Jazda (cz.2) | Bitwy lądowe w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Atakowanie artylerii
Artyleria ma przede wszystkim to do siebie, że straszy żołnierzy. Trzeba więc w miarę możliwości szybko ją unieszkodliwić. Jeżeli dysponujesz konnicą, zaatakuj wrogie działa od tyłu lub z flanki (dzięki temu unikniesz strat wśród własnej kawalerii). Konie są szybkie, więc błyskawicznie wyeliminują wrogich artylerzystów (ci zaś są nieliczni, więc nie zabiją wielu koni). Tak się składa, że przeciwnik często pozostawia artylerię bez ochrony. Nawet lekka kawaleria może więc likwidować załogi dział.
Wybijanie uciekinierów
W momencie, gdy zniszczysz morale całej wrogiej armii, staniesz przed wyborem - albo kończysz bitwę, albo kontynuujesz ją, próbując zlikwidować jak najwięcej uciekających żołnierzy. Zawsze polecam ten drugi wariant (w przypadku pierwszego armia nadal pozostaje na mapie kampanii i trzeba potem z nią walczyć po raz drugi).
Uciekająca piechota jest przeważnie za szybka na to, aby dać się złapać i zabić Twojej piechocie. Dlatego właśnie do tego zadania najlepiej angażować konnicę, która porusza się dużo szybciej niż piechociarze.
Technologia na polu bitwy
Pomijając takie usprawnienia jak "karabiny" (Carbines; pozwala szkolić konnicę z bronią palną), warto zauważyć, że istnieją dodatkowe technologie, takie jak klin (Wedge) i romb (Diamond).
Klin osobiście wydał mi się niezbyt przydatny. Może służyć do wbijania się w sam środek oddziałów poruszających się w dość szerokiej kolumnie. Należy jednak tutaj bardzo uważać, bo konie otoczone przez piechociarzy mogą łatwo zostać zadźgane bagnetami. W przypadku, gdy masz do czynienia z oddziałami słabo wyszkolonymi (motłochem) lub żołnierzami zmęczonymi i zniechęconymi (gdyż np. zginął dowódca albo nieprzerwanie trwa ostrzał artyleryjski), można spróbować szarży z użyciem klina.
Romb natomiast ma raczej mierne zastosowanie militarne. Przydaje się on głównie przy manewrach. Konnica ułożona w romb nieco szybciej reaguje na rozkazy, żwawiej zmienia kierunek jazdy, itd. Tuż przed atakiem polecam jednak wyłączyć romb i przejść do linii lub opisanego wyżej klina.