Wybór poziomu trudności w Thief | Porady poradnik Thief
Ostatnia aktualizacja: 2 sierpnia 2019
Wybór poziomu trudności
W grze Thief do wyboru są przede wszystkim trzy standardowe poziomy trudności. Na najniższym poziomie trudności Szelma (Rogue) wrogowie cechują się mocno obniżoną czujnością i spostrzegawczością, a na dodatek Garrett może w łatwy sposób pozyskiwać elementy ekwipunku. Nie polecam wyboru tego poziomu, nawet jeśli nie miałeś wcześniej dużego kontaktu ze "skradankami" i ogólnie grami akcji. Normalny poziom trudności to Złodziej (Thief) i wyróżnia się on większym zagrożeniem ze strony napotykanych wrogich postaci, a także nieco utrudnionym pozyskiwaniem przedmiotów do inwentarza. Na najwyższym poziomie trudności o nazwie Mistrz (Master) przeciwnicy są już bardzo czujni, a na dodatek pozyskiwanie elementów ekwipunku jest wyraźnie utrudnione. Mimo wszystko rekomenduuję wybór tego właśnie trybu zabawy, szczególnie jeśli masz w planach ciągłe pozostawanie w ukryciu i tym samym unikanie bezpośrednich konfrontacji z wrogimi strażnikami.
Niezależnie od wybranego poziomu trudności możliwe jest także załączenie dodatkowych modyfikatorów, które pozwalają na zmianę założeń wybranych elementów rozgrywki. Działanie to ma na celu zapewnienie sobie jeszcze większego wyzwania i przy tym zgromadzenie dodatkowych punktów za zaliczanie kolejnych etapów. Na wybór modyfikatorów radzę zdecydować się dopiero podczas przechodzenia gry po raz drugi, albowiem w większości przypadków wskazana jest dobra znajomość badanych map. Modyfikatory możesz zacząć przeglądać i wybierać po kliknięciu na pozycji Własne (Custom) i ich pełna lista znajduje się poniżej:
Modyfikatory "Klasyczne tryby Thiefa":
- Zapis tylko po ukończeniu rozdziału (+180 punktów) - Modyfikator ten w bardzo wyraźny sposób utrudnia grę, albowiem blokowane są zarówno szybkie jak i automatyczne zapisy (punkty kontrolne). Większość spośród rozgrywanych głównych rozdziałów kampanii jest natomiast długich i oznacza to, że w razie porażki możesz zostać zmuszony do powtórzenia nawet kilkudziesięciu ostatnich minut zabawy.
- Bez koncentracji (+50 punktów) - Modyfikator ten całkowicie wyłącza opcję korzystania z koncentracji (Focus), włącznie z jej ulepszeniami (punkty koncentracji). Nie jest to męczące utrudnienie, aczkolwiek warto zaznaczyć, że koncentracja bywa pomocna w szybszym otwieraniu zamków, cichszym przemieszczaniu się czy odnajdywaniu interaktywnych przedmiotów poukrywanych w otoczeniu.
- Tylko powalenia z ukrycia (+50 punktów) - Modyfikator ten blokuje możliwość neutralizowania wrogów w bezpośredniej walce oraz poprzez zeskakiwanie na nich z wyższych półek. Jego załączenie nie powinno w żaden sposób wpłynąć na przebieg rozgrywki jeśli starasz się omijać wszystkich wrogów bez ogłuszania ich.
- Bez celownika (+30 punktów) - Modyfikator ten wyłącza celownik podczas korzystania z łuku. Bywa to uciążliwe jedynie wtedy gdy chcesz np. zgasić pochodnię oddając strzał z dużej odległości, aczkolwiek bez większych problemów można poradzić sobie bez celownika.
Modyfikatory "Legendarne tryby Thiefa":
- Tylko strzały specjalne (+50 punktów) - Modyfikator ten zawęża wachlarz dostępnych strzał do ich czterech odmian - tępych, wodnych, ognistych i ze sznurem. Bez żadnych problemów możesz go w rezultacie załączyć, albowiem pozostałe odmiany strzał mają już zastosowanie agresywne i w rezultacie chcąc działać przez cały czas z ukrycia nie powinieneś z nich w ogóle korzystać.
- Brak jedzenia i maków (+100 punktów) - Modyfikator ten blokuje możliwość odnajdywania żywności (regeneracja zdrowia) oraz pąków maku (regeneracja koncentracji). Polecam go załączyć, szczególnie z racji na jego wysoką wartość punktową. O ile nigdzie nie popełnisz błędów żywność ci się w ogóle nie przyda. Bezproblemowo można sobie też radzić bez regenerowania koncentracji, tym bardziej, że nie przestaje ona całkowicie działać po wyczerpaniu jej paska energii.
- Bez obrażeń (+60 punktów) - Modyfikator ten sprawia, że misja zostaje zawalona w momencie gdy Garrett odniesie obrażenia. Jeśli działasz przez cały czas z ukrycia to nie powinno ci to robić żadnej różnicy i w rezultacie możesz wybrać tę opcję.
- Drogie wyposażenie (+70 punktów) - Modyfikator ten wyraźnie zwiększa ceny strzał, bomb błyskowych, żywności i pąków maku. Godne odnotowania jest to, że nie wpływa on na ceny ulepszeń oraz nowych elementów ekwipunku (np. klucz), tak więc nie jest on tak uciążliwy jak początkowo mogłoby się to wydawać, tym bardziej, że staranna eksploracja okolicy pozwoli ci wejść w posiadanie wystarczającej liczby strzał i innych przedmiotów jednorazowego użytku.
- Spowolniony ruch (+45 punktów) - Modyfikator ten zmniejsza szybkość poruszania się głównego bohatera (bieg oraz chód). Może to niestety wyraźnie utrudnić ci przemieszczanie się po lepiej oświetlonych lokacjach czy docieranie do kolejnych zasłon. Na wybór tej opcji radzę zdecydować się podczas przechodzenia gry po raz drugi gdy będziesz już znał ścieżki przemarszu wrogów oraz dobre kryjówki.
Modyfikatory "Ostateczne tryby Thiefa":
- Nerwy ze stali (+250 punktów) - To ZDECYDOWANIE najbardziej wymagający modyfikator. W momencie zawalenia misji (niewykonanie zadania, śmierć niewinnej osoby, śmierć Garretta itp.) kasuje on aktualne postępy i wymusza rozpoczęcie całej kampanii od nowa. Na wybór tej opcji radzę więc zdecydować się dopiero po wielokrotnym ukończeniu całej gry i bezbłędnym poznaniu wszystkich map oraz umiejętności głównego bohatera.
- Bez ulepszeń (+100 punktów) - Modyfikator ten blokuje wszystkie ulepszenia, które nie są związane z postępami w fabule. To kolejny bardzo nieprzyjemny modyfikator, a to dlatego, że wiele spośród dostępnych ulepszeń w wyraźny sposób pomaga w eksploracji czy unikaniu wrogów.
- Bez zabijania i ogłuszania (+170 punktów) - Modyfikator ten sprawia, że misja zostaje zawalona w momencie gdy Garrett kogoś zabije lub ogłuszy. Jeśli już na starcie zaplanowałeś sobie ukończenie gry z zachowaniem "czystego konta" to możesz go załączyć, aczkolwiek moim zdaniem na taki krok najlepiej jest zdecydować się dopiero przy powtórnym przechodzeniu kampanii. Uwaga - Omawiany modyfikator zaczyna działać dopiero od pierwszego rozdziału gry!
- Bez alarmów (+145 punktów) - - Modyfikator ten sprawia, że misja zostaje zawalona w momencie zaalarmowania przeciwnika lub zwierzęcia (np. pies w klatce). Po raz kolejny rekomenduję załączenie tej opcji dopiero podczas przechodzenia gry po raz drugi, bo będziesz już wtedy znał rozstawienie sił wroga i w rezultacie nic Cię nagle nie zaskoczy.