Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 września 2022, 07:56

autor: Adrian Werner

Reżyser Callisto Protocol pochwalił się crunchem, potem musiał przepraszać

Glen Schofield, stojący na czele zespołu tworzącego The Callisto Protocol, pochwalił się szalonymi godzinami pracy swojego zespołu. Szybko musiał za to przeprosić, zwłaszcza gdy do nagonki przyłączył się Jason Schreier.

W ostatnich latach jednym z gorących tematów w branży gier stał się crunch. Wielu deweloperów stara się go zmniejszyć lub nawet kompletnie wyeliminować. Najwyraźniej dokonująca się zmiana w podejściu do tego tematu została przeoczona przez szefa studia pracującego nad The Callisto Protocol, który pochwalił się długimi godzinami pracy swojego zespołu.

  1. W usuniętym już tweecie Glen Schofield, stojący na czele studia Striking Distance, napisał:

Pracujemy sześć do siedmiu dni w tygodniu. Nikt nas do tego nie zmusza. Wyczerpani, zmęczeni, ale pracujemy. Błędy, usterki, poprawki wydajności, ostatnie przejście przez audio. Dni po 12-15 godzin. Ciężka praca. Lunch, kolacja spędzone w pracy. Robisz to, bo to kochasz.

  1. Na Schofielda szybko posypały się gromy. Dziennikarz Jason Schreier słusznie tłumaczy, że trudno mówić o tym, iż deweloperzy robią to dobrowolnie, gdy „crunchowe” podejście do pracy ma ich szef, czyli osoba, w rękach której są ich pensje, bonusy i awanse w hierarchii studia.
  2. Ostatecznie Glen Schofield usunął tweet i opublikował przeprosiny, w których tłumaczy, że w jego studiu ceni się pasję, a nie długie godziny spędzone w biurze. Trudno jednak traktować to na poważnie, bo nie zmienia to faktu, że deweloperzy pracują tam po 12-15 godzin dziennie przez 6-7 dni w tygodniu.
Reżyser Callisto Protocol pochwalił się crunchem, potem musiał przepraszać - ilustracja #1

Crunchowe podejście wielu studiów szkodzi nie tylko samym deweloperom, ale również firmom, w których są zatrudnieni. Wielu utalentowanych twórców wytrzymuje bowiem taki model pracy tylko przez kilka lat i ostatecznie opuszczają swoje zespoły, a nawet całą branżę gier.

W ostatnich latach wielu deweloperów poczyniło duże zmiany w organizacji pracy, aby zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować ten problem. Do niedawna Naughty Dog słynęło z crunchu, ale udało się go uniknąć przy produkcji The Last of Us: Part I. Podobnymi postępami chwalili się także twórcy takich gier jak Marvel's Spider-Man, Biomutant oraz Starfield. Niektóre studia (np. Blackbird Interactive i Eidos Montreal) przestawiły się nawet na 4-dniowy tydzień pracy. Takie decyzje podjęto nie tylko z troski o deweloperów, ale również po to, aby powstrzymać odpływ najlepszych pracowników do innych firm.

Przypomnijmy, że The Callisto Protocol powstaje jako duchowy spadkobierca marki Dead Space i w jego produkcji bierze udział wielu weteranów tego cyklu. Gra zmierza na pecety oraz konsole Xbox One, PlayStation 4, Xbox Series X/S i PlayStation 5. Premiera nastąpi 2 grudnia tego roku.

  1. Oficjalna strona gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej