Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 października 2024, 17:17

Counter Strike – „znak nowych czasów w przemyśle gier komputerowych”. 12 najlepszych gier 2000 roku

Spis treści

Counter Strike – „znak nowych czasów w przemyśle gier komputerowych”

Data premiery: 9 listopada

Producent: Valve

Gatunek: strzelanka sieciowa

Platforma: PC Windows

Fenomen niewiarygodnej popularności »zwykłego« dodatku do Half-Life’a wynika z kilku rzeczy. Przede wszystkim CS to pierwsza gra sieciowa typu FPS, w której podstawową i kluczową rolę odgrywa współpraca z kolegami z drużyny. [...] nadrzędną rzeczą jest główny cel rozgrywki – a nie jest nim bynajmniej wytłuczenie samotnie całej drużyny przeciwnika, tylko wykonanie ZADANIA, co w rzeczywistości nadaje CS-owi pewien wątek fabularny, a tego każdy gracz (choćby podświadomie) potrzebuje.

[...] zrozumienie, iż rush nie jest metodą na tę grę, sprawia, że gracz, zamiast bezmyślnie atakować, zaczyna mądrze kombinować – a skoro kombinować, to i współpracować z kolegami. Wzajemne krycie ogniem, informowanie się o przeczesaniu danego fragmentu mapy – te elementy stanowią esencję tej gry i dzięki tym właśnie elementom gracze ciągną do CS-a w coraz większej liczbie. Jeszcze jednym, moim zdaniem, bardzo istotnym elementem popularności CS-a na świecie są jego naprawdę niskie (w porównaniu z innymi współczesnymi produkcjami) wymagania sprzętowe – wszak to engine zastosowany w Half-Lifie, a wcześniej w Quake’u 2.

Jakub Kowalski – Fenomen Counter-Strike’a, GRYOnline.pl, styczeń 2001

Mimo długich poszukiwań, nie udało mi się znaleźć papierowej recenzji CS-a z 2000 roku. Nawet w bardzo jeszcze młodym wtedy serwisie GRYOnline.pl ukazała się publicystyka o fenomenie Counter Strike’a, a nie pełnoprawna recenzja. Świadczy to nie tyle o braku popularności strzelanek sieciowych w tamtym czasie, ile o zaskoczeniu tak dużą popularnością czegoś, co zaczynało jako chałupnicza modyfikacja do Half-Life’a. CS pojawił się już w 1999 roku, a w niedługim czasie Valve zatrudniło dwóch ludzi, którzy go stworzyli, uzyskało prawa do marki i rok później wydało oficjalny dodatek. Jak wynika z tego tekstu, dwie wersje CS-a funkcjonowały nawet jednocześnie, tyle że jedna miała nazwy prawdziwych broni, a druga zmyślone z powodów licencyjnych.

Z początków CS-a pamiętam to, jak istotna była dla nas realistyczna otoczka rozgrywki: terroryści kontra antyterroryści. Medal of Honor: Allied Assault jeszcze istniał i w tłumie fantasy czy SF shooterów Counter Strike mocno się wyróżniał – wtedy jeszcze miał klimat autentycznego starcia „dobrych” i „złych”. Reszta jest historią. Ciepłe przyjęcie, ogromna popularność i start profesjonalnej ligi e-sportowej w 2004 roku rozpoczęły wielki pochód CS-a, który trwa w najlepsze do dziś.

Wspomina Konrad „Eklerek” Sarzyński

Teraz wybór jest znacznie większy, jednak gdy po szkole graliśmy ze znajomymi w kawiarenkach internetowych, nie było wielkiej dyskusji – to oczywiste, że szło się „pykać” w CS-a. Choć na wersję 1.6, którą większość kojarzy pewnie ze Steama, wciąż trzeba będzie poczekać dobre 3 lata, już w 2000 roku mieliśmy do czynienia ze sporą liczbą znanych do dziś elementów rozgrywki. Takie mapy jak Assault, Dust, Dust 2 (on akurat dopiero w 2001), Italy czy Oilrig na dobre wryły mi się w pamięć, a niektóre byłbym pewnie w stanie od ręki naszkicować z niepokojąco dużą dokładnością.

  1. Więcej o grze Counter Strike

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra roku 2000 była najlepsza?

American McGee’s Alice
2,5%
The Operative: No One Lives Forever
1,8%
Need for Speed: Porsche
4%
Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn
27,4%
Counter Strike
1,4%
Diablo II
35,4%
The Sims
3,4%
Deus Ex
6%
Hitman: Codename 47
2,5%
Thief II: The Metal Age
3%
Colin McRae Rally
7,3%
Soldier of Fortune
3,7%
Inna - dodaj w komentarzu
1,7%
Zobacz inne ankiety
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku

W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku

Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.

Heroes 3 i sieciowe fragowanie - 10 najlepszych gier 1999 roku
Heroes 3 i sieciowe fragowanie - 10 najlepszych gier 1999 roku

W 1999 roku było może mniej gier rozpoczynających kultowe serie popularne przez następne dekady, ale na pewno nie zabrakło ponadczasowych hitów. Oto nasza subiektywna lista retro 10 najlepszych gier 1999 roku.