Jazda (cz.1) | Bitwy lądowe w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Jazda
Konnicę można wykorzystywać do realizacji kilku zadań na polu bitwy. I choć można się bez niej obejść, jej wsparcie jest często nieocenione.
Szarżowanie
Dobrze jest mieć pod ręką konnicę, która ma dobre statystyki szarży (tzw. Charge Bonus).
Ponieważ lwia część jednostek kawalerii ma tylko 60 ludzi w jednym pułku/ordzie, proponuję szarżować głównie te regimenty piechoty, które są niewielkie (60-100 osób). W przypadku większych oddziałów Twoja kawaleria może dosłownie ugrzęznąć w masie ciał wrażych żołnierzy. A ponieważ konnica ma dość mało punktów obrony, szybko zostanie wyrżnięta bagnetami.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku, gdy wrogie pułki zajęte są prowadzeniem ostrzału muszkietowego. Wówczas można się pokusić o zaatakowanie od tyłu nawet oddziały 160 żołnierzy zajętych np. przeładowaniem broni. Zanim nieprzyjaciel się zorientuje, że znalazł się między młotem i kowadłem, większość Twoich koni zdąży odjechać i przygotować się do następnej szarży.
Staraj się unikać szarżowania od przodu. Zanim Twoje konie dobiegną do celu, przeciwnik zdąży kilka odstrzelić. Reszta zapewne nadzieje się na bagnety.
Niszczenie szyku przeciwnika
Ściśle związane z szarżowaniem. Zauważ, że przeciwnik przeważnie ustawia swoje pułki tak, że tworzą linię. Jeżeli przeczytałeś poprzedni rozdział dotyczący gry piechotą, powinieneś wiedzieć, że również i Twoja armia powinna się tak ustawiać, na skrzydłach trzymając właśnie kawalerię. Konnicą możesz zaatakować od boku lub od tyłu te oddziały przeciwnika, które znajdują się na jego skrzydłach - w ten sposób skrócisz jego linię, umożliwiając swojej armii sprawne otoczenie wroga.
Wykrzykniki i okręgi na powyższym schemacie oznaczają miejsca, w których konnica ściera się z piechotą. W zależności od liczebności jednostek, finały tych starć mogą być różne. Jeśli każdy z oddziałów wrogiej piechoty liczy 80 ludzi, a Ty masz 60 koni, prawdopodobnie zmusisz przeciwników do ucieczki. Jeśli nieprzyjaciel ma na skrzydłach po 120-200 żołnierzy, swoją szarżą zdołasz w sumie tylko poważnie naruszyć te regimenty. Możesz się wówczas wycofać i pozwolić piechocie dokończyć robotę (od tej chwili będą mieć w końcu przewagę liczebną). Konnicę możesz wtedy wykorzystywać do szarż od tyłu.
Działania zaczepne
Jeśli dysponujesz kawalerią uzbrojoną w broń palną, np. konnicą z Deli (Deli Horsemen) lub dragonami lekkokonnymi (Light Dragoons), możesz szybko podjeżdżać, ostrzeliwać, a następnie błyskawicznie wycofywać swoje konie. Polecam stosować takie rozwiązanie wówczas, gdy nie możesz sobie pozwolić na konnicę z dobrą szarżą. Ostrzał prowadzony przez konnicę jest często mniej skuteczny od wbicia się między wrogów z impetem, lecz drugiej strony pozwala uniknąć strat związanych z walką w zwarciu.
Co więcej, w przypadku dragonów należy pamiętać, że ci żołnierze zawsze mogą zsiąść z koni i walczyć na piechotę. Tego typu oddziały mogą stanowić świetne uzupełnienie Twojej głównej armii, biorąc wrogów w krzyżowy ogień.