Brytyjczycy | Frakcje w Age of Empires II The Age of the Kings poradnik Age of Empires II: The Age of the Kings
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Brytyjczycy są typowo ofensywną cywilizacją ze znakomitymi rozwojowymi bonusami (pasterze pracują o 25% szybciej) w początkowej fazie gry. Niestety nie posiadają wielu ważnych jednostek (Paladyn, Hand Cannonier, Bombard Cannon, Elite Cannon Galeon)- uniemożliwia im to skuteczną walkę w późniejszych okresach rozgrywki. Są szczególnie nieskuteczni, jeśli chodzi o walkę na morzu i o obleganie twierdz przeciwnika. Podstawową zaletą Brytyjczyków są znakomite oddziały łuczników (wraz ze specjalną jednostka Longbowman).
Cywilizacja ta ze względu na swoja mała elastyczność nadaje się raczej dla doświadczonych graczy, preferujący ofensywny styl gry.
Bonusy kulturowe:
- Town Centers są o 50% tańsze, kosztują 138 drewna zamiast 275.
- Pasterze pracują o 25% szybciej.
- Piesi łucznicy (archer, crossbowman, arbalest, longbowman, elite longbowman) mają bonus +1 do zasięgu w Castle Age i dodatkowo +1 do zasięgu w Imperial Age.
Bonus podczas walki zespołowej:
- Archery rangers (strzelnice) pracują o 20% szybciej
Zalety
Bardzo ważna zaletą Brytyjczyków jest fakt, iż ich pasterze pracują o 25% szybciej. Dzięki temu nasze zasoby jedzenia powiększają się znacznie szybciej od przeciwnika i już na starcie zyskujemy przewagę. Niestety tą zaletę możemy wykorzystać tylko w początkowym okresie gry- ilość owiec na mapie jest ograniczona.
Kolejnym plusem Brytyjczyków jaki musimy wykorzystać jest o wiele niższa cena Towncenter. Teoretycznie powinniśmy posiadać ich kilka, budując je zamiast obozów wydobywczych (są tylko o 38 drewna droższe). Dzięki temu będziemy mogli bardzo szybko tworzyć nowych wieśniaków. Jednak z pewnością najważniejszą zaletą tej cywilizacji są znakomite jednostki łuczników. To właśnie oni powinni stanowić trzon naszej armii. Po przejściu do Castle Age ich zasięg powiększa się o 1, a w Imperial Age o kolejne +1. Oznacza to, że w pełni wyszkolony Longbowman będzie miał zasięg 11- czyli większy od każdej innej lądowej jednostki (jedynie maszyny oblężnicze trebuchet i bombard cannon rażą na dalszą odległość). Wytrenowany Arbalest posiadał będzie zasięg 10, czyli większy niż maszyny rażenia takie jak scorpion czy też mangonel. Podczas walki zespołowej siła Brytyjskiego łucznictwa ulega kolejnej poprawie- dzięki temu, iż nasze Archery range pracują o 20% szybciej, będziemy mogli w krótkim czasie trenować olbrzymie ilości łuczników- znakomicie się oni nadają jako ochrona, uzupełnienie armii naszego sojusznika.
Wady
Brytyjczycy nie posiadają następujących jednostek: camel, heavy camel, paladin i wszystkich jednostek wykorzystujących proch strzelniczy. O ile brak wielbłądów nie jest zbytnio uciążliwy, o tyle brak Paladynów można uznać za poważną niedogodność (wszak są oni najsilniejszymi jednostkami lądowymi). Podczas walki w Imperial Age natkniemy się na kolejną poważną niedogodność- nie możemy produkować jednostek wykorzystujących proch, o użyciu Bombard Cannons i Hand Cannoners możemy zapomnieć. To jeszcze nie koniec. Brak siege onager, siege ram, i heavy scorpion znacznie zmniejsza nasze możliwości przy obleganiu twierdz przeciwnika, praktycznie pozostaną nam do budowania jedynie Trebuchety. Kolejnym problemem związanym z brakiem prochu jest to, że nie możemy budować Bombard Towers- nasza linia obrony będzie o wiele słabsza niż ta którą posiadają np. Turcy. Brak technologii redemption i atonement hampers sprawia, że nasi mnisi są słabsi od tych, jakich szkoli przeciwnik- nie mogą "nawracać" wrogich kapłanów czy też budynków nieprzyjaciela. Kolejne braki technologiczne sprawiają, iż Brytyjczycy wydobywają kamień wolniej niż ich konkurenci, a także wolniej stawiają budynki (choć akurat ta wada nie ma aż tak dużego znaczenia). Dodatkowo należy uważać na cywilizacje Teutonów- nasi łucznicy mają mniejszy zasięg niż Town Center wroga, co przy szybkim ataku ze strony przeciwnika (powrócę do niego i dokładniej opiszę już za chwilę)sprawia, iż są praktycznie bezradni.
Brakujące jednostki:
The Britons nie posiadają następujących jednostek: hand cannoner, camel, heavy camel, cannon galleon, elite cannon galleon, heavy scorpion, siege onager, siege ram, bombard cannon i bombard tower.
Brakujące technologie:
The Britons nie posiadają następujących technologii: atonement, redemption, treadmill crane, stone shaft mining i crop rotation.
Strategia gry Brytyjczykami
Już na starcie musimy wykorzystać zaletę, iż nasi pasterze pracują o wiele szybciej niż ci przeciwnika. Owce powinny być głównym dostarczycielem żywności. W pobliżu naszego Town Center znajdują się cztery sztuki, w niedużej odległości (wysyłamy Skauta by je zlokalizował) znajdują się kolejne 4 (w grupkach po 2). Dzięki szybszemu dopływowi jedzenia, stworzymy na starcie więcej wieśniaków- możecie mi wierzyć- różnica, 2-3 wieśniaków w początkowym okresie gry to bardzo wiele. Dzięki temu uda się nam przejść do Feudal Age o wiele szybciej niż naszemu konkurentowi. Niestety, w momencie kiedy wszystkie owce zostaną wykorzystane, stracimy nasza przewagę- będziemy musieli zdobywać jedzenie w sposób konwencjonalny (czyli z farm). Kolejnym ważnym czynnikiem ekonomicznym jest olbrzymie zapotrzebowanie na drewno. Do produkcji łuczników potrzeba będzie olbrzymie ilości tego surowca, tak więc zadbajcie o jego przyrost (potrzeba dwa razy więcej wieśniaków do jego wyrębu niż grając innymi cywilizacjami).
W dalszej części gry pamiętajcie o budowaniu Town Center zamiast stacji wydobywczych - dodatkowo dookoła nich można budować farmy. Dzięki temu szybciej będziecie mogli trenować nowych wieśniaków, a także grupować ich w budynku w przypadku zagrożenia (jeśli wróg dokona jakiegoś niespodziewanego rajdu na wasze stacje wydobywcze) - znacznie zmniejszy to ewentualne straty.
To tyle o ekonomii, teraz czas zająć się sprawami militarnymi. Możliwie najszybciej wybudujcie dwie strzelnice i rozpocznijcie trening łuczników. W Castle Age powinniście posiadać już ich spory oddział.
W miarę możliwości możecie próbować małych najazdów na siły wroga- przedostańcie się na jego teren i spokojnie z dystansu unicestwiajcie pracujących wieśniaków (w pobliżu stacji wydobywczych)- znacznie zrani to gospodarkę wroga, spowolni jego rozwój. Musicie się spieszyć, najlepszym momentem do ataku jest Castle Age, zanim przeciwnik zdobędzie nad wami technologiczną przewagę (w postaci prochu). Starannie zaplanujcie atak. W skład armii Brytyjczyków powinna wchodzić olbrzymia ilość łuczników (Arbalest, Longbowman), przed nimi musi kroczyć spora grupa Pikinierów (do ochrony przed konnica wroga).
Jako uzupełnienie potrzebna będzie konnica, lub ewentualnie Championi. No i oczywiście potrzeba będzie kilka machin oblężniczych- taranów do rozbicia murów (a później gdy przejdziemy do Imperial Age- znacznie skuteczniejszych Trebuchetów), czy też do unicestwienia wrogich zamków. Po udanym przełamaniu szyków obronnych wroga, przystępujemy nie tyle do zniszczenia miasta (bez dużej liczby machin oblężniczych będzie to niemożliwe) co do rozbicia jego gospodarki. Łucznikami dokonujemy rzezi wieśniaków, rozstawiamy nasze oddziały w pobliżu Town Center (nasz olbrzymi zasięg rażenia pozwala nam być poza ich zasięgiem), Koszar, Strzelnic, Stajni i spokojnie wybijamy każdą nową jednostkę jaką wytworzy przeciwnik.
Na koniec sprowadzamy machiny oblężnicze i ostatecznie zrównujemy wrogie miasto z ziemia.
Przy grze Brytyjczykami bardzo ważna jest podzielność uwagi. Musimy jednocześnie prowadzić natarcie, ale nie zapominać o naszej ekonomii. Podczas ataku powinniśmy rozpocząć pracę nad przejściem w do Imperial Age, wciąż wynajdować technologie zwiększające umiejętności naszego wojska, a także wybudować Trebuchety które umożliwią nam ostateczne pokonanie przeciwnika. Dodatkowo musimy pilnie baczyć na poczynania naszych jednostek- łucznicy są bardzo skuteczni na dystans, lecz praktycznie bezbronni w walce w zwarciu- cały czas musza mieć ochronę Pikinierów lub innych jednostek (podczas wiru walki łatwo o tym zapomnieć i się pogubić).
Strategia walki przeciwko:
Walka przeciwko Brytyjczykom jest dość specyficzna. Pod dowództwem wprawionego gracza są oni iście śmiertelną machiną, jednak jeśli dowodzi nimi gracz mniej doświadczony, to ze zwycięstwem nie powinniśmy mieć większych problemów. Pierwszą podstawową zasadą jest- przetrwać pierwszy atak! Możecie być pewni, to wróg zaatakuje was pierwszy- wy musicie być na to przygotowani. Już w początkowym okresie gry nie zapominajcie o defensywie. W pobliżu stacji wydobywczych grupujcie małe oddziały- uchroni was to przed nieoczekiwanymi najazdami wrogich łuczników. Po drugie- szybko otoczcie miasto murem (nie zapomnijcie o bramach), postawcie szybko kilka zamków (przynajmniej jeden pobliżu centrum miasta). Do tego celu potrzebne będą duże ilości kamienia- nie zapominajcie o tym i w miarę szybko rozpocznijcie wydobycie. Zmasowany atak nastąpi prawie w 100% w Castle Age lub na początku Imperial Age. Podstawowymi jednostkami, jakie należy wykorzystać do obrony jest konnica. Najlepiej Paladyni chociaż Cavalierzy są równie skuteczni (a już naprawdę idealnymi oddziałami są Catapraht- specjalne jednostki Bizancjum- posiadające bouns przy walce z piechota i Huskral- posiadający bonus przy walce z łucznikami). Musi się ona przedrzeć przez szyki Pikinierów i dokonać rzezi łuczników. Jeśli ten manewr się uda- przeciwnik pozostanie pozbawiony swojej najgroźniejszej broni i tym samym bezbronny. Można spróbować zastosować kilka forteli np. trzymać poza miastem (tak by wróg go nie wykrył) oddział konnicy, i spróbować zaatakować łuczników od tyłu- rzadko kto jest na tyle przezorny by podczas ataku zabezpieczyć tylnią flankę. Jeśli uda się wam przetrzymać pierwsze uderzenie (lub uderzenia), wejdziecie do Imperial Age, maksymalnie rozbudujecie swoją armię (Bombard Cannons, Paladins, Trebuchets)i ruszajcie na wroga. Nie powinien on mieć większych szans (co wynika z braku potężniejszych jednostek i technologii).