Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 11 lipca 2021, 11:39

Max Payne. 20 remasterów, na które BARDZO czekamy

Spis treści

Max Payne

NA STRONIE ZNAJDZIESZ

Najsłynniejszy grymas gier wideo. - Odświeżenie potrzebne od zaraz - remastery i remaki, na które czekamy - dokument - 2021-07-11
Najsłynniejszy grymas gier wideo.
  1. Rok wydania oryginalnej wersji: 2001
  2. Producent: Remedy Entertainment
  3. Szansa na powstanie reedycji: nikła

Aż trudno uwierzyć, że od pierwszej wizyty w przesiąkniętym korupcją i przysypanym brudnym śniegiem Nowym Jorku, który stał się teatrem tragedii policjanta z wiecznym grymasem na twarzy, minęło już dwadzieścia lat. Pierwszy Max Payne miał wszystko, czego można oczekiwać od gry akcji – doskonały klimat, wciągającą fabułę zabierającą nas w najmroczniejsze zakamarki Wielkiego Jabłka, świetny projekt poziomów i pokaźny arsenał broni palnej, za pomocą której posyłaliśmy w piekielne otchłanie setki ćpunów, sekciarzy, kryminalistów i najemników.

Miał też bullet time. Możliwość spowalniania czasu w samym środku największych strzelanin wprowadzała nową jakość do gatunku, a do tego pozwalała spełniać fantazje, jakie chwilę wcześniej rozbudził w nas pierwszy Matrix. Był to największy atut gry, który w następnych latach wiele innych tytułów – w tym również kolejne odsłony serii – ulepszyło, sprawiając, że obecnie nie robi on już takiego wrażenia. Ale cała reszta wymienionych zalet Maxa Payne’a pozostaje ponadczasowa. Ba, dziś, gdy skondensowane, liniowe opowieści są w odwrocie, gra ta jeszcze lepiej wypada na tle sztucznie wydłużanych dzieł.

Odświeżona historia Maxa mogłaby rządzić równie skutecznie co dwadzieścia lat temu. Na drodze niestety stoi fakt, że deweloperzy ze studia Remedy Entertainment nie mają już do niej praw – te trafiły w ręce Rockstara. A choć twórcom GTA nikt braku umiejętności przygotowania takiego remake’u nie zarzuci, to niestety ich dotychczasowy dorobek wyraźnie wskazuje, że bardziej od odtwarzania dawnych opowieści interesuje ich kreowanie nowych.

Metal Gear Solid

W Metal Gear Solid 4 na krótko wracaliśmy do znanego z „jedynki” Shadow Moses i był to wspaniały, przepełniony nostalgią przedsmak tego, czym mógłby być pełnoprawny remake. - Odświeżenie potrzebne od zaraz - remastery i remaki, na które czekamy - dokument - 2021-07-11
W Metal Gear Solid 4 na krótko wracaliśmy do znanego z „jedynki” Shadow Moses i był to wspaniały, przepełniony nostalgią przedsmak tego, czym mógłby być pełnoprawny remake.
  1. Rok wydania oryginalnej wersji: 1998
  2. Producent: Konami
  3. Szansa na powstanie reedycji: duża

Historia serii Metal Gear Solid zakończyła się w 2015 roku głośnym konfliktem między Konami a Hideo Kojimą, który zaowocował zwolnieniem tego drugiego i wydaniem udanego, ale ewidentnie niedokończonego fabularnie Phantom Paina. Po tym wydarzeniu Konami na lata wycofało się z produkcji wysokobudżetowych gier, ograniczając się do podtrzymywania przy życiu serii PES i odbierając fanom nadzieję na powrót któregokolwiek ze Snake’ów (tak, Metal Gear Survive to jakaś zbiorowa fatamorgana i taka gra nigdy nie powstała, a czemu pytacie?).

Sześć lat później wygląda jednak na to, że japońska korporacja zaczyna rozważać powrót do świata dużych gier. Internet huczy od plotek o tryumfalnym powrocie kultowych marek firmy, w tym właśnie Metal Gear Solid. Co więcej, według tych doniesień odpowiadać za ich restaurację miałoby studio Bluepoint Games, specjaliści od remake’ów, którzy zaserwowali w ostatnich latach odświeżone wersje Demon’s Souls i Shadow of The Colossus, a Metal Gear Solid 2 i 3 oraz Peace Walkera odnawiali już w ramach kolekcji HD w 2012 roku. Któż inny lepiej nadawałby się do opowiedzenia na nowo incydentu w Shadow Moses?

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Mam już dość tych wszystkich remake’ów gier
Mam już dość tych wszystkich remake’ów gier

Z roku na rok coraz więcej reedycji HD, remasterów oraz remake’ów poszerza nasze kolekcje gier. Producenci prześcigają się w zapowiedziach „nowych-starych” gier, tylko czy to właśnie ich potrzebuje współczesny gracz oraz cała branża?

Remake Dead Space to szansa wielkiego powrotu tej marki i liczę, że tak się stanie
Remake Dead Space to szansa wielkiego powrotu tej marki i liczę, że tak się stanie

Żadna z wczorajszych zapowiedzi przedstawionych w ramach EA Play nie zaintrygowała mnie tak mocno jak wieść o nadejściu remake’u Dead Space’a. Przede wszystkim dlatego, że jest to szansa, aby przywrócić marce blask i napisać jej rozdziały na nowo.

Odświeżanie z klasą – 20 najciekawszych remasterów i remake’ów gier
Odświeżanie z klasą – 20 najciekawszych remasterów i remake’ów gier

Trudno dziś o dobre skojarzenia ze słowem „remaster” – ale czy na pewno słusznie? Przypominamy najlepsze przykłady odświeżania gier w historii branży, te starsze i te nowsze, zarówno remastery, jak i całościowe remake'i.