EVE Online – „ma ogromny potencjał”. 10 najlepszych gier 2003 roku
Spis treści
EVE Online – „ma ogromny potencjał”
Data premiery: 6 maja
Producent: CCP Games
Gatunek: kosmiczne MMO
Platformy: PC Windows, Linux, macOS
EVE ma ogromny potencjał. Chociaż ciągle zmaga się z chorobami wieku dziecięcego, wydaje się, że zmierza w dobrym kierunku. [...] To gra dla każdego, kto naprawdę chce mieć wpływ na to, co dzieje się wokół niego, i chce być częścią siły, która realnie kształtuje świat gry. Ale to na pewno nie jest tytuł dla graczy, którzy lubią być prowadzeni za rękę, którzy muszą mieć wyraźnie pokazane, co mają kolejno robić. I na pewno nie dla tych, którzy chcą sobie po prostu postrzelać, wpaść w wir akcji. Tutaj wszystko ma swoje konsekwencje i jeśli nie jesteś w stanie ogarnąć zawiłości społeczno-politycznych i lawirować pomiędzy nimi równie sprawnie jak podczas bezpośrednich starć z użyciem broni z innymi graczami, to długo tu nie przetrwasz.
Recenzja gry EVE Online, IGN, ocena: 8 /10
EVE Online powstało jako mieszanka serii Elite i Ultima Online. Pozwalało na kosmiczną eksplorację, wydobywanie i handel surowcami oraz walkę w środowisku, w którym na jednym serwerze spotykały się tysiące graczy. Dziś jest grą, w którą chyba nikt nie gra, ale każdy słyszał o dramach i wielkich wojnach w kosmosie, do jakich w niej od czasu do czasu dochodzi. W momencie premiery było trochę inaczej – wielu chciało sprawdzić, co to jest, i wsiąkało na długo. Pamiętam jedną sytuację, gdy w odwiedziny do moich znajomych przyszła ich koleżanka po trzydziestce, zatrudniona w poważnej korporacji, i jeszcze przed zdjęciem kurtki pobiegła do komputera, wołając „czy może się zalogować, bo musi sprawdzić, co się dzieje ze statkami”.
Uzależniający efekt prowadzenia wirtualnego życia w wielkiej społeczności kosmicznych odkrywców działał widać od samego początku, mimo nieco średnich recenzji tuż po premierze. EVE Online zyskało kultowy status i dobre oceny z czasem, wraz z kolejnymi ewolucjami. Nawet jeśli jest to trochę niestandardowa produkcja, zupełnie niepodobna do tego, co dominuje na listach hitów, trudno jej odmówić miejsca na tej liście. To gra, która zmieniła się w zjawisko społeczne – wygenerowała nie mniej dramatyczne historie związane z wojną, polityką i ekonomią niż te w realnym świecie. Do dziś nie powstało chyba nic porównywalnego.