crunch - newsy i ciekawostki
CD Projekt RED przeszło zmianę na lepsze, twierdzi Paweł Sasko. Unikanie crunchu to klucz do utrzymania studia na powierzchni
Kamil Kleszyk, 17 kwietnia 2024, 15:12
Główny projektant zadań w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko, zdradził, jakie metody wprowadziło CD Projekt RED, aby poprawić sytuację w firmie i uniknąć zjawiska crunchu.
Reżyser Fallout: New Vegas twierdzi, że wypalenie zawodowe „zastąpiło crunch jako główne zagrożenie dla branży gier"
Kamil Kleszyk, 11 kwietnia 2024, 15:53
Josh Sawyer jest zdania, że wypalenie zawodowe, a nie crunch, jest aktualnie największym zagrożeniem w branży gier. Twórca m.in. Fallouta: New Vegas twierdzi, że potrzebne są zmiany, a doprowadzić do nich mogą tylko deweloperzy, wywierając presję na przełożonych.
Scenarzysta Dragon Age nie wierzy w przymus crunchu. „Jeśli faktycznie jest on potrzebny, branża gier zasługuje na śmierć”
Jakub Błażewicz, 26 marca 2024, 15:14
David Gaider (Dragon Age) nie wierzy, by crunch był koniecznym elementem w branży gier, wbrew przekonaniu innych twórców.
Czy CD Projekt nadal ma problem crunchu? Jason Schreier znów prześwietla firmę
Marcin Przała, 14 czerwca 2023, 19:01
Dziennikarz growy Jason Schreier po raz kolejny zbadał kulturę pracy w CD Projekcie, tym razem przy okazji nadchodzącego dodatku do Cyberpunka 2077.
Twórcy The Last of Us podjęli ważną decyzję
Kamil Kleszyk, 10 stycznia 2023, 10:59
Ostatnimi czasy próżno szukać w sieci oficjalnych konkretów na temat nadchodzących projektów studia Naughty Dog. Neil Druckmann wyjawił, dlaczego studio nie ogłasza rozległych planów na przyszłość.
Diablo 4 zagrożone, pracownicy sugerują problemy z produkcją
Jakub Błażewicz, 9 grudnia 2022, 17:00
Diablo 4 może wymagać sporo poświęcenia od pracowników, jeśli gra ma ukazać się zgodnie z planem (i to po wielu opóźnieniach).
Na Atomic Heart znów padł cień; nowe pogłoski o chaosie w studiu
Adrian Werner, 6 listopada 2022, 08:34
W sieci pojawiły się doniesienia o problemach studia pracującego nad Atomic Heart. Deweloperzy mają narzekać na crunch, niewypłacane premie oraz duży chaos w produkcji.
Reżyser Callisto Protocol pochwalił się crunchem, potem musiał przepraszać
Adrian Werner, 4 września 2022, 07:56
Glen Schofield, stojący na czele zespołu tworzącego The Callisto Protocol, pochwalił się szalonymi godzinami pracy swojego zespołu. Szybko musiał za to przeprosić, zwłaszcza gdy do nagonki przyłączył się Jason Schreier.
Starfield nie powstaje w atmosferze crunchu, twierdzi szef Xbox Game Studios
Adam Adamczyk, 4 lipca 2022, 08:51
Produkcja Starfielda nie opiera się na crunchu. Szef Xbox Game Studios jest spokojny o dobrą atmosferę w studiach podległych firmie Bethesda.
Niskie płace, nadgodziny i problemy - Team17 okiem pracowników
Jakub Błażewicz, 11 lutego 2022, 15:14
Team17 ma kłopoty nawet po wycofaniu się z NFT z serii Worms. Pracownicy brytyjskiego dewelopera mają narzekać na niskie płace, problemy z szefostwem i molestowanie.
Produkcja Lego Star Wars: Skywalker to 5 lat crunchu
Jakub Błażewicz, 21 stycznia 2022, 16:27
Pięć lat pełnych crunchu i problemów z nieprzetestowanym silnikiem – tak miała wyglądać produkcja gry LEGO Star Wars: Skywalker Saga według najnowszych informacji.
„Magia BioWare to bzdura” - reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 krytykuje praktyki studia
Jakub Błażewicz, 19 stycznia 2022, 18:50
Mark Darrah nie jest fanem mówienia o „magii BioWare”. Przynajmniej nie w kontekście tego, jak wygląda produkcja gier w jego byłym studiu (i nie tylko tam).
Marvel's Spider-Man - Insomniac zmieniło finałową walkę, by uniknąć crunchu
Miłosz Szubert, 4 listopada 2021, 15:20
W trakcie niedawnej konferencji Develop:Brighton Ted Price, prezes studia Insomniac, opowiedział między innymi, jak pierwotnie miała wyglądać finałowa walka w grze Marvel's Spider-Man. Zmieniono ją ostatecznie, by uniknąć crunchu.
Szefowie Naughty Dog przeciwni związkom zawodowym; crunch ma być korzystny dla pracowników
Przemysław Dygas, 31 sierpnia 2021, 09:36
Szefowie studia Naughty Dog nie są przekonani do idei zrzeszania się deweloperów w związki zawodowe. Według nich pracownicy sami chętnie zostają po godzinach.
Biomutant powstaje tak długo, bo THQ Nordic nie zmusza twórców do crunchu
Adrian Piotrowski, 30 stycznia 2021, 14:21
Reżyser gry Biomutant Stefan Ljungqvist przyznał, że przez ostatni rok on i jego zespół pracowali nad wyeliminowaniem błędów ze swojej produkcji. Jednocześnie skrytykował zjawisko crunchu i pochwalił swojego wydawcę.
Psychonauts 2 bliskie ukończenia; nie będzie crunchu
Bartosz Woldański, 28 grudnia 2020, 13:12
Tim Schafer, założyciel studia Double Fine, ujawnił, że prace nad Psychonauts 2 zmierzają ku końcowi. Obiecał, że na ostatnim etapie produkcyjnym obejdzie się bez crunchu.
Cyberpunk 2077 i crunch - Adam Kiciński przeprosił pracowników CD Projekt Red
Jakub Błażewicz, 30 października 2020, 14:35
Jason Schreier przekazał treść maila wysłanego pracownikom zespołu CD Projekt RED przez Adama Kicińskiego. Prezes polskiego studia przeprosił za słowa wypowiedziane w trakcie wtorkowej konferencji, de facto bagatelizujące kwestię crunchu.
Cyberpunk 2077 a crunch - były pracownik o problemach w CD Projekt RED
Jakub Błażewicz, 15 października 2020, 11:45
Pojawiły się kolejne doniesienia na temat crunchu u twórców gry Cyberpunk 2077. Tym razem głos zabrał rzekomy były pracownik CD Projekt RED, według którego część deweloperów pracowała po 16 godzin dziennie już od połowy 2019 roku.
Premiera Cyberpunk 2077 mogła zostać ponownie opóźniona. Dziennikarska drama w tle
Paweł Woźniak, 9 października 2020, 18:33
Dziennikarka serwisu Game Informer zdradziła wczoraj, że premiera Cyberpunka 2077 mogła zostać po raz kolejny przesunięta, ale deweloperzy wspólnie podjęli decyzję o wydłużeniu tygodniowego czasu pracy.
Adrian Chmielarz komentuje crunch w CD Projekt RED, głos zabierają też pracownicy
Miłosz Szubert, 5 października 2020, 14:50
Adrian Chmielarz, czyli znany polski twórca gier pracujący obecnie w studiu The Astronauts, postanowił skomentować sprawę crunchu w studiu CD Projekt RED. Między innymi skrytykował on ludzi, którym zbyt łatwo przychodzi krytyka twórców Wiedźmina i Cyberpunka. Swoją opinię wyrazili także Marcin Przybyłowicz i Łukasz Szczepankowski.
Nadgodziny i crunch do premiery Cyberpunk 2077 - CD Projekt RED złamał obietnice
Bartosz Świątek, 30 września 2020, 08:40
[Aktualizacja] Według dziennikarza branżowego Jasona Schreiera polskie studio CD Projekt RED wysłało do pracowników e-maile, w których informuje ich, że w nadchodzących miesiącach firma będzie pracowała sześć dni w tygodniu. Powodem jest konieczność wyeliminowania bugów w Cyberpunku 2077.
Ważne zmiany w Rockstar Games. W tle GTA 6
Jakub Błażewicz, 15 kwietnia 2020, 21:37
Kotaku zamieściło artykuł na temat zmiany w traktowaniu pracowników przez Rockstar Games. Z wypowiedzi zebranych przez serwis wynika, że firma wyraźnie stara się poprawić kulturę pracy. Wspomniano też, że nowe GTA wciąż znajduje się na wczesnym etapie produkcji.
Twórca Doom Eternal o crunchu - to styl życia
Damian Gacek, 17 marca 2020, 11:00
Kwestia crunchu w branży gier przeważnie jest postrzegana jako coś złego, a głosy, które nie demonizują tego zjawiska, często nikną gdzieś w tłumie. Dyrektor kreatywny id Software Hugo Martin twierdzi, że wielogodzinna praca nad grą niekoniecznie musi być czymś negatywnym – dla wielu to styl życia – i nie jest w tym stwierdzeniu osamotniony.
Były pracownik o sukcesie Naughty Dog: wyzysk ludzi i pieniądze Sony
Jakub Błażewicz, 13 marca 2020, 16:38
Kolejny były pracownik Naughty Dog wypowiedział się na temat warunków pracy w studiu. Według Jonathana Coopera firma ma wielu utalentowanych, lecz niedoświadczonych twórców, co powoduje opóźnienia w produkcji i konieczność crunchu. Twierdzi też, że sukces zespołu to przede wszystkim zasługa finansowania Sony.
Ostry crunch twórców The Last of Us 2
Paweł Woźniak, 12 marca 2020, 18:44
Z najnowszego tekstu autorstwa Jasona Schreiera dowiadujemy się, że powstanie drugiej odsłony The Last of Us obarczone zostało sporym crunchem wśród pracowników Naughty Dog. Podobna sytuacja miała miejsce przy poprzednich produkcjach tego studia.
Doom Eternal - producent przyznaje, że nie obeszło się bez crunchu
Bartosz Świątek, 22 stycznia 2020, 10:58
Marty Stratton - producent wykonawczy Doom Eternal - przyznał w wywiadzie udzielonym serwisowi VG24/7, że mimo przesunięcia daty premiery o kilka miesięcy, dopracowanie gry wymagało od deweloperów crunchu.
Cyberpunk 2077 – mimo opóźnienia crunch będzie konieczny
Adrian Werner, 17 stycznia 2020, 11:29
Opóźnienie premiery gry Cyberpunk 2077 nie oznacza, że twórcy unikną crunchu. Szefostwo CD Projekt RED spodziewa się, że deweloperzy będą musieli pracować dłużej. Dowiedzieliśmy się także, że grę od wielu miesięcy da się już przejść od początku do końca.
Rockstar Games zaczyna lepiej traktować pracowników
Bartosz Świątek, 7 sierpnia 2019, 09:49
Firma Rockstar Games zaoferowała testerom swoich gier umowy o pracę na pełny etat, a także zmieniła niektóre drakońskie zasady, skutkujące bardzo złymi warunkami. Zgodnie z zeszłorocznymi doniesieniami, osoby znajdujące się w tej grupie należały do najbardziej wyzyskiwanych pracowników brytyjskiego studia.
Twórcy Uncharted i The Last of Us o crunchu w Naughty Dog
Konrad Serafiński, 27 lipca 2019, 12:10
Okazuje się, że temat crunchu dotyka nawet najbardziej cenione przez graczy studia deweloperskie. Tak też jest w przypadku Naughty Dog, którego byli i obecni pracownicy podzielili się kilkoma informacjami zza kulis pracy firmy.
„Praca przy CoD Black Ops 4 była piekłem” - śledztwo Jasona Schreiera
Adrian Werner, 27 czerwca 2019, 13:39
Dzięki serwisowi Kotaku dowiedzieliśmy się o fatalnych warunkach pracy w studiu Treyarch, znanym z cyklu Call of Duty: Black Ops. Dotyczą one zwłaszcza testerów.
Cyberpunk 2077 bez tak intensywnego crunchu jak Wiedźmin 3
Adrian Werner, 18 maja 2019, 09:41
Szefowie studia CD Projekt RED zadeklarowali, że pod względem crunchu końcowy etap produkcji Cyberpunka 2077 ma być łagodniejszy dla deweloperów, niż miało to miejsce w przypadku Wiedźmina 3. Nadgodziny mają być dobrowolne.