autor: Sebastian Purtak
15.The Settlers (1993). Najlepsze stare gry strategiczne
Spis treści
15.The Settlers (1993)
- Gatunek: strategia ekonomiczna
- Twórcy: Blue Byte GmbH
- Platformy: PC, Commodore Amiga
- Rok premiery: 1993
Tagi: czas rzeczywisty, strategia ekonomiczna, zarządzanie osadą, średniowiecze
DOSTĘPNOŚĆ
W ramach świętowania 25-lecia serii Ubisoft, obecny właściciel praw do marki, wydał edycje historyczne poszczególnych części cyklu. W sklepie Ubisoftu możemy kupić albo cały zestaw siedmiu gier, albo samą „jedynkę”. Nie spodziewajcie się cudów, ale gra powinna działać na dzisiejszych systemach operacyjnych.
Większość z wymienionych dotychczas gier skupia się przede wszystkim na aspekcie militarnym. Choć w The Settlers wojsko i wojna również są obecne, tyle że w nieco bardziej humorystycznej konwencji, to jednak aspekt ekonomiczny stanowi sedno tego tytułu.
Celem gracza jest tu przede wszystkim rozbudowa własnej średniowiecznej osady, co wcale nie okazuje się zadaniem trywialnym. Studio Blue Byte GmbH włożyło bowiem sporo wysiłku w budowę złożonego i sensownego silnika relacji ekonomicznych, w którym nawet proste gromadzenie surowców jest czynnością dość skomplikowaną i wymagającą przemyślenia.
Osadnicy to w pewnym sensie protoplasta popularnego dziś gatunku strategii ekonomicznych, w których zarządzamy rozwojem stosunkowo niewielkich społeczności. Wielu twórców współczesnych gier niezależnych próbuje obecnie, z lepszym lub gorszym skutkiem, odtworzyć ten niezwykle wciągający model rozgrywki. Za grę, która najbardziej się do niego zbliżyła, uznawany jest Northgard studia Shiro Games.
Samo wysłanie osadników do kopalni już nie wystarczy, by zapewnić sobie spokój i możliwość oddania się pasji niszczenia wrogich osiedli. Tym razem każdy zebrany materiał należy przekazać do właściwych rzemieślników, aby ci mogli wykonać z niego interesujące nas przedmioty. Każdy taki łańcuch produkcji wymaga przy tym odpowiedniego zaplecza logistycznego, gdyż wydobyte surowce same się nie przetransportują do magazynu czy kuźni. Każdy przedmiot jest przenoszony od flagi do flagi przez pracowitych tragarzy, a jeśli źle rozmieścimy ścieżki i budynki, transfer surowców będzie opóźniał całą naszą gospodarkę.
Przykład, aby zrekrutować prostego żołnierza, musimy wyprodukować miecz i tarczę. Do tego potrzeba nakarmić górników (farmy, młyny, piekarnie), dostarczyć rudę i węgiel do huty, potem żelazo i węgiel do kowala. To właśnie stanowi esencję The Settlers. Należy przy tym pamiętać, że dysponujemy ograniczoną liczbą osadników, więc nawet z pozoru proste zadania mogą okazać się w tej grze nie lada wyzwaniem.