Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 lipca 2017, 11:30

Ponura paczka gier postapo – bo koniec świata to dopiero początek

Obok wielkich nurtów fantasy i science-fiction dumnym krokiem podąża od jakiegoś czasu trzeci zawodnik – postapokalipsa. Jej wpływy są silne zwłaszcza na polu gier wideo, więc postanowiliśmy wyłonić ciekawe tytuły osadzone w świecie po zagładzie.

Spis treści

Od dobrych kilkunastu lat konwencja postapo cieszy się ogromną popularnością. Nawet jeśli przez chwilę nie słychać o kolejnej tego typu grze, to zaraz pojawia się jakieś Metro, filmowy Mad Max lub nowy Fallout, by przypomnieć, jak bardzo lubimy błąkać się po zgliszczach świata.

Postapo przybierało różne oblicza w filmie, komiksie, literaturze i grach. Opowiadało o różnych katastrofach. Zagładzie nuklearnej, globalnej epidemii, atakach zombie. To nośne tematy, które przemielono na milion sposobów.

Na przestrzeni lat ustaliło się parę wspólnych cech i reguł, od których ciężko uciec – i nawet nie wiadomo, czy ma to sens, skoro odbiorcy ich wymagają. Co nie znaczy, że od czasu do czasu twórcy nie próbują czegoś nowego. Gry postapo to zazwyczaj historie samotnych wędrowców robiących wszystko, by przetrwać w świecie, gdzie każdy zasób jest na wagę złota.

Z takiego założenia wychodzili twórcy Mad Maxa, Falloutów, S.T.A.L.K.E.R.-ów, Metra czy The Last of Us. Można dopatrzeć się między nimi wielu podobieństw. Wszechobecna rdza, złomowane samochody, niebezpieczne gangi i ogólna degrengolada to tylko kilka przykładów.

Dlatego też na liście obok sztandarowych pozycji umieściliśmy parę mniej oczywistych wyborów – tytułów, które podchodzą do tematu z odrobinę innej strony – czasem subtelniej, a kiedy indziej podkręcając wszystko, co się da, do maksimum. Wszak postapo to konwencja przepastna i pozwalająca na przetwarzanie znanych motywów i rozmaite wariacje, jakich nie znajdziecie nigdzie indziej.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

6 zwierząt, których potrzebujesz w świecie postapo i 3, które lepiej zjeść
6 zwierząt, których potrzebujesz w świecie postapo i 3, które lepiej zjeść

W świecie po apokalipsie człowiekowi będzie smutno samemu. Warto mieć ze sobą jakieś zwierzę – jeśli nie po to, żeby skorzystać z jego wsparcia w trudnej chwili albo mieć z kim pogadać, to chociaż przyda się jako posiłek.

Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika
Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika

Zdarzyła Wam się kiedyś sytuacja, w której nie mogliście wciągnąć się w grę w realiach postapo, bo nie byliście w stanie „kupić” świata po zagładzie? Nam też. Dlatego dziś analizujemy kuriozalne patenty, które stosują twórcy atomowych Pustkowi.

Postapokalipsa niczyja - jak Bethesda kupiła za bezcen markę Fallout
Postapokalipsa niczyja - jak Bethesda kupiła za bezcen markę Fallout

12 lipca 2004 roku, czyli dokładnie jedenaście lat temu, Bethesda poinformowała świat, że to ona stworzy długo oczekiwaną grę Fallout 3. Twórcy serii The Elder Scrolls uzyskali niezbędną do tego celu licencję, ale marzył im się cały pakiet.