Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPS4PCXONE
Okładka Torment: Tides of Numenera (PC)
OkładkaTorment: Tides of Numenera (PC)

Torment: Tides of Numenera

Opracowana na licencji stołowej gry fabularnej Numenera produkcja RPG, łącząca w sobie elementy fantasy i science fiction. Tytuł został stworzony przez niezależne studio inXile i jest duchowym spadkobiercą jednego z klasyków gatunku, Planescape: Torment studia Black Isle.

RPG | fantasy | science fiction | widok izometryczny | crowdfunding | klasyczne RPG | Game Pass | singleplayer

Torment: Tides of Numenera Premiera

28lut2017

PC PS4 XONE

producent: inXile entertainment wydawca: Techland wydawca PL: Techland Strona oficjalna

Gry podobne do Torment: Tides of Numenera

Disco Elysium

Pillars of Eternity

Tyranny

Torment: Tides of Numenera jest niezwykle rozbudowaną grą RPG, a jednocześnie duchowym spadkobiercą kultowego Planescape: Torment. Głównym projektantem tego tytułu jest Colin McComb, który odegrał kluczową rolę w procesie produkcyjnym legendarnego pierwowzoru. Z uwagi na fakt, że twórcy nie zdołali pozyskać praw do marki Planescape, akcja „kontynuacji” osadzona została w opracowanym przez Montego Cooka uniwersum Numenera.

Produkcja trafiła między innymi na komputery osobiste, a za jej opracowanie odpowiada studio inXile Entertainment – kalifornijski zespół założony w 2002 roku przez Briana Fargo. Prawdziwy przełom w jego działalności nastąpił w 2014 roku, kiedy to na sklepowe półki trafiła druga odsłona cyklu Wasteland, sfinansowana dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Na fali odniesionego przez nią sukcesu ekipa podjęła decyzję o rozpoczęciu zbiórki funduszy na Torment: Tides of Numenera. Zorganizowana w 2014 roku kampania spotkała się z entuzjastyczną reakcją graczy – choć twórcy potrzebowali 900 tysięcy dolarów, udało im się zebrać ponad czterokrotnie wyższą kwotę. Wydaniem gry na całym świecie zajęła się polska firma Techland Publishing.

Fabuła

Akcja osadzona jest w bardzo odległej przyszłości na Ziemi (ok. miliarda lat od dnia dzisiejszego), a ukazany świat łączy elementy fantasy oraz science fiction. W tych czasach większość mieszkańców naszej planety żyje na poziomie cywilizacyjnym odpowiadającym późnemu średniowieczu, ale jednocześnie otoczeni są oni tajemniczymi pozostałościami dawnych, znacznie bardziej zaawansowanych kultur. Niektóre z tych reliktów przeszłości (tytułowych numener) są przydatne, inne z kolei stanowią śmiertelne zagrożenie, lecz zdecydowana większość zdaje się nie mieć żadnego praktycznego zastosowania. W trakcie przygód można zarówno stoczyć walkę na miecze, jak i napotkać ludzi z cyberwszczepami, chmury nanobotów etc.

Gracz wciela się bohatera (lub bohaterkę) znanego jako Ostatni Porzucony. Protagonistę poznajemy w momencie, gdy spada z nieba na miasto Klify Sagusa. Napotkani wkrótce po odzyskaniu przytomności Aligern i Calligeste – pierwsi potencjalni członkowie drużyny – tłumaczą mu, że jest ostatnim z „dzieci” Pana Wcieleń – potężnej postaci, która zdołała przezwyciężyć śmiertelność, tworząc dla siebie perfekcyjne ciała i przenosząc między nimi swoją świadomość. Niestety, efektem ubocznym owego procesu są właśnie porzuceni – świadomości budzące się w zajmowanych wcześniej przez Pana Wcieleń ciałach. Ruszamy w podróż mającą nam pomóc znaleźć swoje miejsce na świecie… i wyjaśnić, dlaczego ściga nas istniejący poza przestrzenią i czasem niepowstrzymany byt znany jako Rozpacz.

Mechanika

U fundamentów Tides of Numenera leży model rozgrywki zbliżony do tego, co znamy z tytułów takich jak Baldur’s Gate, Pillars of Eternity czy wspomniany Planescape: Torment – gracz kontroluje do czterech postaci w drużynie, eksplorując lokacje, prowadząc dialogi (wzbogacone o bogatą warstwę opisową, jak w pierwowzorze), wykonując zadania, zdobywając punkty doświadczenia, dzięki którym rozwija się umiejętności i współczynniki bohaterów, etc. Główne różnice polegają na tym, że walka (zwana tu kryzysem) toczona jest w systemie turowym, zaś testy umiejętności nie przebiegają w sposób automatyczny. Oprócz zdolności zwiększających nasze szanse, możemy również w każdy z nich zainwestować wybraną sumę punktów wysiłku, dzięki czemu możemy uzyskać nawet 100% pewności powodzenia – jednak, rzecz jasna, pula owych punktów jest ograniczona.

Ponadto w grze zaimplementowany został bardzo rozbudowany system wyborów moralnych (odzwierciedlany przez tytułowe Nurty), który wpływa na otaczający nas świat, statystyki znajdowanych przedmiotów czy też reakcje spotykanych w czasie wędrówki bohaterów niezależnych. Oprócz tego podejmowane przez nas decyzje wywierają wpływ na charakter podróżujących z nami towarzyszy, a także mogą sprawić, że kompani zwrócą się przeciwko nam. Co ciekawe, gra oferuje tak wiele wyborów, że praktycznie nigdy nie zachodzi tu absolutna konieczność toczenia walk – istnieje wręcz możliwość ukończenia przygody bez zabijania choćby jednej istoty.

W kwestii mechaniki rozgrywki inXile oparło się na rozwiązaniach stołowego pierwowzoru, ale nie jest to wierna adaptacja. Zamiast tego opracowany przez Montego Cooka system posłużył jedynie jako fundament do stworzenia czegoś bardziej dopasowanego do potrzeb gry wideo. Warto również wspomnieć, że od czasu do czasu Torment: Tides of Numenera korzysta z mechaniki rodem z gier paragrafowych, ukazując wydarzenia i wybory wyłącznie poprzez narrację tekstową (ze statycznymi obrazkami).

Kwestie techniczne

Zespół inXile wykorzystał tę samą technologię, która wcześniej posłużyła studiu Obsidian Entertainment przy produkcji Pillars of Eternity. Tym samym Torment: Tides of Numenera na platformie PC, PS4 i XONE wygląda podobnie, z dwuwymiarowymi tłami, trójwymiarowymi modelami postaci i dość bogatą gamą rozmaitych efektów; zdecydowanie wyróżnia się jednak estetyką, pełną jaskrawych, kontrastujących barw. Mocną stroną omawianego tytułu jest też ścieżka dźwiękowa. Muzykę skomponował Mark Morgan, czyli człowiek odpowiedzialny za soundtracki m.in. w grach Planescape: Torment, Fallout, Fallout 2 i Fallout: New Vegas.

Ostatnia modyfikacja 25 stycznia 2017

Tryb gry: single player  

Ocena użytkowników: 6,9 / 10 na podstawie 1258 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,8 / 10 na podstawie 2165 głosów czytelników.

Torment: Tides of Numenera cena w dniu premiery: 139,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Torment: Tides of Numenera

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Torment: Tides of Numenera Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core 2 Duo 2.4 GHz/Phenom x4 9850 2.5 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 512 MB GeForce GTX 260/Radeon HD 4850 lub lepsza
  • 30 GB HDD
  • Windows XP/Vista/7/8/8.1/10 64-bit
  • Zalecane:
  • Intel Core i5 3.4 GHz/AMD FX-8120 3.1 GHz
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460/Radeon HD 5770 lub lepsza
  • 30 GB HDD
  • Windows 7/8/8.1/10 64-bit
PC
PS4
XONE