Piechota (cz.3) | Jednostki w Empire Total War poradnik Empire: Total War
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Janissary Hand Mortar Bölük (janczarzy moździerzowi)
Opis: wyjątkowa jednostka piechoty. Tak jak zwykli grenadierzy miotają swoje ładunki, tak janczarzy moździerzowi używają do tego celu specjalnej broni, którą dzisiaj nazwalibyśmy granatnikiem. Janczarzy moździerzowi maja bardzo dobry zasięg w porównaniu z grenadierami (taki sam, jak piechota liniowa) i potrafią całkiem nieźle walczyć wręcz. Ponadto cechuje ich niezłe morale. Jednostki z moździerzami winny wspierać wojska liniowe w starciach z wrogą piechotą. Największe wady janczarów to mała liczba przenoszonej amunicji i późna eksplozja granatów (konnica, na ten przykład, bez problemu może uciec z ostrzelanego terytorium).
Armie: Imperium Osmańskie
Jaegers (jegrzy)
Opis: wymaga usprawnienia "doktryna lekkiej piechoty". Choć jegrzy nie są zbyt liczni, warto zwrócić uwagę na ich niesamowity zasięg. Omawiana tu piechota jest rewelacyjna w prowadzeniu celnego ostrzału na dużą odległość. Nie radzę jednak angażować jej w walkę w zwarciu - wówczas może łatwo zostać pokonana. Warto też zauważyć, że oddziały jegrów są całkiem tanie.
Armia: Austria
Kurdish Hillmen (kurdyjscy górale)
Opis: kurdyjscy górale są dosyć podobni do azzarów (Azzars). Tak samo jak i oni, górale mogą urządzać pułapki, ukrywając się w lasach i wysokich trawach. Całkiem nieźle radzą sobie w strzelaniu, mają przyzwoity zasięg i dobrą celność. Niestety, nie potrafią poruszać się w skryciu i w walce wręcz są po prostu tragiczni.
Armie: Imperium Osmańskie
Landless Rabble (bezrolne pospólstwo)
Opis: tragedia, nie piechota. Choć jest ich dużo (200 w oddziale), nawet najsłabszy oddział wojska lub milicji jest w stanie sobie z nimi poradzić. Pospólstwo nie korzysta z broni palnej, walczy widłami. Jednostka ta charakteryzuje się niską ceną i niemal znikomym kosztem utrzymania.
Armia: Konfederacja Maracka
Light Infantry (lekka piechota)
Opis: wymaga usprawnienia "doktryna lekkiej piechoty". stosunkowo małe jednostki lekkiej piechoty mają niewielki koszt utrzymania. Warto ich wykorzystywać na polu walki w charakterze strzelców (mają większy zasięg niż piechota liniowa), aczkolwiek nie należy zbytnio na nich polegać w walce wręcz. Warto zauważyć, że lekka piechota może rozstawiać pale zatrzymujące konnicę.
Armie: Niderlandy, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Line Infantry (piechota liniowa)
Opis: dobre w walce i bardzo liczne oddziały piechoty. Stanowią ważną siłę militarną we wszystkich armiach europejskich, przez całą rozgrywkę. Postaraj się w miarę szybko wyposażyć ich w bagnety, by mogli radzić sobie z wrogą konnicą. Szkol ich często, bo warto!
Armie: Austria, Francja, Hiszpania, Niderlandy, Prusy, Rosja, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Long Rifle Men (strzelcy z karabinami)
Opis: świetna jednostka w walkach dystansowych. W porównaniu do piechoty lekkiej i piechoty liniowej, wyróżnia się rewelacyjnym zasięgiem. Ponadto, potrafi rozstawiać pale służące do zatrzymywania wrogiej konnicy. Niestety, pułki strzelców są niewielkie, a ich szkolenie trwa sporo, bo aż dwie tury.
Armie: Trzynaście Kolonii
Maison du Roi (brygada królewska)
Opis: rewelacyjna jednostka. Choć nie posługują się bronią palną tak dobrze jak strzelcy (Riflemen), to nie można im odmówić dobrej obrony i świetnych wyników w walce wręcz. Mając wystarczająco dużo pieniędzy, warto wyszkolić parę brygad królewskich. Jest to odpowiednik gwardii republikańskiej znanej w republikach.
Armie: Francja
Militia (milicja)
Opis: milicja najlepiej sprawdza się w roli obrońców miast. Nie są to dobrze wyszkolone i odpowiednio zmotywowane do walki jednostki, lecz wady te rekompensowane są liczebnością (160 ludzi w jednym oddziale). Z tego powodu mogą służyć również jako typowe mięso armatnie.
Armie: Austria, Francja, Hiszpania, Niderlandy, Prusy, Rzeczpospolita Polska, Szwecja, Trzynaście Kolonii, Wielka Brytania
Militia Infantry (piesza milicja)
Opis: Główna siła bojowa, zwłaszcza na początku rozgrywki. Milicja jest bardzo tania i nadaje się zarówno do ataku, jak i obrony. Postaraj się jak najszybciej wyposażyć ich w bagnety, by mogli sprawnie bronić się przed wrogą konnicą. Jedną z większych wad tej piechoty jest jej morale - pod ostrzałem wrogich muszkieterów lub artylerii bardzo często panikuje i ucieka z pola bitwy.
Armie: Trzynaście Kolonii
Minutemen (pospolite ruszenie)
Opis: jednostka niezmiernie podobna do pieszej milicji. Statystyki ma bardzo podobne, lecz między tymi dwoma rodzajami piechoty istnieją dwie ważne różnice. Pospolite ruszenie ma więcej amunicji i ma mniej punktów obrony niż wspomniana milicja. Reszta jest taka sama - zasięg, koszt, itd. Osobiście preferuję pieszą milicję, tym bardziej że stosunkowo trudno jest wystrzelać w bitwie całą amunicję.
Armie: Trzynaście Kolonii
Musellims (turecka straż przednia)
Opis: płacz i zgrzytanie zębami. Ta jednostka ani nie potrafi się bić, ani nawet skutecznie bronić przed atakiem wroga. Jej nieliczne zalety to liczebność - 200 chłopa w jednym pułku - i cena.
Armie: Imperium Osmańskie
Native American Musketeers (indiańscy muszkieterzy)
Opis: wprawdzie jest ich o 20 więcej w pułku niż np. w milicji kolonialnej, lecz mimo to nie warto inwestować w tę jednostkę. Indianie są bardzo słabi w obronie i mają poważne problemy z obsługą broni palnej - przeładowanie jest długie, a celność wątpliwa.
Armie: Kolonie Brytyjskie
Native Bowmen Auxillary (łucznicy pomocniczy)
Opis: raczej mało przydatna jednostka, lecz nie da się ukryć, że ma kilka niezaprzeczalnych zalet. Przede wszystkim - zasięg. Na samym początku rozgrywki nie dostaniesz żadnej innej jednostki potrafiącej razić na większą odległość. Poza tym - cena. Łucznicy są bardzo tani w szkoleniu. Ponieważ jednak jest ich mało, a charakter uzbrojenia nie pozwala na walkę w zwarciu, należy ich używać tylko w charakterze sił zaczepnych (łucznicy mogą poruszać się w ukryciu) lub wsparcia dla milicji i piechoty liniowej.
Armie: Francja, Hiszpania, Niderlandy
Native Musketmen Auxillary (indiańscy arkebuzerzy pomocniczy)
Opis: bardzo słabi muszkieterzy i w dodatku niezbyt liczni. Mimo to, warto mieć parę takich oddziałów pod ręką - Indianie są bowiem tani w utrzymaniu i mogą niezauważenie podkraść się do wroga na polu bitwy. Ponadto odniosłem wrażenie, że Indianie oddelegowani do pilnowania porządku w zajętych indiańskich wioskach lepiej trzymają ludność w ryzach.
Armie: Francja, Hiszpania, Niderlandy, Wielka Brytania
Native Warrior Auxillary (pomocniczy oddział wojowników)
Opis: można zignorować. Wojownicy dostępni są bardzo szybko, i choć potrafią powalić na ziemię np. trochę milicji, to jednak lepiej od razu odblokować sobie dostęp do lepszych sił, wyposażonych w broń palną.
Armie: Francja, Hiszpania, Niderlandy, Wielka Brytania
Nizam-I Cedit Infantry (piechota nizama)
Opis: wymaga usprawnienia "europeizm". Kolejny, po tureckich kanonierach (Isarelys) i bejlikach-muszkieterach (Beylik Janissary Musketeers) rodzaj piechoty, w który warto inwestować mnóstwo pieniędzy. Piechota nizama jest niezmiernie podobna do popularnych w Europie wojsk liniowych. Radzi sobie świetnie w boju i powinna być podstawą Twojej armii po opracowaniu europeizmu przez Twoich uczonych.
Armie: Imperium Osmańskie
Nizam-I Cedit Light Infantry (lekka piechota nizama)
Opis: wymaga usprawnienia "europeizm". Lekka piechota nizama to w praktyce kopia europejskiej lekkiej piechoty (Light Infantry). Ma więc większy zasięg strzału niż piechota liniowa, może rozstawiać pale na konnice i poruszać się w rozproszeniu. Całkiem niezła jednostka, jeśliby ją potraktować jako wsparcie dla dużych oddziałów piechoty liniowej.
Armie: Imperium Osmańskie
Nizam-I Cedit Rifles (strzelcy nizama)
Opis: wymaga usprawnień "europeizm" i "mechaniczne gwintowanie". Tak jak w armiach europejskich pojawiają się strzelcy (Riflemen), tak u Turków istnieją tzw. strzelcy nizama. Mają oni ponadprzeciętny zasięg, świetny czas przeładowania i niezłą celność. Do likwidowania nadchodzącej piechoty i szarżującej kawalerii - jak znalazł. Uważaj tylko, by nie wmieszali się w walkę wręcz, bo ciężko im będzie wygrać tego typu starcie.
Armie: Imperium Osmańskie