Perspektywa obrońcy | Oblężenia w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Perspektywa obrońcy
Podobnie jak w przypadku napastników, tak i perspektywa obrońcy wygląda różnie. Jest to tak samo uzależnione od tego, czy broniona miejscowość jest otoczona murami, czy też nie.
Brak murów
Gdy nie masz murów, oblężenie w bardzo dużym stopniu przypomina zwykłą bitwę lądową, gdyż większość walk toczy się na polach tuż koło zabudowań.
Przede wszystkim zapomnij o obsadzaniu budynków. Przeciwnik przeważnie dysponuje artylerią i nie będzie się wahał przed ostrzelaniem Twoich budowli. Zdecydowanie lepiej wysłać piechotę w pole.
Drugą ważną sprawą jest utworzenie prowizorycznych pułapek i fortyfikacji. W przypadku, gdy dysponujesz piechotą liniową, staraj się postawić trochę okopów. Dzięki nim Twoi żołnierze będą trudnymi celami dla przeciwnika.
Jeżeli przeciwnik ma konnicę, możesz rozstawić pale służące do powstrzymywania kawalerii. Raczej nie uda Ci się w ten sposób zatrzymać nieprzyjaciół (koniec końców, widzą przeszkodę z dużej odległości), ale na pewno ograniczysz mu zdolności manewrowania wojskiem.
Jeśli tylko masz taką możliwość, rozmieść miny na polu bitwy. Najlepiej ułożyć je przed Twoją piechotą, w miejscu w którym zaczyna się jej zasięg strzału - dzięki temu uzyskasz ładne połączenie eksplozji z ogniem muszkietowym.
Ponieważ przeciwnik jest w natarciu, zmienianie pozycji artylerii w trakcie bitwy nie ma większego sensu. Po ustawieniu dział możesz utworzyć wokół nich prowizoryczny murek zabezpieczający przed ogniem muszkietów. Tak przygotowane armaty znajdujące się w jednej linii z piechotą liniową mogą kosić wrogie wojska pociskami rozpryskowymi (tzw. Cannister Shot). Uważaj jednak na nieosłonięte tyły - jest to świetny cel dla wrogiej kawalerii.
Obecność murów
W wielu przypadkach bywa tak, że początkowe ustawienie Twoich wojsk jest bardzo trafne, tzn. stoją na tych częściach muru, które są blisko wroga. Proponuję więc nie zmieniać go na początku. Najwyżej później wprowadza się kilka korekt w ustawieniu.
Jeżeli przeciwnik ma dużo armat, będzie próbował zniszczyć wrota i zburzyć trochę muru. W takim wypadku każ wszystkim zejść na ziemię i wziąć na celownik dziury w fortyfikacjach. Zgotuj nadchodzącemu przeciwnikowi gorące powitanie.
Przeważnie jednak wróg będzie próbował wejść na Twoje mury z pomocą lin. W takim wypadku rozstaw swoje siły tak jak na poniższym schemacie.
Przeważnie przeciwnik podchodzi do murów, a następnie zachodzi fortyfikacje od boków. Dzięki temu możesz ostrzeliwać go z muszkietów (i armat zamontowanych na murach) na przedzie (część nr 1 schematu) i na bokach (część nr 2).
Na murach zawsze dochodzi do walki w zwarciu. Każ używać bagnetów i przystąp do eksterminacji wrogów. Nie klikaj na przeciwnikach, bo Twoi ludzie zejdą po linach na dół walczyć z tymi nieprzyjaciółmi, którzy jeszcze nie zdążyli wejść na górę. Po prostu każ przejść im w pobliże miejsca, w którym pojawiają się na murze przeciwnicy.
Staraj się dobierać swoje siły do sił wroga. Jeżeli widzisz, że przeciwnik atakuje Cię jakimś motłochem, wystaw do walki również i motłoch. Chodzi o jak najlepsze gospodarowanie posiadaną armią. Postaraj się przy tym nie dopuścić do tego, by nieprzyjaciel opanował te odcinki murów, które znajdują się nad bramami - inaczej przejmie nad nimi kontrolę.
Jeżeli dysponujesz konnicą, wykonuj szarże gdy wroga piechota zdoła przedostać się na plac. Możesz także spróbować wyjechać z fortu i zabić wrogiego brygadiera (starcia z oddziałem generalskim lepiej nie ryzykować). Brygadier bardzo często jest piechociarzem, więc porządna szarża powinna go wyeliminować z rozgrywki. Który oddział ma w swoich szeregach brygadiera? To można sprawdzić w oknie informacji o obu armiach, wyświetlanym tuż przed oblężeniem.
Jeżeli masz artylerię w forcie, może naturalnie kazać jej ostrzeliwać wrogie jednostki, lecz pamiętaj, że skuteczność takiego ostrzału jest co najmniej dyskusyjna. Uważaj też z armatami piechoty - mają tendencję do strzelania w mury Twojego fortu. Haubice i moździerze radzą sobie trochę lepiej z ostrzeliwaniem nadchodzących wrogów.