Ghost of Tsushima: Jak odblokować postawy i kiedy ich używać? Ghost of Tsushima poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 21 maja 2024
Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz najważniejsze informacje na temat postaw (Stances). Możesz dowiedzieć się co to są postawy, kiedy można dokonywać zmiany postawy oraz w jakich rodzajach sytuacji najbardziej przydają się poszczególne postawy.
- Czym są postawy?
- Jak odblokowywać kolejne postawy?
- Jak i kiedy można zmienić postawę?
- Ulepszanie postaw
- Postawa ducha
Czym są postawy?
Postawy to inaczej różne style walki kataną. Każda postawa pozwala na wyprowadzanie nieco innych rodzajów ataków, zwłaszcza tych silnych, które zakładają wciskanie lub przytrzymywanie Trójkąta. Postawy mają swoje specjalizacje, tzn. ułatwiają ogłuszanie i/lub zabijanie określonych typów przeciwników.
Postawa kamienia to najlepszy wybór do atakowania przeciwników, którzy korzystają z mieczy i katan. Tego typu wrogów będziesz spotykał w dużych ilościach i od samego początku gry.
Postawa wody to najlepszy wybór do atakowania przeciwników, którzy korzystają z tarcz. Korzystanie z tej postawy ułatwia oszałamianie wrogów po to żeby "odsłonęli się" na inne ataki.
Postawa wiatru to najlepszy wybór do atakowania przeciwników, którzy korzystają z włóczni. Pamiętaj o stosowaniu uników dla ich czerwonych i niebieskich ataków.
Postawa księżyca to najlepszy wybór do atakowania dużych i silniejszych przeciwników (tzw. Brutes). Wrogowie ci zaczynają częściej pojawiać się dopiero po spędzeniu co najmniej kilku godzin z grą.
Jak odblokowywać kolejne postawy?
Początkowo dostępna jest wyłącznie postawa kamienia. Trzy kolejne postawy musisz odblokować dzięki postępom w grze. Możesz mianowicie tego dokonywać dzięki obserwowaniu i eliminowaniu wrogich liderów. Są to mongolscy przywódcy, których można spotykać m.in. w lokacjach nadających się do odbicia z rąk Mongołów, czy generalnie w obszarach, w których przebywają większe grupy przeciwników.
Lidera możesz obserwować tylko będąc w ukryciu. Musisz po zakradnięciu się do miejsca, w którym przebywa, przytrzymać R2.
Gra pozwala zabić lidera w dowolny sposób. Z racji tego, że są to wytrzymali i niebezpieczni przeciwnicy warto ich wstępnie osłabiać atakami skrytobójczymi, czyli np. zachodząc ich od tyłu albo zeskakując na nich z pobliskiego dachu. Po ataku z zaskoczenia lider powinien być bardzo osłabiony, dzięki czemu trzeba będzie wykonać tylko kilka zwykłych ataków po rozpoczęciu właściwej walki.
W miarę możliwości staraj się najpierw obejrzeć lidera i dopiero wtedy go zabić. Pozwoli ci to zdobyć 2 punkty postępów w wyniku spotkania z pojedynczym liderem.
Każdy zdobyty punkt postępów przybliża cię do odblokowania nowej postawy (są one udostępniane w odgórnie narzuconej kolejności). Gra na bieżąco będzie cię informowała ile punktów postępów jeszcze potrzebujesz.
Jak i kiedy można zmienić postawę?
Postawę możesz zmieniać w dowolnym momencie gry, także w trakcie staczania walk. Jest to zresztą bardzo wskazane jeśli zaczniesz nagle walczyć z przeciwnikami, do eliminowania których bardziej przyda się inna postawa.
W celu zmiany postawy musisz przytrzymać R2 i wcisnąć 1 z 4 głównych przycisków - X, Kwadrat, Trójkąt lub Kółko. Zmiana jest natychmiastowa i nie zużywa hartu ducha ani żadnych zapasów. Informacje o dostępnych postawach oraz o aktualnie wybranej są wyświetlane w prawym dolnym rogu ekranu.
Ulepszanie postaw
Do każdej z czterech głównych podstaw możesz dokupić 4 umiejętności wydając oczywiście na nie punkty rozwoju / techniki. Umiejętności mogą dodać nowe ataki, wzmocnić aktualnie dostępne ataki oraz zaoferować pasywne bonusy, np. wydłużyć czas oszołomienia przeciwnika po udanym silnym ataku.
Polecamy zakupić co najmniej 2 umiejętności z tych postaw, z których najczęściej korzystasz. Zagwarantuje ci to pozyskanie wspomnianych wyżej pasywnych premii do statystyk powiązanych z daną postawą.
Postawa ducha
Postawa ducha (Ghost Stance) jest dodatkową piątą postawą w grze i znacząco różni się ona od opisanych powyżej czterech "głównych" postaw. Pierwsza zmiana dotyczy sposobu jej odblokowania, albowiem odbywa się to automatycznie w trakcie zaliczania głównego wątku fabularnego gry.
Na potrzeby uzyskania dostępu do postawy ducha musisz przystąpić do głównego questu Duch Yarikawy, który zalicza się w drugim regionie Toyotama. W ramach tego zadania należy obronić Twierdzę Yarikawa przed inwazją ze strony mongolskiej armii. Najważniejsza część questu dotyczy pokonania bossa - Generała Temuge. Postawa ducha zostanie odblokowana tuż po pozbawieniu bossa całej energii życiowej i przed wykonaniem na nim brutalnej egzekucji.
Za wyjątkiem samouczka, który załącza się po pokonaniu wspomnianego powyżej mongolskiego generała, postawę ducha musisz zawsze "naładować" zanim będziesz mógł ją aktywować. Dokonuje się tego na dwa sposoby:
1) Zabijając mongolskich liderów, tzn. silniejszych wrogów napotykanych w większych lokacjach okupowanych przez Mongołów. Muszą to być ataki z ukrycia, które kończą się dekapitacją wrogiego lidera. Gra nie zaliczy zabójstwa jeśli lider zaatakował Jina w otwartej walce.
2) Zabijając kilku "zwykłych" przeciwników w serii. Licznik zabójstw zostanie zresetowany jeśli Jin otrzyma jakiekolwiek obrażenia. Problem ten możesz ograniczać częściej blokując wrogie ataki oraz polegając na "bezpiecznych" zabójstwach, tzn. na cichych egzekucjach oraz używaniu łuku i nożyków kunai.
Pasek gotowości postawy ducha jest widoczny w prawym dolnum rogu ekranu. Jest to resetowany nie tylko po uaktywnieniu postawy ducha, ale również po otrzymaniu obrażeń. Dotyczy to także sytuacji, w której zapełniłeś go w 100% i postawa ducha jest gotowa do załączenia. Staraj się nie opóźniać przesadnie uaktywnienia trybu ducha, bo w przeciwnym razie możesz zmarnować okazję i będziesz musiał na nowo rozglądać się za liderami lub za okazjami do eliminowania kilku zwykłych wrogów pod rząd.
Gotowy do użycia tryb ducha aktywuje się wciskając L3+R3 (obie gałki analogowe). Jest to zdecydowanie najpotężniejszy atak z całej gry - Jin staje się praktycznie nieśmiertelny, zaś przerażeni okoliczni wrogowie przestają atakować. Możesz zabić każdego wroga 1 uderzeniem, przy czym oczywiście gra jednorazowo pozwoli ci w ten sposób pozbyć się tylko kilku przeciwników. Najlepiej jest aktywować tryb ducha po napotkaniu silniejszych Mongołów, których pokonanie w standardowej walce byłoby trudniejsze i bardziej czasochłonne.
Dosyć istotną ciekawostką jest to, że postawy ducha możesz używać także podczas walk z bossami. Trzeba ją aktywować na samym początku bitwy, zanim bohater zostanie trafiony i zanim dojdzie do zresetowania paska gotowości użycia postawy ducha.
Zaatakowanie bossa w trybie postawy ducha nie doprowadzi do jego natychmiastowej śmierci. Możesz jednak wyprowadzić 3 silne ataki, przed którymi boss nie obroni się i które mogą mu zadać dość duże obrażenia. Sprawi to, że po powrocie do jednej z "normalnych" postaw boss będzie miał o wiele mniej punktów zdrowia na swoim pasku.