Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 lipca 2017, 11:30

Fallout 2 – po prostu klasyka. 10 ciekawych gier postapokaliptycznych

Spis treści

Fallout 2 – po prostu klasyka

Status Fallouta 2 nigdy się nie zmieni. To po prostu pozycja kultowa i podstawa biblioteczki każdego miłośnika klasycznych komputerowych RPG.

Pierwszy Fallout – powstały na gruzach bojów o prawa do marki Wasteland – wywołał prawdziwą rewolucję i do spółki z Baldur’s Gate powiódł RPG ku odrodzeniu. Jednocześnie pomagał zdobywać konwencji postapo kolejne przyczółki w świadomości masowego odbiorcy. To jednak druga odsłona serii potwierdziła dominację cyklu i pokazała pełny potencjał, jaki drzemie w otwartym postapokaliptycznym świecie.

Na papierze gra wyglądała podobnie do pierwowzoru. Jako powołany do życia przy pomocy systemu S.P.E.C.I.A.L. śmiałek przemierzaliśmy radioaktywne pustkowia, zbieraliśmy łupy, wykonywaliśmy zadania dla spotykanych postaci i walczyliśmy w turach z przeciwnikami. Rozwijaliśmy bohatera, podnosząc statystyki i dodając kolejne perki definiujące postać.

W praktyce otrzymaliśmy giganta, który oszałamiał ogromem i otwartością. Choć do dyspozycji oddano nam bardzo porządny główny wątek fabularny, to oprócz niego mogliśmy uwikłać się w milion mniejszych i większych historii pobocznych. Każda taka opowieść, każde zadanie coraz głębiej wprowadzało w bardzo brudny, bezwzględny świat, pełen szaleńców, sekt, brutalnych gangów, gwałtu i przemocy.

I to od nas zależało, czy popłyniemy z prądem, czy też staniemy się ostatnim sprawiedliwym. Fallout 2 próbował przedstawić żyjący świat na miarę sprzętowych możliwości i pozwalał iść, gdzie nam się żywnie podobało. Mogliśmy co najwyżej nadziać się na zbyt trudnych przeciwników, ale takie są przecież konsekwencje schodzenia ze ścieżki, prawda?

Bezwzględny i smoliście czarny był też humor, który stanowił wentyl dla ogólnej posępności świata. Grę po brzegi wypełniały odniesienia do popkultury, mnóstwo frajdy dawało odkrywanie kolejnych easter eggów. W porównaniu z częścią poprzednią na charakterze i użyteczności zyskali też towarzysze.

Pod względem mięcha Fallout 2 do dziś wyznacza pewne standardy, gorzej sprawa ma się z warstwą techniczną, ale i ta zestarzała się z oldskulową godnością.

CIEKAWOSTKA

Fallout 2 to kolejna ofiara wydawniczego pośpiechu. Ze względu na brak czasu z finalnej wersji gry wyleciało sporo dobrego materiału, np. zadanie związane z plemieniem naszego towarzysza, Sulika. Od czego są jednak fani? Spod ich rąk wyszła gigantyczna modyfikacja Restoration Project odzyskująca tyle zawartości, ile się tylko dało. Do gry wróciło sporo questów, postaci i kilka dużych, złożonych lokacji.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

6 zwierząt, których potrzebujesz w świecie postapo i 3, które lepiej zjeść
6 zwierząt, których potrzebujesz w świecie postapo i 3, które lepiej zjeść

W świecie po apokalipsie człowiekowi będzie smutno samemu. Warto mieć ze sobą jakieś zwierzę – jeśli nie po to, żeby skorzystać z jego wsparcia w trudnej chwili albo mieć z kim pogadać, to chociaż przyda się jako posiłek.

Najlepsze mody do gier z serii S.T.A.L.K.E.R. – Zona wiecznie żywa
Najlepsze mody do gier z serii S.T.A.L.K.E.R. – Zona wiecznie żywa

S.T.A.L.K.E.R. to seria, która miała wielkie szczęście do moderów. Wśród najlepszych modyfikacji do kolejnych odsłon ukraińskiego cyklu znajdziecie gry większe od produkcji dużych studiów. Oto najciekawsze z nich.

Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika
Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika

Zdarzyła Wam się kiedyś sytuacja, w której nie mogliście wciągnąć się w grę w realiach postapo, bo nie byliście w stanie „kupić” świata po zagładzie? Nam też. Dlatego dziś analizujemy kuriozalne patenty, które stosują twórcy atomowych Pustkowi.