Counter Strike – „znak nowych czasów w przemyśle gier komputerowych”. 12 najlepszych gier 2000 roku
Spis treści
Counter Strike – „znak nowych czasów w przemyśle gier komputerowych”
Data premiery: 9 listopada
Producent: Valve
Gatunek: strzelanka sieciowa
Platforma: PC Windows
Fenomen niewiarygodnej popularności »zwykłego« dodatku do Half-Life’a wynika z kilku rzeczy. Przede wszystkim CS to pierwsza gra sieciowa typu FPS, w której podstawową i kluczową rolę odgrywa współpraca z kolegami z drużyny. [...] nadrzędną rzeczą jest główny cel rozgrywki – a nie jest nim bynajmniej wytłuczenie samotnie całej drużyny przeciwnika, tylko wykonanie ZADANIA, co w rzeczywistości nadaje CS-owi pewien wątek fabularny, a tego każdy gracz (choćby podświadomie) potrzebuje.
[...] zrozumienie, iż rush nie jest metodą na tę grę, sprawia, że gracz, zamiast bezmyślnie atakować, zaczyna mądrze kombinować – a skoro kombinować, to i współpracować z kolegami. Wzajemne krycie ogniem, informowanie się o przeczesaniu danego fragmentu mapy – te elementy stanowią esencję tej gry i dzięki tym właśnie elementom gracze ciągną do CS-a w coraz większej liczbie. Jeszcze jednym, moim zdaniem, bardzo istotnym elementem popularności CS-a na świecie są jego naprawdę niskie (w porównaniu z innymi współczesnymi produkcjami) wymagania sprzętowe – wszak to engine zastosowany w Half-Lifie, a wcześniej w Quake’u 2.
Jakub Kowalski – Fenomen Counter-Strike’a, GRYOnline.pl, styczeń 2001
Mimo długich poszukiwań, nie udało mi się znaleźć papierowej recenzji CS-a z 2000 roku. Nawet w bardzo jeszcze młodym wtedy serwisie GRYOnline.pl ukazała się publicystyka o fenomenie Counter Strike’a, a nie pełnoprawna recenzja. Świadczy to nie tyle o braku popularności strzelanek sieciowych w tamtym czasie, ile o zaskoczeniu tak dużą popularnością czegoś, co zaczynało jako chałupnicza modyfikacja do Half-Life’a. CS pojawił się już w 1999 roku, a w niedługim czasie Valve zatrudniło dwóch ludzi, którzy go stworzyli, uzyskało prawa do marki i rok później wydało oficjalny dodatek. Jak wynika z tego tekstu, dwie wersje CS-a funkcjonowały nawet jednocześnie, tyle że jedna miała nazwy prawdziwych broni, a druga zmyślone z powodów licencyjnych.
Z początków CS-a pamiętam to, jak istotna była dla nas realistyczna otoczka rozgrywki: terroryści kontra antyterroryści. Medal of Honor: Allied Assault jeszcze istniał i w tłumie fantasy czy SF shooterów Counter Strike mocno się wyróżniał – wtedy jeszcze miał klimat autentycznego starcia „dobrych” i „złych”. Reszta jest historią. Ciepłe przyjęcie, ogromna popularność i start profesjonalnej ligi e-sportowej w 2004 roku rozpoczęły wielki pochód CS-a, który trwa w najlepsze do dziś.
Wspomina Konrad „Eklerek” Sarzyński
Teraz wybór jest znacznie większy, jednak gdy po szkole graliśmy ze znajomymi w kawiarenkach internetowych, nie było wielkiej dyskusji – to oczywiste, że szło się „pykać” w CS-a. Choć na wersję 1.6, którą większość kojarzy pewnie ze Steama, wciąż trzeba będzie poczekać dobre 3 lata, już w 2000 roku mieliśmy do czynienia ze sporą liczbą znanych do dziś elementów rozgrywki. Takie mapy jak Assault, Dust, Dust 2 (on akurat dopiero w 2001), Italy czy Oilrig na dobre wryły mi się w pamięć, a niektóre byłbym pewnie w stanie od ręki naszkicować z niepokojąco dużą dokładnością.