Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 października 2021, 15:20

Metro Exodus. Niezłe gry, których na pewno nie skończyliście

Spis treści

Metro Exodus

Data premiery: 15 lutego 2019

W SKRÓCIE
  1. Platformy: PS4, XOne, PC
  2. Producent: 4A Games
  3. Gatunek: gra akcji / FPP

Artiom w końcu wydostaje się z dusznych tuneli na powierzchnię i wyrusza w podróż życia Aurorą – pociągiem kojarzącym się nazwą ze słynnym krążownikiem mającym wystrzałem z działa dać sygnał rewolucjonistom do szturmu na Pałac Zimowy. To nie przypadek – Metro Exodus też przyniosło rewolucję (choć tylko w swojej serii), która – czerpiąc pomysły z książek Dmitrija Głuchowskiego – wyprzedziła rzeczywistość pisaną i ruszyła po torach wzdłuż rzeki Wołgi.

Procent osób, którym udało się przejść tę grę, jest niewielki, ale jednocześnie trudny do policzenia. Zakończenia były dwa, a do każdego z nich jest osobne trofeum. Z pewnością część graczy, którym nie udało się zobaczyć szczęśliwego finału za pierwszym razem, spróbowała jeszcze raz. Zwróćcie uwagę, że odsetek graczy, którzy zobaczyli „dobry finał jest wyższy na Steamie. Tam jednak grali tylko najwięksi fani, którzy zamówili grę, zanim trafiła ona na Epic Games Store.

Osobiście muszę się przyznać, że sam utknąłem gdzieś na śnieżnych połaciach Rosji i jakoś nie mogę zmusić się do kontynuowania tej przygody, choć wcześniej dosłownie połknąłem dwie poprzednie odsłony cyklu w wersji poprawionej, aczkolwiek nie znajdziecie mnie w poniższych statystykach, gdyż moim głównym narzędziem w takich przypadkach jest maszyna Microsoftu. A Wy nie skończyliście gry, bo?

Czy wiesz, że aż 4,5% graczy na Steamie przeszło Metro Exodus po raz drugi w trybie „nowej gry”? To mniej więcej jedna dwudziesta ogółu. Jak na tak rozbudowany tytuł, sprawiający tyle problemów z pierwszym ukończeniem, to chyba dość sporo.

 

PSN

Steam

Nazwa trofeum

Procent graczy, którzy ukończyli pierwszy rozdział

88,3%

90,2%

Exodus

Procent graczy, którzy obejrzeli „złe” zakończenie

22,6%

19,9%

Wieczna podróż

Procent graczy, którzy obejrzeli „dobre” zakończenie

20,3%

51,4%

U celu

Procent graczy, którzy przeszli grę na poziomie trudności „stalker”

1,8%

8,8%

Trudna sprawa

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

TWOIM ZDANIEM

Dlaczego nie kończysz gier?

Są za długie
5,9%
Wychodzi za dużo gier
15,2%
Przestaję grać, jeśli gra mi się nie podoba
64,4%
Z innego powodu
14,5%
Zobacz inne ankiety
Granie na czas, czyli jak zrozumiałem Electronic Arts
Granie na czas, czyli jak zrozumiałem Electronic Arts

Kiedy żonglujesz czasem tak, żeby pracować na etat, grać, mieć życie towarzyskie i jeszcze jakieś zajęcie, to może się zdarzyć, że przestaniesz być "hardkorem". Że zrozumiesz sens istnienia gier tworzonych przez EA. Właśnie mnie to dopadło.

Niedokończone historie z serii Wiedźmin – jakie wątki zamieciono pod dywan?
Niedokończone historie z serii Wiedźmin – jakie wątki zamieciono pod dywan?

Wiedźmin 4, jeśli w ogóle kiedykolwiek powstanie, jest pieśnią odległej przyszłości. Ale co nam szkodzi powspominać niedokończone wątki z poprzednich trzech gier?

Wielkie hity - ile z nich tak naprawdę ukończyliśmy?
Wielkie hity - ile z nich tak naprawdę ukończyliśmy?

Często narzekamy, że gry są za krótkie i kiedyś było pod tym względem lepiej. Prawda jest jednak taka, że niewielka część graczy w ogóle kończy kupowane przez siebie produkcje, niezależnie od tego, czy są krótkimi strzelaninami czy długimi sandboksami.