Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 października 2024, 17:17

Counter Strike – „znak nowych czasów w przemyśle gier komputerowych”. 12 najlepszych gier 2000 roku

Spis treści

Counter Strike – „znak nowych czasów w przemyśle gier komputerowych”

Data premiery: 9 listopada

Producent: Valve

Gatunek: strzelanka sieciowa

Platforma: PC Windows

Fenomen niewiarygodnej popularności »zwykłego« dodatku do Half-Life’a wynika z kilku rzeczy. Przede wszystkim CS to pierwsza gra sieciowa typu FPS, w której podstawową i kluczową rolę odgrywa współpraca z kolegami z drużyny. [...] nadrzędną rzeczą jest główny cel rozgrywki – a nie jest nim bynajmniej wytłuczenie samotnie całej drużyny przeciwnika, tylko wykonanie ZADANIA, co w rzeczywistości nadaje CS-owi pewien wątek fabularny, a tego każdy gracz (choćby podświadomie) potrzebuje.

[...] zrozumienie, iż rush nie jest metodą na tę grę, sprawia, że gracz, zamiast bezmyślnie atakować, zaczyna mądrze kombinować – a skoro kombinować, to i współpracować z kolegami. Wzajemne krycie ogniem, informowanie się o przeczesaniu danego fragmentu mapy – te elementy stanowią esencję tej gry i dzięki tym właśnie elementom gracze ciągną do CS-a w coraz większej liczbie. Jeszcze jednym, moim zdaniem, bardzo istotnym elementem popularności CS-a na świecie są jego naprawdę niskie (w porównaniu z innymi współczesnymi produkcjami) wymagania sprzętowe – wszak to engine zastosowany w Half-Lifie, a wcześniej w Quake’u 2.

Jakub Kowalski – Fenomen Counter-Strike’a, GRYOnline.pl, styczeń 2001

Mimo długich poszukiwań, nie udało mi się znaleźć papierowej recenzji CS-a z 2000 roku. Nawet w bardzo jeszcze młodym wtedy serwisie GRYOnline.pl ukazała się publicystyka o fenomenie Counter Strike’a, a nie pełnoprawna recenzja. Świadczy to nie tyle o braku popularności strzelanek sieciowych w tamtym czasie, ile o zaskoczeniu tak dużą popularnością czegoś, co zaczynało jako chałupnicza modyfikacja do Half-Life’a. CS pojawił się już w 1999 roku, a w niedługim czasie Valve zatrudniło dwóch ludzi, którzy go stworzyli, uzyskało prawa do marki i rok później wydało oficjalny dodatek. Jak wynika z tego tekstu, dwie wersje CS-a funkcjonowały nawet jednocześnie, tyle że jedna miała nazwy prawdziwych broni, a druga zmyślone z powodów licencyjnych.

Z początków CS-a pamiętam to, jak istotna była dla nas realistyczna otoczka rozgrywki: terroryści kontra antyterroryści. Medal of Honor: Allied Assault jeszcze istniał i w tłumie fantasy czy SF shooterów Counter Strike mocno się wyróżniał – wtedy jeszcze miał klimat autentycznego starcia „dobrych” i „złych”. Reszta jest historią. Ciepłe przyjęcie, ogromna popularność i start profesjonalnej ligi e-sportowej w 2004 roku rozpoczęły wielki pochód CS-a, który trwa w najlepsze do dziś.

Wspomina Konrad „Eklerek” Sarzyński

Teraz wybór jest znacznie większy, jednak gdy po szkole graliśmy ze znajomymi w kawiarenkach internetowych, nie było wielkiej dyskusji – to oczywiste, że szło się „pykać” w CS-a. Choć na wersję 1.6, którą większość kojarzy pewnie ze Steama, wciąż trzeba będzie poczekać dobre 3 lata, już w 2000 roku mieliśmy do czynienia ze sporą liczbą znanych do dziś elementów rozgrywki. Takie mapy jak Assault, Dust, Dust 2 (on akurat dopiero w 2001), Italy czy Oilrig na dobre wryły mi się w pamięć, a niektóre byłbym pewnie w stanie od ręki naszkicować z niepokojąco dużą dokładnością.

  1. Więcej o grze Counter Strike

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra roku 2000 była najlepsza?

American McGee’s Alice
2,4%
The Operative: No One Lives Forever
1,8%
Need for Speed: Porsche
4,1%
Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn
27,4%
Counter Strike
1,4%
Diablo II
35,2%
The Sims
3,4%
Deus Ex
6,2%
Hitman: Codename 47
2,4%
Thief II: The Metal Age
3%
Colin McRae Rally
7,3%
Soldier of Fortune
3,7%
Inna - dodaj w komentarzu
1,7%
Zobacz inne ankiety
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku

Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!

Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku

W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku

Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.