autor: Sebastian Purtak
9. Black and White. Najlepsze stare gry strategiczne
Spis treści
9. Black and White
- Gatunek: god game
- Twórcy: Lionhead Studios
- Platforma: PC
- Rok premiery: 2001
Tagi: zabawa w boga, specyficzny klimat, czas rzeczywisty, mocna SI
DOSTĘPNOŚĆ
W tej chwili wciąż jedynym sposobem, żeby zagrać w Black & White, jest zdobycie używanej lub nowej (tak, są jeszcze zafoliowane egzemplarze) wersji fizycznej na płycie CD-ROM. Nie dajemy przy tym gwarancji, że takie wydanie będzie działać na współczesnych systemach operacyjnych.
Kolejna gra Petera Molyneux na naszej liście to dzieło godne prawdziwego artysty. W Black & White ten legendarny dziś deweloper przesunął granicę tego, czym może być gra strategiczna.
Zasadniczym założeniem tego typu tytułów jest postawienie gracza w pozycji osoby decyzyjnej, której zadanie stanowi zarządzanie podległymi jej jednostkami w dużej lub małej skali. Możemy więc spotkać w tym gatunku produkcje, które oddają nam pod komendę małe oddziały wojskowe czy jednostki gospodarcze, jak również takie, w których kierujemy losami całych narodów.
Dzieło Lionhead Studios poszło o krok dalej i uczyniło nas bogiem, który walczy o dusze wszystkich ludzi zamieszkujących jego świat. Ze względu na to, że nasze alter ego nie miało w uniwersum gry fizycznej postaci, zmianie uległ też drastycznie model rozgrywki. Nie mogliśmy po prostu wydawać rozkazów, zaznaczając kolejne jednostki i klikając miejsce, które mają zaatakować czy odkryć. Na miejscową ludność musieliśmy wpływać pośrednio, poprzez cuda, które przekonywały do nas kolejnych niedowiarków.
Bardziej bezpośrednia ingerencja była natomiast możliwa za pośrednictwem naszego chowańca, potężnej istoty, która w toku gry rozwijała się i przystosowywała do naszych poczynań. Nie była to zresztą zwykła jednostka, odznaczająca się tylko pokaźnymi rozmiarami i siłą. Każdym chowańcem sterował zaawansowany moduł sztucznej inteligencji, który swoim poziomem przewyższał wszystko, co nawet dziś spotykamy w grach. W trakcie zabawy uczyliśmy go prawidłowych zachowań, niczym pieska – nagradzając i karcąc.
SYMULATOR BOGA
Black & White nie było pierwszym podejściem Petera Molyneux do gatunku god games. W 1989 stworzył on wraz ze swoim studiem grę Populous, która de facto zapoczątkowała wirtualną zabawę w boga. Seria ta, choć dziś nieco zapomniana, w swoim czasie odniosła ogromny sukces, dzięki czemu pozycja Molyneux na rynku elektronicznej rozrywki znacznie wzrosła. Innowacje, ciekawe pomysły i ich nieszablonowa realizacja w kilku kolejnych dziełach Bullfrog Productions zapewniły natomiast twórcy Black & White ponadczasową reputację wizjonera, która praktycznie do dziś pozwala mu, z różnym skutkiem, realizować swoje ambitne plany.
Black & White było dziełem przełomowym, ale jednocześnie jednym z ostatnich naprawdę udanych projektów Petera Molyneux. W dalszym ciągu pozostaje jednak grą na tyle unikatową i nieszablonową, że warto ją sprawdzić pomimo nieubłaganego upływu czasu.