Piechota (cz.4) | Jednostki w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Pikemen (pikinierzy)
Opis: w początkowych fazach rozgrywki pikinierzy pozwalają bez większych problemów rozprawiać się z wrogą konnicą. Niestety, nie są to jednostki, które potrafią się bronić przed żołnierzami wyposażonymi w muszkiety - mają mniej punktów obrony niż np. pikinierzy kolonialni. Dlatego dobrze jest jak najszybciej wyposażyć pozostałe oddziały w bagnety. Wówczas znaczenie pikinierów spadnie, a muszkieterzy dzięki swym ostrzom staną się dużo bardziej uniwersalni.
Armie: Austria, Francja, Hiszpania, Niderlandy, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Wielka Brytania
Pandours (pandurzy)
Opis: piechota nieco lepsza od motłochu z rusznicami. Mimo to, pandurzy prawie w ogóle nie mają szans w starciu z takim przeciwnikiem jak milicja. Możliwość ukrywania się w zaroślach niewiele im pomaga, prawdę mówiąc. Ponieważ jednak jest to tania jednostka, dobrze jest umieszczać ją w miastach w celach porządkowych.
Armie: Austria
Prussian Jaegers (pruscy jegrzy)
Opis: wymaga usprawnienia "mechaniczne gwintowanie". Pruscy jegrzy to odpowiednich strzelców u innych nacji. Cechują się świetnym zasięgiem, świetnym czasem przeładowania i niezłą celnością. Do likwidowania nadchodzącej piechoty i szarżującej kawalerii - jak znalazł. Postaraj się, żeby nie wmieszali się w walkę wręcz, bo ciężko im będzie wygrać tego typu starcie. Jegrami nie należy również szarżować - efekty takiego działania mogą okazać się dla Prusaków tragiczne.
Armie: Prusy
Rangers (tropiciele)
Opis: piechota niezbyt liczna, o statystykach gorszych niż te u piechoty liniowej. Są za to stosunkowo tani. Mogą służyć do prowadzenia działań zaczepnych na skrzydłach i zastawiania pułapek, gdyż mają zasięg większy niż wojska liniowe, a ponadto potrafią się ukrywać. Pamiętaj, że ci żołnierze nie używają bagnetów, więc w zwarciu raczej sobie nie powalczą.
Armie: Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Régiments Étrangeres (pułk cudzoziemski)
Opis: piechota minimalnie gorsza (i tańsza zarazem) od tradycyjnej piechoty liniowej. Zauważ, że cudzoziemców można werbować szybciej niż wojska liniowe, a zatem jeżeli Twoje granice są od samego początku nękane przez wrogów, zainwestuj właśnie w pułki cudzoziemskie. Wadą tej piechoty jest limit możliwych regimentów do wyszkolenia.
Armie: Francja
Republican Guard (gwardia republikańska)
Opis: rewelacyjna jednostka. Choć nie posługują się bronią palną tak dobrze jak strzelcy (Riflemen), to nie można im odmówić dobrej obrony i świetnych wyników w walce wręcz. Mając wystarczająco dużo pieniędzy, warto wyszkolić parę jednostek gwardii. Jednostka dostępna tylko w republikach.
Armie: Niderlandy, Trzynaście Kolonii
Riflemen (strzelcy)
Opis: wymaga usprawnienia "mechaniczne gwintowanie". Strzelcy, jak sama nazwa wskazuje, są rewelacyjną jednostką strzelecką. Wprawdzie jest ich w pułku niewielu, lecz mają świetny zasięg, krótki czas przeładowania i wysoką celność. Do przerzedzania szeregów wrogiej armii, nim ta odda swoje pierwsze strzały - w sam raz. Niestety, strzelcy nie radzą sobie zbyt dobrze w zwarciu. Nie dopuść do tego, by walczyli wręcz!
Armie: Rosja, Rzeczpospolita Polska, Niderlandy, Trzynaście Kolonii
Royal Ecossais (królewscy Szkoci)
Opis: świetne i liczne (160) wojska, cechujące się statystykami lepszymi niż te spotykane u piechoty liniowej. Wyróżniają się wysokim morale (które oddziałuje również na inne jednostki w bitwie), dobrym czasem przeładowania i stosunkowo wysoką celnością. Dostęp do Szkotów uzyskujesz w momencie, gdy państwo jest już dość dobrze rozwinięte, więc cena za pułk tych cudzoziemców nie powinna Cię odstraszać. Niestety, jak to bywa w przypadku wojsk z obcych krajów, tak i u Szkotów istnieje limit regimentów do wyszkolenia.
Armie: Francja
Semenys (Semeni)
Opis: strasznie słaba i niezbyt liczna piechota. Na samym początku gry, gdy Imperium jest jeszcze słabe, mogą się przydać w walce, lecz staraj się jak najszybciej zastąpić ich lepszymi jednostkami, choćby i azzarami (Azzars).
Armie: Imperium Osmańskie
Sepoys (sipaje)
Opis: sipaje są niezmiernie podobni do piechoty liniowej. Mają niewiele niższe parametry i cenę. Co więcej, da się ich szkolić tylko w koloniach, gdzie tradycyjna piechota liniowa jest niedostępna. Będziesz zatem zmuszony do wybierania między sipajami i piechotą Kompanii Holenderskiej - jednostki te są do siebie podobne, wybieraj sipajów jeśli zaciskasz pasa, bowiem są to jednostki o stówkę tańsze.
Armie: Niderlandy
Siberian Hunters (myśliwi syberyjscy)
Opis: piechota niezbyt liczna, o statystykach gorszych niż te u piechoty liniowej. Są za to stosunkowo tani. Mogą służyć do prowadzenia działań zaczepnych na skrzydłach i zastawiania pułapek, gdyż mają zasięg większy niż wojska liniowe, a ponadto potrafią się ukrywać. Pamiętaj, że ci żołnierze nie używają bagnetów, więc w zwarciu raczej sobie nie powalczą.
Armie: Rosja
The Black Watch (czarna gwardia)
Opis: świetna i liczna piechota, przewyższająca pod wieloma względami typowe wojska liniowe. Nie tylko celnie strzela, ale również szybko przeładowuje broń i całkiem nieźle radzi sobie w zwarciu. Ich morale oddziałuje na wszystkie jednostki w pobliżu. Niestety, czarna gwardia dość dużo sobie liczy za swoje usługi.
Armie: Wielka Brytania
Tirailleurs (tyralierzy)
Opis: wymaga usprawnienia "mechaniczne gwintowanie". Tak jak strzelcy u innych nacji, tak tyralierzy we Francji są rewelacyjną jednostką strzelecką. Choć jest ich niewielu w pułku, mają niesamowity zasięg, dobrą celność i krótki czas przeładowania broni. Zalety te są balansowane przez stosunkowo słabe statystyki dotyczące walki wręcz.
Armie: Francja
VOC Infantry (piechota Kompanii Holenderskiej)
Opis: jest to praktycznie piechota liniowa, jaką można szkolić w Europie, z tą tylko różnicą, że występuje w koloniach pod zmienioną nazwą. Jeśli lubisz grać piechotą, to właśnie na żołnierzach Kompanii powinieneś oprzeć swoją armię. W celach oszczędnościowych możesz ich zastępować tańszymi i niewiele gorszymi sipajami.
Austrie: Francja
Windbuchse Jaegers (strzelcy z wiatrówkami)
Opis: wymaga usprawnienia "wiatrówki". Strzelcy z wiatrówkami są mniej liczni od jegrów i mają niewiele lepsze statystyki. Za co więc płaci się wysoką cenę za oddział strzelców wiatrówkami? Regimenty tej piechoty potrafią niezauważenie podkraść się w pobliże wrogów i dopiero wówczas otworzyć ogień. Ponieważ jednak jednostka ta dostępna jest dopiero pod koniec kampanii, proponuję się nią zwyczajnie pobawić niż wykorzystywać ją na poważnie.
Austrie: Austria