Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 października 2021, 15:20

Grand Theft Auto 5. Niezłe gry, których na pewno nie skończyliście

Spis treści

Grand Theft Auto 5

Data premiery: 17 września 2013 (7 gen.), 18 listopada 2014 (8 gen.), 14 kwietnia 2015 (PC)

W SKRÓCIE
  1. Platformy: PC, PS4, PS3, XOne, X360
  2. Producent: Rockstar Games
  3. Gatunek: gra akcji / TPP / FPP

Wyznam szczerze – zaskoczyły mnie tak słabe statystyki dotyczące ukończenia kampanii fabularnej w Grand Theft Auto 5. Gra od wielu lat nie znika z list przebojów, zazwyczaj plasując się w pobliżu stale zmieniających się liderów, zakupiło ją wiele milionów ludzi, a kończy ją jedynie jedna piąta nabywców. Wydaje mi się, że przyczyny tego stanu rzeczy mogą być dwie.

Pierwsza wiąże się z banami, którymi często i gęsto Rockstar piętnuje nieuczciwych graczy bawiących się w trybie multiplayer. Przyznam, że hipoteza ta może być trochę naciągana – przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie próbował wiecznie oszukiwać i biegać po entą kopię gry, przepuszczając przy tym małą fortunę. Wydaje mi się, że w tym przypadku występuje raczej zjawisko tzw. owczego pędu powstałe w związku z opinią, jaką cieszy się marka, i tym, jak świetnym produktem jest GTA V. To przecież po prostu trzeba zobaczyć! Być może jednak chodzi o coś zupełnie innego?

Czy wiesz, że przynajmniej jeszcze jeden tytuł Rockstara ma pod górkę z graczami konsolowymi? Maxa Payne’a 3 na PlayStation 3 ukończyło tylko 19,6% posiadaczy, a finał kampanii na najwyższym stopniu trudności zaliczyło zaledwie 3%. Na komputerach PC te wyniki kształtują się odpowiednio na poziomie 30,5% i 9,1%.

 

PSN (PS3)

Steam

Nazwa trofeum

Procent graczy, którzy ukończyli grę

28,8%

20,4%

Żyć lub zginąć w Los Santos

Procent graczy, którzy ukończyli pierwszą misję

84,3%

74,6%

Witamy w Los Santos

Procent graczy, którzy zaliczyli grę na 100%

1,0%

2,2%

Kariera kryminalna

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

TWOIM ZDANIEM

Dlaczego nie kończysz gier?

Są za długie
5,9%
Wychodzi za dużo gier
15,2%
Przestaję grać, jeśli gra mi się nie podoba
64,4%
Z innego powodu
14,5%
Zobacz inne ankiety
Granie na czas, czyli jak zrozumiałem Electronic Arts
Granie na czas, czyli jak zrozumiałem Electronic Arts

Kiedy żonglujesz czasem tak, żeby pracować na etat, grać, mieć życie towarzyskie i jeszcze jakieś zajęcie, to może się zdarzyć, że przestaniesz być "hardkorem". Że zrozumiesz sens istnienia gier tworzonych przez EA. Właśnie mnie to dopadło.

Niedokończone historie z serii Wiedźmin – jakie wątki zamieciono pod dywan?
Niedokończone historie z serii Wiedźmin – jakie wątki zamieciono pod dywan?

Wiedźmin 4, jeśli w ogóle kiedykolwiek powstanie, jest pieśnią odległej przyszłości. Ale co nam szkodzi powspominać niedokończone wątki z poprzednich trzech gier?

Wielkie hity - ile z nich tak naprawdę ukończyliśmy?
Wielkie hity - ile z nich tak naprawdę ukończyliśmy?

Często narzekamy, że gry są za krótkie i kiedyś było pod tym względem lepiej. Prawda jest jednak taka, że niewielka część graczy w ogóle kończy kupowane przez siebie produkcje, niezależnie od tego, czy są krótkimi strzelaninami czy długimi sandboksami.