autor: Adrian Piotrowski
Biomutant powstaje tak długo, bo THQ Nordic nie zmusza twórców do crunchu
Reżyser gry Biomutant Stefan Ljungqvist przyznał, że przez ostatni rok on i jego zespół pracowali nad wyeliminowaniem błędów ze swojej produkcji. Jednocześnie skrytykował zjawisko crunchu i pochwalił swojego wydawcę.
Historia gry Biomutant tworzonej przez Experiment 101 nie należy do najłatwiejszych. Studio, pomimo tego, że tytuł został zapowiedziany już w 2017 roku, wciąż przekładało datę premiery. Ponadto liczba wydanych materiałów promocyjnych była skromna, a wiadomości od twórców ograniczały się do uspokajania graczy, że produkcja trwa i jest bliska końca. Założyciel studia, a jednocześnie reżyser gry Stefan Ljungqvist przyznał w ostatnim wywiadzie dla portalu IGN, że było to celowe działanie, ponieważ priorytetem była eliminacja najbardziej poważnych błędów.
To jest duża gra i ogromne wyzwanie dla 20 osób. Pod koniec projektu ilość błędów, którą jesteś w stanie naprawić danego dnia, jest ograniczona. Dział QA miał mnóstwo pracy, ponieważ nie jest łatwo znaleźć niektóre bugi w grze z otwartym światem. Znajdowanie ich, a potem naprawianie, stworzyło dla nas, małego studia, kolejne duże wyzwanie.
Ljungqvist, który pracował ponad dekadę w Avalanche Studios między innymi przy pierwszych dwóch częściach Just Cause, wypowiedział się także na temat filozofii pracy, jaką przyjął w swojej firmie. Wyznał, że pobyt w dużym studiu doprowadził go do wypalenia zawodowego, a jednocześnie nauczył go zwracać uwagę na zjawisko notorycznego crunchu oraz przepracowania. Przy tworzeniu Biomutanta pracownikom przyświecała filozofia, że gra zostanie wydana dopiero, kiedy nabierze odpowiedniego kształtu, a wszelkie błędy czy problemy nie będą drastycznie wpływały na komfort rozgrywki. Szwedzki twórca dodał, iż to podejście było wspierane przez ich wydawcę - THQ Nordic, który nie pospieszał deweloperów w ich pracy i nie narzucał żadnych konkretnych terminów. Brak presji był, zdaniem Ljungqvista, zbawienny.
Nie mogliśmy sobie pozwolić, by ludzie od nas odeszli albo żeby zostali wyniszczeni psychicznie podczas tworzenia tej gry. To nie byłoby dobre dla żadnej ze stron. Jeżeli chcesz robić nadgodziny, to możesz je wykonać w określonych warunkach. Jednak najważniejsze jest to, że musisz dostać za to odpowiednio dużą wypłatę, co nie jest tak częste w naszej branży. Oczywiście, trzeba też dać sobie czas na regenerację, ponieważ jeśli będziesz pracować 12-14 godzin dziennie przez dłuższy okres, w końcu poniesiesz tego konsekwencje. […]. W rzadkich sytuacjach może dojść do crunchu, ale pilnujemy, by nie wymknął się spod kontroli. Liczymy się z tym, że może on wystąpić teraz, kiedy przygotowujemy się do premiery, lecz nie będziemy go uskuteczniać każdego dnia. Crunch to coś, co cię zabija.
Studio Experiment 101 składa się z dwudziestu osób, głównie są to byli pracownicy Avalanche Studios (seria Just Cause, Mad Max). Biomutant będzie ich debiutancką grą. Produkcja ma być RPG akcji z otwartym światem. Za jego wydanie odpowiada THQ Nordic. Długo wyczekiwana premiera nastąpi 25 maja 2021 roku na PC, PlayStation 4 i Xboksie One. W ten tytuł będzie można również zagrać na PlayStation 5 oraz Xboksie Series X/S, jednak odpowiednie aktualizacje pod najnowsze konsole ukażą się dopiero w przyszłości.