Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 marca 2025, 15:33

Prince of Persia: The Sands of Time – „zaliczyć należy do lektur obowiązkowych”. 10 najlepszych gier 2003 roku

Spis treści

Prince of Persia: The Sands of Time – „zaliczyć należy do lektur obowiązkowych”

Data premiery: 28 października

Producent: Ubisoft

Gatunek: platformówka, przygodowa gra akcji

Platformy: PlayStation 2, Xbox, PC Windows, GameCube

Najnowsza część przygód Księcia jest bezsprzecznie najbardziej przyjazną i przejrzyście skonstruowaną grą, w jaką miałem szczęście przyciąć. Mogę nawet posunąć się dalej – Piaski czasu to idealna rozgrywka tak dla dzieci, jak i dla zgrzybiałych starców. Właściwie każdy, kto darzy gry komputerowe choćby minimalną sympatią, powinien spróbować swoich sił w Księciu. Zapewniam, że zawieść się nie sposób. [...]

Jeśli wciąż nie jest to dla ciebie sprawą oczywistą – Prince of Persia [Piaski czasu – przyp. red.] to małe dzieło sztuki i zarazem zdecydowanie najlepsza odsłona serii. Lara Croft, Solid Snake, Curtis Trent, a nawet Sam Fisher – cała ta ekipa może sobie po prostu znaleźć jakąś dziurę i tam się schować. No dobra, może trochę przesadzam, a nawet mieszam, ale i tak musisz sprawdzić tę grę. Piaski czasu z całą pewnością zaliczyć należy do lektur obowiązkowych.

Recenzja gry Prince of Persia: The Sands of Time, „Click!” nr 01/04, ocena: 5,5/6

Cóż to był za rok ten 2003. Mamy dziesiątkę najciekawszych gier z tego okresu i już trzeci tytuł Ubisoftu! Piaski czasu były wtedy rebootem kultowej marki Prince of Persia, która po dwóch świetnych platformówkach, w tym jednej genialnej, zaliczyła małą wtopę, próbując iść za trendem końcówki lat 90. i przejść w grafikę 3D. Warto podkreślić, że była to pierwsza gra z tej serii stworzona przez Ubisoft, który przejął prawa do marki w 2001 roku, a opracowano ją na silniku Jade, tym samym co Beyond Good and Evil. Ale w proces produkcji mocno zaangażowany był również Jordan Mechner – twórca oryginału. Ponoć był on pod ogromnym wrażeniem koncepcji Ubisoftu i najpierw został konsultantem, a potem współtwórcą scenariusza i projektantem całej gry.

Pomysł z cofaniem czasu dzięki magicznemu sztyletowi jako dodatek do świetnych mechanik poruszania się, walki i eksploracji okazał się strzałem w dziesiątkę. Piaski czasu w dwa miesiące od premiery sprzedały się w 2 milionach egzemplarzy, a krytycy prześcigali się w pochwałach. Nowego Księcia Persji od razu ogłoszono klasyką i jedną z najlepszych gier wszech czasów. Produkcja ta zebrała liczne nagrody gry roku 2003, a w Hollywood rozpoczęto prace nad adaptacją filmową, zaś z jednego z pomysłów na sequel Piasków czasu narodziło się... Assassin’s Creed!

Wspomina Filip „fsm” Grabski:

Księcia Persji, tego pierwszego, znałem z opowieści, ale nigdy nie było mi dane w niego zagrać. Piaski czasu natomiast pojawiły się w idealnym momencie łapczywego pochłaniania wszystkiego, co miało szansę mi się spodobać. W 2003 roku Ubisoft był na fali wznoszącej – wydał Beyond Good & Evil, trzeciego Raymana i reboot Prince of Persia. Reboot z pomysłem na fajną mechanikę gry, reboot pełen akcji, reboot bardzo ładny i grywalny. Nic dziwnego, że Piaski czasu dały początek serii, której najlepsza odsłona miała pojawić się już w kolejnym roku. Dzięki Piaskom perski książę wrócił w glorii i chwale, a zapowiedziany jeszcze w 2020 „remake rebootu” dźwiga na barkach sporą odpowiedzialność. Oby się udało!

  1. Więcej o grze Prince of Persia: Sands of Time

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która premiera roku 2003 była najważniejsza dla Ciebie?

Silent Hill 3
1,5%
Call of Duty
8,8%
Need for Speed: Underground
15,2%
Rainbow Six 3: Raven Shield
0,5%
Max Payne 2: The Fall of Max Payne
26%
Star Wars: KotOR
18,4%
Beyond Good & Evil
5,1%
Prince of Persia: Sands of Time
14,1%
EVE Online
0,3%
Rise of Nations
1%
Command & Conquer: Generals
2%
The Lord of the Rings: The Return of the King
2,5%
Freelancer
0,5%
Jurassic Park: Operation Genesis
0,3%
Tony Hawk’s Pro Skater 4
1,8%
TrackMania
0,5%
Championship Manager 4
1,5%
Zobacz inne ankiety
Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku
Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku

Kolejny rok nowego wieku i kolejny wysyp gier, które na zawsze zostały w naszej pamięci albo zapoczątkowały kultowe serie. Zapraszamy Was w nostalgiczną podróż do okresu, gdy kinowa adaptacja Władcy Pierścieni była gorącą nowością.

Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku

Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!

Simowe życie Alicji we Wrotach Baldura - 12 najlepszych gier 2000 roku
Simowe życie Alicji we Wrotach Baldura - 12 najlepszych gier 2000 roku

Nasze wspominanie gier retro wkracza w nową dekadę – chyba znacznie bliższą większej rzeszy graczy. Rok 2000 okazał się przebogaty w świetne tytuły. Niektóre przeszły do historii, inne wspomina się rzadziej – koniecznie sprawdźcie honorowe wzmianki!