Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 października 2024, 17:17

Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn – „jest grą wybitną”. 12 najlepszych gier 2000 roku

Spis treści

Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn – „jest grą wybitną”

Data premiery: 21 września

Producent: BioWare

Gatunek: RPG

Platformy: PC Windows, Mac OS

Baldur’s Gate 2 jest grą wybitną! Wciągająca fabuła, ciekawe dialogi, nieliniowa akcja, bogaty system charakterystyk, łatwe do opanowania, choć wcale nie uproszczone systemy walki i czarów – to zalety, którymi można by obdzielić kilka RPG-ów. Jedynym niebezpieczeństwem jest fakt, że BG2 to bardzo długa gra, a więc należy liczyć się z tym, że kilka tygodni jak nic wypadnie nam z życiorysu.

[...]

BG2 to dla miłośników rolplejów zakup obowiązkowy. Autorzy poprawili wiele błędów, które denerwowały w BG, uatrakcyjnili niemal każdy element rozgrywki. Gdyby nie ten potworny pomysł z ładowaniem co chwila programu, to ta gra mogłaby się znaleźć w moim rankingu niebezpiecznie blisko 10/10. A tak jest, jak jest.

Recenzja gry Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn, „New S Service” nr 84, ocena: 9/10

W zeszłym roku byliśmy świadkami wielkiego tryumfu Baldur’s Gate 3, a prawie ćwierć wieku wcześniej podobny sukces odniosła druga odsłona tej serii – Cienie Amn. Bazujące na drugiej edycji Advanced Dungeons & Dragons, osadzone w świecie Forgotten Realms, z izometrycznym widokiem i rozgrywką w czasie rzeczywistym (z aktywną pauzą) Baldur’s Gate 2 okazało się spełnieniem marzeń wszystkich fanów RPG.

W serwisie Metacritic BG2 zajmuje 8. miejsce na liście najlepiej ocenianych gier wszech czasów. Zostało wyprzedzone przez „trójkę”, ale zaledwie o jeden punkt (95/100 kontra 96/100). W niecałe dwa lata od premiery sprzedano 1,5 miliona egzemplarzy.

Wspomina Damian „Czaruś” Gacek

Baldur’s Gate 2 jest przykładem tego, jak powinno się tworzyć sequele. Dostaliśmy to samo, co w „jedynce”, ale więcej i lepiej. Ponadto według mnie to jeden z filarów obecnego podejścia do RPG z mechaniką dowodzenia drużyną. Dlaczego? Postacie, którymi kierujemy, nie są bezmyślnymi marionetkami, tylko osobami ze swoimi własnymi historiami. Zalążek tego widzieliśmy w BG1, ale kontynuacja poszła o krok dalej. Współcześnie jest to powszechne, kiedyś – niekoniecznie. Na koniec muszę wspomnieć o gęstej atmosferze. Brutalna pobudka w lochach Irenicusa, a potem próba odnalezienia się w nieprzyjaznej i obcej Athkatli to coś, co idealnie buduje klimat mrocznej i krwawej przygody.

Wspomina Ania Garas

Czytałam w tej grze wszystko, nawet opisy broni – i to nie tylko magicznych artefaktów z własną historią, ale wszystkich tych zupełnie pospolitych krótkich łuków, cepów bojowych i morgensternów; wątpię, żeby wiedza o tym, że istnieje coś takiego jak miecz półtoraręczny kiedykolwiek przydała mi się w życiu, ale zdobyłam ją właśnie w Baldurze. Przez wzgląd na ogólny sentyment – to pierwsza „duża” gra, którą przeszłam od początku do końca, i to nie raz – jestem w stanie wybaczyć jej wiele, nawet to nieszczęsne TraK0 i absolutnie nielogiczny system wczesnego D&D, zgodnie z którym im niższa klasa pancerza, tym lepiej. Nawet to, że romantyczne wyznania naszych towarzyszy potrafiły odpalić się w najmniej odpowiednim momencie. Nawet to, że przed wyruszeniem w drogę należało zebrać drużynę.

Pamiętacie, że ta gra miała wbudowane cheaty, które pozwoliły uleczyć kompana albo zabić wroga specjalnym skrótem klawiszowym? Dziś za coś takiego wydawca ściągałby mi z konta 5 zeta od klika!

  1. Więcej o grze Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra roku 2000 była najlepsza?

American McGee’s Alice
2,4%
The Operative: No One Lives Forever
1,8%
Need for Speed: Porsche
4,1%
Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn
27,4%
Counter Strike
1,4%
Diablo II
35,2%
The Sims
3,4%
Deus Ex
6,2%
Hitman: Codename 47
2,4%
Thief II: The Metal Age
3%
Colin McRae Rally
7,3%
Soldier of Fortune
3,7%
Inna - dodaj w komentarzu
1,7%
Zobacz inne ankiety
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku

Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!

Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku

W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku

Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.