Empire Total War: Imperium Osmańskie
Aktualizacja:
Imperium Osmańskie
Sytuacja początkowa
Tragedia. Imperium Osmańskie jest w kiepskim stanie, jeżeli chodzi o poziom rozwinięcia prowincji. Ponadto, ma bardzo dużo wrogów - Rosja, Gruzja, Persja, Maroko i Wenecja to Twoi potencjalni oponenci. Jakby tego było mało, Imperium jest religijnie rozdarte - na północy jest wciąż sporo wyznawców prawosławia. Musisz na samym początku zadbać o rozwój gospodarczy i technologiczny. Potrzebna będzie też infrastruktura wojskowa. Na szczęście możesz czerpać trochę pieniędzy ze swoich protektoratów - Chanatu Krymskiego i Berberii.
Kierunki ekspansji terytorialnej

1. Początek jest ciężki. Zacznij od zabezpieczenia Chanatu Krymskiego. Wyślij tam armię z Mołdawii i... ustaw ją na mostku na północ od Bakczysaraju. Rosjanie prawdopodobnie będą dzięki temu zwlekać z atakiem. Gdy przyjdą do Ciebie, wycofaj się, a następnie wróć na mostek. Wykonuj tego typu odwroty tak długo, jak to tylko możliwe. Dzięki takiemu postępowaniu Chanat Krymski będzie miał czas na wzmocnienie swoich szeregów i zabezpieczenie granic.

2. Działaj szybko. Wyszkol w Grecji trochę azzarów (Azzars) i baszybuzuków (Bashi-bazouks). Możesz też przysłać tam parę oddziałów tureckich kanonierów (Isarelys) z Istambułu. Mając około 12 oddziałów ruszaj podbić wenecki Patras. Musisz to wykonać szybko, by Twój wróg nie zdążył rozwinąć swojego wojska.
3. Kolejny przeciwnik - Gruzja. Gdy państwo to wypowie Ci wojnę i wkroczy skromnymi siłami na Twój teren, wystaw do walki armię z Mezopotamii, znajdującą się w pobliżu Bagdadu. Postaraj się szybko stworzyć pokaźną grupę żołnierzy (będzie to coś w rodzaju motłochu, tak niestety musi być) w Armenii, przysyłając do Erewania duże oddziały piechoty z Bagdadu. Utworzoną w ten sposób armią podbij Gruzję.
4. Uzupełnij gruzińską armię i zajmij nią Czeczenię-Dagestan. Dagestan prawdopodobnie zdąży wypowiedzieć Ci wojnę, ale nie przejmuj się tym; nie jest to wcale trudniejszy przeciwnik od Gruzji. Jednocześnie rozpocznij wzmacnianie armii stacjonującej na Peloponezie, w Patras.
5. Wyprowadź armię z Czeczenii-Dagestanu i skieruj ją do Persji. Zacznij od podbicia Azerbejdżanu, a potem kieruj się w stronę Indii, przez Persję i Afganistan. Sprawa jest tu o tyle prosta, że podbita ludność to wyznawcy Islamu, a to oznacza, że nie będzie tutaj problemów z niepokojami religijnymi. Podporządkuj sobie całe państwo perskie.
6. Armię z Patrasu wyślij do Maroka, najlepiej na statkach. Możliwe, że Maroko zdąży zająć trochę terytorium Berberii. Tym lepiej dla Ciebie, bo bezkarnie podbijesz w ten sposób więcej regionów. Berberowie nie będą mieli nic do gadania.
7. Pora na Europę. Unowocześnij armię z Maroka (piechota nizama jest jak najbardziej tutaj wskazana) i wparuj nią na półwysep Iberyjski. Walka bez dobrych jednostek może się okazać trudna, bowiem europejskie wojska liniowe pozostawiają większość Twojego wojska daleko w tyle. Szkoląc piechotę nizama (Nizam-I Cedit Infantry) ułatwisz sobie zadanie. Zajmij Gibraltar, Portugalię i Hiszpanię.
8. Kolejny cel - Rzeczpospolita. Tutaj, podobnie jak w Hiszpanii, musisz znacznie ulepszyć swoją armię. Nie spiesz się atakiem, najpierw wprowadź do użytku nowe typy jednostek i nowoczesne technologie. Tak czy owak, Galicja i Podole oraz Polska muszą upaść. Powinieneś mieć dobrze rozwiniętą infrastrukturę wojskową w Istambule - szkolone tam jednostki wysyłaj na północ, do podbijania państwa polskiego. Dobrze by było, gdybyś wziął ze sobą kilku imamów do nawracania ludności.
9. Z Polski, przez Tatry, przejdź na Węgry i do Austrii. Po walce (połączonej z nawracaniem ludności, jak w punkcie ósmym) zregeneruj swoje siły i ruszaj do Wenecji i Chorwacji.
10. Jeżeli jeszcze brakuje Ci ziem, podbij oba swoje protektoraty i Maltę. Możesz też wykończyć Hiszpanię do reszty, jeśli chcesz.
Dyplomacja
Za wszelką cenę utrzymuj przyjazne stosunki z Polską i Austrią na początku rozgrywki. Konflikt z tymi państwami byłby jak gwóźdź do trumny. Powalcz z nimi, gdy już rozwiniesz swoje państwo.
Handel
Na początku rozgrywki przepytaj wszystkie państwa w sprawie możliwości handlu. Wiele z nich (w tym kolonie w Amerykach) się zgodzi. Niestety, trzeba będzie czasem wyłożyć trochę pieniędzy na zawarcie umowy. Nie powinieneś jednak tego żałować.
Uwagi dodatkowe
Gdy wplączesz się w wojnę z Wenecją, połącz swoje dwie floty i uzupełnij je 3-5 brygami. Postaraj się taką grupą okrętów likwidować weneckich korsarzy. Te okręty mogą również się przydać do walki z korsarzami marokańskimi.
Przy opracowywaniu technologii zwróć baczną uwagę na usprawnienie o nazwie "europeizm" (European Doctrine). Dzięki niemu uzyskasz dostęp do wyjątkowo dobrej piechoty liniowej, lekkiej piechoty i strzelców charakteryzujących się ponadprzeciętnym zasięgiem.
- Empire: Total War - poradnik do gry
- Empire: Total War - poradnik do gry
- Empire Total War: Wielka Kampania
- Empire Total War: Wstęp Wielka Kampania
- Empire Total War: Austria
- Empire Total War: Francja
- Empire Total War: Hiszpania
- Empire Total War: Imperium Osmańskie
- Empire Total War: Konfederacja Maracka
- Empire Total War: Niderlandy
- Empire Total War: Prusy
- Empire Total War: Rosja
- Empire Total War: Rzeczpospolita Polska
- Empire Total War: Szwecja
- Empire Total War: Wielka Brytania
- Empire Total War: Wielka Kampania
- Empire: Total War - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Hej, wiek ktoś może w jakim pliku można zmienić warunki zwycięstwa?
Tak jak to było w innych total warach.
Czy wie ktoś dlaczego austriacka piechota liniowa liczy sobie w jednym oddziale 150 ludzi, a moje oddziały piechoty liniowej (Rzeczpospolita Polska) liczą 120?
Nie wiem czy wiesz misiu ale husaria to jest ciężka jazda bo ma na sobie jakakolwiek zbroje/opancerzenie tym ciężka się charakteryzuje. Jeśli opancerzenie konia świadczy o tym czy jest lekka czy ciężka to wychodzi że ostatnią ciężka byli gottycy rycerze. Najszybsza nie była bo konie super paszy nie dostawały. Ciężka z nazwy wskazuje że uderzenie boli co u husarii widać. Inna ciężka jazda są karasjerzy ale też nie mieli " zbroi na koniu "
Hahaha! Husaria Ciężką jazdą? hahaha! Ludzie w życiu większej bredni nie słyszałem! Gdyby to była Ciężka jazda to nie byłaby najszybszą i najbardziej sprawną jazdą świata! Nie była t ani lekka ani tym bardziej ciężka jazda! Gdyby była Ciężka koń miałby jakiekolwiek uzbrojenie pomijając jego głowę a gdyby była lekką husarz nie miałby takie zbroi jaką miał.
xD Jesteś jakiś głupi, czy co? Konie nie muszą byc zbroi, aby zaliczać się do ciężkiej jazdy. Przykładowo konie kirasjerów, którzy byli ciężką jazdą, nie miały zbroi.
Serio zastanów się zanim piszesz takie idiotyzmy.
Aj sorki pomyliło mi się.Bo kiedy pisałem tego posta pisałem na innym komputerze i nie miałem dostępu do Empire,a coś tam pomyślałem skoro są Maraci muszę być też Mogołowie.Sorki.
Zapomniałeś o Imperium Mogołów(Wielka Kampania).
oo to ta gra już działa czy dalej wersja beta testowana na użytkownikach za ich pieniądze??
Pomyliłeś chyba huzarów z husarią. Huzarzy to jazda lekka, a husaria ciężka. I husarii oprócz RP raczej nikt nie powinien mieć.
Zaraz Zaraz a przecież mówili że huzarze będą najpotężniejszą konnicą w grze a pisze tak
"Hussars (huzarzy)
Opis: dość słaba konnica nadająca się do szarż, których celem jest kiepska piechota (np. lekka piechota, milicja). Huzarzy to dość liczna jednostka (60), więc może atakować nawet spore jednostki. Wroga artyleria i dezerterujący przeciwnicy to również dobry cel dla huzarów.
Armie: Austria, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Wielka Brytania"
Szkoda tylko że na razie jest on niedostępny dla wszystkich, piszę na razie, bo jest przedpremierowy, tak więc czekam na uaktywnienie :)
Powtórzę się, no ale warto...
Strasznie, ale to strasznie czekałem na ten poradnik i po cicho liczyłem, że napisze go Sandro. Świetna robota, bardzo rozbudowany, już pobieram. Co jak co, ale Sandro robi jedne z najlepszych, jak nie najlepsze, poradników. ;)
GJ Sandro!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
