Bizantyjczycy | Frakcje w Age of Empires II The Age of the Kings poradnik Age of Empires II: The Age of the Kings
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Bizancjum jest najbardziej elastyczną ze wszystkich cywilizacji. Gracz który zdecyduje się na ta cywilizację uzyska dostęp do wszystkich możliwych w grze jednostek, zarówno tych lądowych jak i tych morskich! Dzięki temu można stosować praktycznie każda taktykę, czy to prowadzić ataki z wykorzystaniem łuczników, strategię "zabij i ucieknij" za pomocą konnych łuczników, prowadzić długotrwałe oblężenia z wykorzystaniem bombard cannons, czy też przeprowadzać szybki rajdy nasza konnica (Paladyni). W walce morskiej jest jeszcze lepiej, dostęp do większości morskich technologii i możliwość budowy Elite Cannon Galeons, czyni Bizancjum hegemonem!
Jak widać możliwości ataku mamy nieograniczone. Dodatkowo Bizancjum jest wspaniała defensywną cywilizacja, budynki mają zwiększona wytrzymałość, a wybudowanie Bombard Towers znacznie utrudni działania ofensywne przeciwnikowi. Jest to chyba jedyna cywilizacja która nie posiada żadnych poważniejszych wad! Idealnie nadaje się dla początkujących graczy, którzy nie bardzo wiedzą, jaką strategię gry będą stosować.
Bonusy kulturowe:
- Wszystkie budynki mają o 10% więcej punktów wytrzymałości w Dark Ages, 20% więcej w Feudal Age, 30% więcej w Castle Age i w końcu o 40% więcej w Imperial Age.
- Camels, skirmishers i pikemen kosztują o 25% mniej.
- Fire ships i fast fire ships atakują o 20% szybciej.
- Przejście do Imperial Age jest o 33% tańsze, kosztuje 667 jedzenia i 536 złota zamiast 1000 jedzenia i 800 złota.
Bonus podczas walki zespołowej:
- Mnisi leczą trzy razy szybciej.
Zalety
Jak już wspominałem na wstępie - bardzo duża elastyczność jaką daje dostęp do wszystkich rodzajów wojsk. Dzięki temu strategia ataku jaką wybierzemy zależy tylko i wyłącznie od nas, możemy ją idealnie dostosować do przeciwnika z którym aktualnie walczymy (tak by zrobić mu jak największa krzywdę). Zwiększone punkty wytrzymałości naszych budynków, znacznie pomagają nam w obronie, zniszczenie naszych zamków będzie wymagało od przeciwnika olbrzymiego wysiłku i nakładu środków.
Okazuje się to również przydatne przy walce z "rusherami" możecie się nie obawiać, że wczesny atak oddziałów wroga (w Feudal Age) łatwo zniszczy wasze Town Center. Wspaniałą zaletą jest obniżona cena wystawiania Wielbłądów, Pikinierów i skirmisherów. Oznacza to, że potrzebujemy o wiele mniej środków na stworzenie armii niż nasz konkurent, a ewentualne straty odbiją się znacznie słabiej na naszej gospodarce. Wielokrotnie udawało mi się wygrywać bitwy mimo iż w ostatecznej statystyce wychodziło, że straciłem dwukrotnie więcej jednostek niż mój przeciwnik! Po prostu- one mnie mniej kosztowały i w ciągu chwili mogłem uzupełnić straty. Następną z zalet możemy wykorzystać tylko podczas prowadzenia bitew morskich. Fire ships a później fast fire ships powinny stanowić znaczną część naszej floty i wraz z Elite Cannon Galleons powodować olbrzymie zniszczenia w armii przeciwnika.
Tak złożona armia jest wręcz nie do powstrzymania, niestety wymaga sporych nakładów surowca (drewno). No i ostatnia zaleta, równia znakomita jak pozostałe- przejście do Imperial Age kosztuje nas tylko 67% normalnej ceny, przez co możemy uczynić to o wiele szybciej niż nasz konkurent (zazwyczaj nie zdarza się by ktoś byłby w stanie nas wyprzedzić). Otwiera to przed nami olbrzymie możliwości- np. szybszy dostęp do Trebuchetów i wielu przydatnych technologii (np. Two-man Saw). Na koniec trzeba wspomnieć o jeszcze jednej wielkiej zalecie Bizancjum- mamy dostęp do absolutnie wszystkich technologii ekonomicznych, zwiększających efektywność pracy naszych wieśniaków! Nasza gospodarka powinna pracować bez zarzutu, znacznie wyprzedzać gospodarkę wroga, a co za tym idzie dostarczyć nam większej ilości środków na potrzeby militarne. Podczas walki zespołowej, nasi mnisi zamieniają się w prawdziwe maszyny lecznicze. Warto to wykorzystać, za naszą armią powinien podążać oddział mnichów, leczących przy każdej okazji rany jakie nasze jednostki odniosły podczas starcia. Znacznie zredukuje to straty własne.
Wady
Bizancjum jest cywilizacją bardzo wszechstronną i co za tym idzie, nie posiada żadnych znaczących wad, słabych punktów które mógłby wykorzystać przeciwnik. Jedynym bolesnym utrudnieniem jest brak technologii Blast Furnace (zwiększa ona zniszczenia zadawane przez jednostki piechoty i konnicy o +2)- oznacza to, że nasze wojska będą trochę słabsze niż podobne oddziały przeciwnika (szczególnie duża różnica ukazuje się w przypadku Pikinierów- nasi będą posiadali siłę ataku 6 (4+2), przeciwnika 8 (4+4) czyli o 25% więcej). Pozostałe małe braki w technologiach są praktycznie niezauważalne i nie mają większego wpływu na rozgrywkę.
Brakujące jednostki:
The Byzantines nie posiadają następujących jednostek: Heavy Scorpion, Siege Onager.
Brakujące technologie:
The Byzantines nie posiadają następujących technologii: Architecture, Blast Furnace, Heated Shot, Masonry, Sappers, Siege Engineers, Treadmill Crane.
Strategia gry jako Bizancjum
Zaczynamy grę standardowo, skupiając się na szybkim rozwoju technologicznym, lecz nie zapominając o obronie (koniecznie otaczamy miasto murem).
Jeśli przeciwnik nie będzie nam zbytnio przeszkadzał i wszystko będzie szło zgodnie z planem to już połowa sukcesu. Szybko przechodzimy do kolejnych epok, wynajdujemy technologie ekonomiczne, pozwalające usprawnić nasza gospodarkę. Pierwsza poważniejsza armię zaczynamy tworzyć wraz z początkiem Castle Age- potrzebna będą nam przynajmniej dwie stajnie i dwa budynki Koszar. Masowo tworzymy oddziały Wielbłądów i Pikinierów. Ponieważ są one stosunkowo tanie, będziemy mogli stworzyć ich dość sporo. Po wybudowaniu zamków zaczynamy trening jednostek Cataprahtów- są oni znakomici, idealni do walki z piechotą wroga. I właśnie tak właśnie powinna wyglądać nasza armia.
Pikinierzy jako mięso armatnie, skupiające na sobie pierwsze uderzenia wroga, Wielbłądy do unicestwienia konnicy przeciwnika i Cataprahty które skutecznie rozprawia się z piechurami nieprzyjaciela. Tak złożonej armii nie jest w stanie praktycznie nic powstrzymać. Jak już pewnie zauważyliście, brakuje w naszej armii typowych jednostek konnicy- Paladynów. Wychodzę z założenia, że nie są nam oni zbytnio potrzebni, a technologie umożliwiające ich trening są bardzo kosztowne. Lepiej skupić się na rekrutacji Cataprahtów. Gdy tylko przejdziemy do Imperial Age (powinniśmy zrobić to o wiele wcześniej niż nasz konkurent), budujemy kilka Trebuchetów, o ile to możliwe trenujemy Cataprahtów do Elite Catapraht (jeśli brakuje wam surowców to, można to zrobić dopiero podczas natarcia- szkoda tracić czas i czekać), nasze wielbłądy do Heavy Camel i ruszamy do zmasowanego ataku.
W miarę rozwoju bitwy uzupełniamy wojska grupa bombard cannons i dodatkowymi trebuchetami. Kolejną ważną sprawą są proporcje naszej armii. Zależą one od przeciwnika z którym walczymy. Jeśli jego siła tkwi w piechocie (np. łucznicy u Brytyjczyków) to powinniśmy posiadać sporą liczbę Cataprahtów (a ograniczyć liczbę wielbłądów- Brytyjczycy praktycznie nie używają konnicy). Jeśli jednak walczymy z Frankami (którzy posiadają potężną konnicę, najsilniejsza ze wszystkich cywilizacji)- stawiamy na Wielbłądy i Pikinierów. Cataprahty przydadzą się w tym wypadku tylko do wybijania wieśniaków i Miotaczy Toporów (które są specjalnymi jednostkami Franków). Tu właśnie wychodzi doskonała znajomość każdej z cywilizacji. Znając jej wady i zalety, możemy łatwo się domyśleć jakie wojska wystawi nasz przeciwnik, i jaką armię dla równowagi musimy stworzyć my sami. Kolejnym ciekawym pomysłem na grę cywilizacją Bizancjum jest masowa obrona i przejście do kontrataku. Przeciwnik musi dysponować potężną armią by przebić się przez nasze szyki obronne. Pamiętajcie, że każdy z naszych budynków w Imperial Age ma o 40% więcej punktów wytrzymałości. Kilka zamków wypełnionych obrońcami, postawienie bombard towers i parę trebuchetów rozbitych przy murach (do niszczenia trebuchetów wroga) sprawią przeciwnikowi niemałe trudności. Pamiętajcie każde straty (szczególnie drogich machin oblężniczych) odbiją się na gospodarce wroga- ilość surowca na mapie jest ograniczona (złoto, kamień, niekiedy drewno), tak więc w ostatecznym rozrachunku zyskamy dużą przewagę i w końcowym okresie gry będziemy mogli wystawić znacznie silniejszą armie.
Gra przeciwko
Bizancjum nie posiada żadnych słabych punktów które można by wykorzystać! Jak już pewnie zauważyliście posiadają oni praktycznie tylko jedna wadę- brak technologii Blast Furnace. Przed rozpoczęciem planów ataku, watro wysłać na ich terytorium szpiega, sprawdzić jakiego rodzaju wojska trenuje przeciwnik, i wystawić armię posiadającą specjalne bonusy w walce z tymi jednostkami np. jeśli odkryjemy, że nieprzyjaciel wystawił potężną liczbę Wielbłądów, wtedy my skupiamy się na treningu Pikemanów, odpuszczając sobie w znacznym stopniu produkcje konnicy. Ogólnie Pikemani są znakomitym pomysłem przy walce z Bizancjum- są znakomici w walce z wielbłądami a także mogą stawić czoła Cataprahtom. Pamiętajcie, że bardzo silną stroną Bizancjum jest ich gospodarka, aby jej dorównać musimy posiadać olbrzymia liczbę własnych wieśniaków.