Ghost of Tsushima: Najczęściej zadawane pytania Ghost of Tsushima poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 8 lipca 2021
Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajduje się mini FAQ z odpowiedziami na mniej skomplikowane pytania na temat gry oraz jej najważniejszych mechanik. Są to różne tematy powiązane m.in. z dostępnością trybu multiplayer oraz wersją na PC.
- Japoński dubbing - czy można ustawić?
- Podobieństwa do Assassin's Creed - czy są?
- Tryb multiplayer - czy jest dostępny?
- Wersja PC - czy jest dostępna?
- HUD - czy można wyłączyć?
- Elementy fantasy - czy są obecne w grze?
- Parkour - czy jest w grze?
- System karmy - czy jest dostępny?
- Cykl całodobowy - czy gra go oferuje?
- Lisy - czy można je głaskać?
- Widok FPP - czy można załączyć?
- Skradanie się - czy jest obowiązkowe?
- Wskoczenie na konia - jak?
- Opcja spowolnienia czasu - czy jest w grze?
- Grobowce - czy są w grze?
- Swobodne pływanie łodzią - czy jest możliwe?
- Punkt bez powrotu - czy jest w grze?
- Granie po skończeniu fabuły - możliwe?
- Romanse - czy są w grze?
Japoński dubbing - czy można ustawić?
Tak, Ghost of Tsushima pozwala na prowadzenie rozgrywki z włączonym japońskim voice actingiem. Stosowną opcję można wybrać już po uruchomieniu gry po raz pierwszy - to wariant Samurai Cinema. Nie jest to ostateczny wybór i w razie potrzeby można zmienić dubbing z poziomu opcji gry (zakładka Audio).
Japoński voice acting to rekomendowane ustawienie opcji językowych, gdyż pozwoli na lepsze wczucie się w rozgrywkę dzięki wypowiadaniu kwestii dialogowych przez bohaterów w ich ojczystych językach. Należy oczywiście zaznaczyć, że ustawienie japońskiego dubbingu odbywa się niezależnie od wybrania języka dla tekstu wyświetlanego na ekranie. Można wybrać np. polskie lub angielskie napisy.
Podobieństwa do Assassin's Creed - czy są?
Ghost of Tsushima wykazuje wiele podobieństw do serii Assassin's Creed, jak również do innych gier z gatunku action adventure oferujących otwarte światy. W podobny sposób do AC zrealizowana została opcja wyboru pomiędzy skradaniem się oraz przystępowaniem do otwartych walk. Tak samo jak w grach z serii Assassin's Creed bohater może korzystać z różnych odmian broni białej oraz z różnorakich gadżetów pomocnych w eliminowaniu przeciwników lub w odwracaniu ich uwagi.
Ghost of Tsushima nie kładzie jednak tak dużego nacisku na awansowanie postaci i ciągłe ulepszanie jej wyposażenia, jak Assassin's Creed Origins, Assassin's Creed Odyssey i Assassin's Creed Valhalla, choć system rozwoju postaci jest oczywiście obecny w tej grze.
Tryb multiplayer - czy jest dostępny?
Tak, przy czym nie dotyczy on głównej kampanii. Podstawowę kampanię w grze w całości przechodzi się w trybie dla pojedynczego gracza. Nie zawiera ona żadnych komponentów sieciowych. To samo tyczy się platynowego trofeum Ghost of Tsushima, które jest do zdobycia w trybie singleplayer. Warto zaznaczyć, że pomimo braku co-opa w kampanii fabularnej może zdarzyć się tak, że w niektórych z rozgrywanych w grze misji pojawią się kontrolowane przez SI przyjaźnie nastawione postacie, które będą np. mogły pomóc w wygraniu jakiejś bitwy.
W październiku 2020 roku wydany został darmowy kooperacyjny dodatek Ghost of Tsushima Legends. Jest on do pobrania bez żadnych dodatkowych opłat przez wszystkich posiadaczy gry. Rozszerzenie Legends pozwala na kooperacyjne zmagania z udziałem maksymalnie 4 graczy, którzy mogą grać w trybach misji fabularnych, przetrwania (odpieranie fal wrogów), i rajdów (bardziej wymagająca rozgrywka z silniejszymi oponentami). Do wyboru są 4 klasy postaci - samuraj, łowca, ronin i skrytobójca. Rozgrywka kładzie duży nacisk na ścisłą współpracę pomiędzy graczami.
Dodatek Ghost of Tsushima Legends wchodzi w skład edycji Ghost of Tsushima Director's Cut z 2021 roku. Nie trzeba go oddzielnie pobierać.
Wersja PC - czy jest dostępna?
Nie, gra jest dostępna wyłącznie na konsole PS4, PS4 Pro i PS5. Nie jest jednak wykluczone, że podobnie jak np. gry Horizon Zero Dawn czy Days Gone doczeka się w przyszłości wydania na komputery osobiste.
HUD - czy można wyłączyć?
Interfejs użytkownika w Ghost of Tsushima jest bardzo minimalistyczny już w swojej domyślnej postaci. Jest to całkowite przeciwieństwo np. wcześniejszych gier z serii Assassin's Creed, które umieszczały na ekranie mnóstwo informacji i znaczników. HUD w ogóle nie pojawia się na ekranie podczas zwykłego podróżowania po świecie gry.
Przez cały czas w lewym górnym rogu ekranu wyświetlane są cele aktualnie wybranej misji czy aktualnie odbijanej lokacji. Dodatkowy znacznik może pojawić się po tym jak bohater zbliży się na kilkadziesiąt metrów do celu podróży. Pozostałe elementy interfejsu pojawiają się dopiero po tym jak napotkamy jakichś przeciwników i gra informuje wtedy np. o aktualnym stanie zdrowia postaci. Gra pozwala oczywiście na dalsze dostosowanie HUD-a do swoich preferencji z poziomu menu opcji - można m.in. wyłączyć paski statusów przeciwników.
Elementy fantasy - czy są obecne w grze?
Tak i nie - w podstawowej kampanii nie ma żadnych elementów fantasy ani wątków nadprzyrodzonych. Gra w dużym stopniu bazuje na prawdziwych wydarzeniach z historii Japonii, przy czym oczywiście niektóre wątki i mechaniki rozgrywki zostały przygotowane w taki sposób, by gwarantowały czerpanie dużej przyjemności z obcowania z grą. Dobrym przykładem może być zmodyfikowanie wyglądu zbroi samurajów w grze. Mają one ciekawszy wygląd od historycznych zbroi, choć z drugiej strony nie cechują się one całkowitą wszechstronnością i w dalszym ciągu utrudniają lub uniemożliwiają wykonywanie niektórych czynności (takich jak np. pływanie).
Jedyną większą nietypową sceną na przestrzeni całej gry jest pojedynek z przeciwnikiem nazywanym demonem, który ma miejsce w jednym z mitycznych questów. Pomimo nietypowego wyglądu "areny" oraz niecodziennego stroju przeciwnika sama walka nie cechuje się jednak żadnymi unikalnymi założeniami. "Demon" nie dysponuje żadnymi nadnaturalnymi zdolnościami i pokonuje się go w tradycyjnym starciu na katany.
Wątki nadprzyrodzone pojawiają się natomiast w pewnym zakresie w kooperacyjnym dodatku Legends. Podczas prowadzenia zmagań w co-opie możliwe jest staczanie walk z przeciwnikami obdarzonymi nadnaturalnymi zdolnościami.
Parkour - czy jest w grze?
Tak, w grze dostępny jest parkour, czyli efektowny system omijania przeszkód i wspinaczki. Działa on w podobny sposób np. do wielu odsłon serii Assassin's Creed - bohater jest w stanie szybko wspinać się na wyższe konstrukcje czy sprawnie skakać po dachach budynków. W szybkim przemieszczaniu się pomaga także lina z hakiem, dzięki której można przyciągać się lub doskakiwać do bardziej oddalonych półek. Parkour przydaje się do sprawnego docierania do miejsc zaliczania misji, omijania napotykanych przeciwników oraz do szybkiej ucieczki na wypadek przedwczesnego wykrycia.
System karmy - czy jest dostępny?
Nie, w Ghost of Tsushima sterowana postać nie zdobywa dodatnich ani ujemnych punktów karmy. Studio Sucker Punch zdecydowało się zrezygnować z systemu moralności znanego z gier z serii inFamous. Nie oznacza to, że świat gry nie reaguje w żaden sposób na nasze poczynania. W Ghost of Tsushima Jina czekają ważne wybory, którą mogą wpływać na nastawienie postaci niezależnych. NPC-e mogą też w inny sposób reagować w zależności od aktualnie założonego stroju bohatera.
Cykl całodobowy - czy gra go oferuje?
Tak, w Ghost of Tsushima obowiązuje pełny cykl całodobowy. Rozległy świat gry można przemierzać w godzinach dziennych, jak również po zapadnięciu zmroku. Prowadzenie działań nocną porą może oczywiście ułatwiać zakradanie się do wrogich lokacji i wykonywanie innych czynności, w których pomocne jest ograniczone pole widzenia wrogów.
Lisy - czy można je głaskać?
W świecie Ghost of Tsushima pojawiają się przyjaźnie nastawione lisy, które można pogłaskać, przy czym jest to możliwe dopiero po spełnieniu specyficznych wymagań. Trzeba rozpocząć od zlokalizowania na mapie świata jednego z wielu legowisk lisów (Fox Den), czyli unikalnych lokacji.
W każdym legowisku odnajduje się lisa i należy zacząć za nim podążać. Zwierzę doprowadzi Jina do kapliczki Inari (Inari Shrine) będącej jedną z odmian znajdziek / sekretów w grze. Po pomodleniu się przy kapliczce lis nadal może przebywać w okolicy - trzeba podejść do lisa i wciśnąć R2 żeby go pogłaskać.
Widok FPP - czy można załączyć?
Nie, gry Ghost of Tsushima nie można przechodzić z ustawionym widokiem z perspektywy pierwszej osoby - fpp. Należy zgodnie z intencją twórców korzystać z kamery ukazującej wydarzenia z perspektywy trzeciej osoby - tpp.
Istnieje pewne odstępstwo od tej reguły - gra na krótki czas ustawoa widok z perspektywy trzeciej osoby podczas przeczołgiwania się (np. pod budynkami czy w wąskich tunelach). Po wyjściu z ciasnego przejścia ponownie jednak załączy się kamera tpp.
Skradanie się - czy jest obowiązkowe?
Skradanie się jest wymagane tylko w wybranych misjach gry Ghost of Tsushima. Gra wyraźnie informuje wtedy na liście celów misji o tym, że przyczynienie się do wszczęcia alarmu doprowadzi do zawalenia zadania. Jeśli doszło do takiej sytuacji, to bohater zostanie cofnięty do ostatniego punktu kontrolnego.
We wszystkich pozostałych sytuacjach jest wybór - można skradać się i po cichu eliminować przeciwników, bądź też wyzywać ich na bezpośrednie pojedynki. Oczywiście nic nie stoi też na przeszkodzie żeby łączyć oba te style gry i części wrogów z tej samej lokacji pozbyć się po cichu, a części w otwartej walce.
Wskoczenie na konia - jak?
Wskakiwanie na grzbiet konia nie jest do końca intuicyjne w grze Ghost of Tsushima, gdyż w celu wykonania tej akcji trzeba wcisnąć przycisk R2, a nie Trójkąt jak w większości podobnych produkcji. Przypadkowe wciśnięcie Trójkąta może doprowadzić do uderzenia konia kataną. Zwierzę na szczęście nie może w wyniku tej akcji zginąć - koń jedynie na chwilę ucieknie i po tym jak bohater go dogoni będzie można ponowić próbę wdrapania się na jego grzbiet.
Opcja spowolnienia czasu - czy jest w grze?
Spowolnienie czasu - bullet time może załączyć się jedynie w wybranych momentach w grze Ghost of Tsushima. Nie można wywołać bullet time'u na życzenie. Oto dwa najważniejsze sposoby aktywacji spowolnienia czasu:
- Skupione słyszenie (Focused Hearing) - Jest ono używane do "skanowania" okolicy i przydaje się w trakcie przekradania przez wrogie lokacje.
- Umiejętność Koncentracja (Concentration) - To jedna ze zdolności do zakupienia po zdobyciu pierwszego łuku. Po jej nabyciu można wciskać R3 po to żeby aktywować bullet time i ułatwiać sobie oddawanie strzałów. Kolejne pasywne umiejętności z tego samego drzewka są w stanie wzmocnić działanie spowolnienia czasu.
Grobowce - czy są w grze?
Teoretycznie tak, ale nie są one bardzo rozbudowane. Nie należy liczyć na możliwość eksploracji rozległych grobówców, tak jak np. w grach z serii Assassin's Creed czy Tomb Raider. Grobowce w Ghost of Tsushima są przeważnie małymi lokacjami, które odwiedza się jedynie na krótkie chwile np. w ramach zaliczania jakiegoś questu czy w drodze do kapliczki.
Swobodne pływanie łodzią - czy jest możliwe?
Nie, Ghost of Tsushima nie przewiduje takiej możliwości, ale w grze pojawiają się łodzie i statki. Można wchodzić z nimi w interakcję i badać ich pokłady np. na potrzeby zaliczania określonych questów. Gra nie pozwoli jednak osobiście sterować statkiem czy łódką.
Warto przy okazji zaznaczyć, że Jin potrafi pływać i może też nurkować po to żeby unikać wykrycia przez okolicznych przeciwników. Przydaje się to we wrogich lokacjach ze zbiornikami wodnymi.
Punkt bez powrotu - czy jest w grze?
W Ghost of Tsushima teoretycznie nie ma punktu bez powrotu (Point of No Return). Pewnego rodzaju wyjątkiem może być fragment głównej fabuły dotyczący ataku na zamek z drugiego regionu Cuszimy (Toyotama) w ramach głównego questu Losy Cuszimy. Gra wyświetli wtedy ostrzeżenie z powyższego obrazka o konieczności zaliczenia dłuższej opowieści. Będzie to kilka głównych questów wykonywanych jeden po drugim.
Gra na pewien czas zablokuje możliwość swobodnej eksploracji świata oraz powracania do poprzednich krain. Na szczęście po ukończeniu wszystkich powiązanych ze sobą głównych zadań wszystkie opcje podróżowania po świecie i zajmowania się opcjonalną zawartością gry zostaną ponownie odblokowane.
Granie po skończeniu fabuły - możliwe?
Tak, Ghost of Tsushima umożliwia kontynuowanie rozgrywki po ukończeniu głównej fabuły i to niezależnie od wybranego zakończenia przygody. W ramach fazy endgame można przede wszystkim zajmować się zaliczaniem zignorowanych wcześniej pobocznych i mitycznych questów, jak również odnajdywaniem nowych lokacji i odbijaniem lokacji spod kontroli Mongołów. W tym ostatnim przypadku można zresztą liczyć na ułatwienie - gra zaznaczy na mapie wszystkie okupowane przez Mongołów lokacje, których nie odkryto podczas zaliczania kampanii. Powinno to ułatwić szybsze odzyskanie kontroli nad całą Cuszimą.
Romanse - czy są w grze?
Nie, w Ghost of Tsushima nie ma romansów i nie można związać się ani przespać z żadną z napotkanych postaci. Główny bohater na przestrzeni całej kampanii zaprzyjaźnia się ze złodziejką Yuną, która kilkukrotnie ratuje mu życie. Ich przyjaźń nie przerodzi się jednak w romans. Ciekawostką jest to, że Jin w ramach jednego ze swoich przemyśleń z gorących źródeł zdradza żal, że nie udało mu się znaleźć drugiej połówki.