek kupiecki znacznie droższy od indiamanów, a posiadający niewiele wyższe parametry. Potrafi się bronić przed słaby jednostkami stricte militarnymi, lecz nadal potrzebuje wsparcia innych okrętów na wypadek ataku silniejszej floty.
Floty: Niderlandy
Fourth Rate Ship of the Line (liniowiec czwartej klasy)
Opis: Okręt niezły w zwalczaniu małych jednostek, takich jak np. brygi. Choć nie są w stanie skutecznie walczyć z większymi okrętami (np. liniowcami trzeciej klasy), mogą stanowić bardzo dobre wsparcie ogniowe, zwłaszcza na początku rozgrywki.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Galleon (galeon)
Opis: ze wszystkich statków handlowych, galeony są najlepiej uzbrojone i mają najliczniejszą, bo blisko 200-osobową załogę. Mogą zatem z powodzeniem brać udział w normalnych bitwach morskich. Pod względem siły ognia wypada gdzieś między liniowcami czwartej i trzeciej klasy. Posiada jednak dwie poważne wady - ma stosunkowo niską celność i kiepską wytrzymałość kadłuba.
Floty: Hiszpania
Galley (galera)
Opis: jednostka niewiele lepsza od lekkiej galery. Choć ma nieco więcej dział, nadal nic nie znaczy w bitwach. Podobnie jak tamta jednostka, galera może służyć do transportu agentów i wojsk (pod warunkiem, że trasa jest bezpieczna, oczywiście).
Floty: Austria, Imperium Osmańskie, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja
Heavy First Rate (ciężki liniowiec pierwszej klasy)
Opis: Potężny statek, nadający się głównie do zatapiania wrogich okrętów. 122 działa na pokładzie zapewniają niszczycielskie salwy burtowe, które są w stanie zarówno zniszczyć maszty wroga, jak i podziurawić jego kadłub. Ten liniowiec jest jednak stosunkowo wolny i ciężko się nim manewruje; potrzebuje więc mniejszych jednostek do ochrony rufy i dziobu statku.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Indiaman (indiaman)
Opis: statek wykorzystywany przede wszystkim w handlu kolonialnym. Bez tego typu jednostek nie ma w ogóle sensu organizować wypraw do Azji, Afryki i obu Ameryk. Indiamany potrafią się bronić w razie napaści ze strony obcego państwa lub piratów. Nie spodziewaj się jednak rewelacji - poradzą sobie ze slupami, brygami i galerami, ale na tym koniec.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Light Galley (lekka galera)
Opis: lekka galera reprezentuje znikomą wartość militarną. Jest za to tania, zatem świetnie nadaje się do np. do transportowania agentów przez zbiorniki wodne, których nie wykorzystują wrogowie. W bitwie wyróżnia się zwrotnością i szybkością (galery poruszają się dzięki wiosłom).
Floty: Austria, Imperium Osmańskie, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja
Razee (razee)
Opis: całkiem niezły statek, który wytrzymałością kadłuba dorównuje najcięższym jednostkom pływającym w grze. Zachowuje przy tym jednak niezłą szybkość i zadowalającą manewrowość. Razee za te wszystkie zalety płaci jednak uzbrojeniem - jego siła ognia jest porównywalna z okrętami piątej klasy. Razee powinien przypaść do gustu tym graczom, którzy wolą zwyciężać z wykorzystaniem prędkości i zwrotności statków.
Floty: Austria, Hiszpania, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Rocket Ship (okręt rakietowy)
Opis: wymaga usprawnienia "rakiety wybuchowe". Stosunkowo kiepski statek. Wyróżnia go możliwość wystrzeliwania czegoś w rodzaju wczesnych rakiet. Można z ich pomocą wywołać pożar na pokładzie wrogiego statku, obniżając jego morale i zmuszając go do ucieczki lub poddania się. Okręty rakietowe powinny jednak mieć obstawę tradycyjnych jednostek, gdyż w starciu z wielkimi liniowcami z pierwszej i drugiej klasy nie mają większych szans na zwycięstwo.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Second Rate Ship of The Line (liniowiec drugiej klasy)
Opis: okręt ze stosunkowo liczną załogą. Dobrze się nadaje do abordaży i walki na armaty z większością jednostek umieszczonych w grze. Za odpowiednią kwotę dostajesz odpowiednio dobry okręt wojenny. Nie jest wprawdzie tak szybki i zwrotny jak mniejsze jednostki, ale w zamian za to ma więcej dział.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Sixth Rate (okręt szóstej klasy)
Opis: okręty szóstej klasy to jednostki, które nadają się raczej do walki niż do celów transportowych. Nie zmienia to jednak faktu, że ich uzbrojenie jest dość słabe. W starciach z większymi jednostkami nie ma większych szans, ale jako eskorta dla indiamanów sprawdza się całkiem nieźle (zwłaszcza na początku rozgrywki).
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Konfederacja Maracka, Trzynaście Kolonii, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Sloop (slup)
Opis: słaby okręt z początku rozgrywki. Tańszy nawet od brygów, lecz również i gorzej uzbrojony. Generalnie nie polecam; można trzymać parę tego typu jednostek w portach, by zniechęcać przeciwników do plądrowania portowych zabudowań.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Steamship (parowiec)
Opis: jak sama nazwa wskazuje, statek ten porusza się dzięki maszynom parowym. Wprawdzie nie jest tak szybki jak galery lub lekkie dau płynące z wiatrem, ale za to dzielnie brnie do przodu nawet, gdy kierunek wiania wiatru jest kompletnie niesprzyjający. Siła parostatku nie pozwala mu, niestety, na walkę z większymi jednostkami; okręty liniowej szóstej i piątej klasy to przeciwnicy, którym parowce mogą jeszcze stawić czoła.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Third Rate Ship of The Line (liniowiec trzeciej klasy)
Opis: Statek przeznaczony do walk na niedużą odległość, głównie za sprawą dość krótkiego zasięgu, licznej załogi i mnogości dział. Liniowce trzeciej klasy pozwalają oddawać niezłe salwy burtowe, a więc dobrze sprawdzają się w zatapianiu wrogich okrętów. Do abordaży również się nadają.
Floty: Austria, Francja, Hiszpania, Imperium Osmańskie, Konfederacja Maracka, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Xebec (szebeka)
Opis: jednostki bardzo podobne do dau i galer; szebeki są szybkie (nawet, gdy płyną pod wiatr) i zwrotne. Ich kadłub jest jednak strasznie słaby. Byle ostrzał jest w stanie zniszczyć mnóstwo dział umieszczonych na pokładzie. W większych grupach mogą stanowić poważne zagrożenie, w mniejszych mogą zatapiać co najwyżej brygi i slupy.
Floty: Imperium Osmańskie