Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 31 maja 2024, 14:28

autor: Michał Pajda

SOMA i Silent Hill 2. 23 horrory, od których włos jeży się na głowie

Spis treści

SOMA i Silent Hill 2

Po gorąco przyjętej Amnesii z 2010 roku – oraz jej trochę gorszej kontynuacji o podtytule A Machine for Pigs, powstałej trzy lata później – twórcy postanowili porzucić klimaty rodem z dzieł Lovecrafta na rzecz surowego SF. W efekcie w 2015 roku świat usłyszał o grze zatytułowanej SOMA – kolejnym horrorze Frictional Games.

Wycieczka do podwodnej bazy PATHOS-II to jedno z bardziej intensywnych przeżyć dostępnych na PC. - Najlepsze horrory na PC - 23 straszne gry, od których włos jeży się na głowie - dokument - 2024-05-31
Wycieczka do podwodnej bazy PATHOS-II to jedno z bardziej intensywnych przeżyć dostępnych na PC.

SOMA nie okazała się finalnie produktem dopracowanym w stu procentach, niemniej warto dać jej szansę. Dlaczego? Bo to zdecydowanie najlepsza gra Szwedów z Frictional Games – i nie psuje tu świetnego wrażenia nawet źle zaprojektowany bohater.

Twórcy nadrabiają to dojmującym poczuciem zaszczucia w opuszczonej bazie podwodnej PATHOS-II. Każdy element świata, od ledwie słyszalnych dźwięków po konstrukcję poziomów, potęguje uczucie strachu. Niewątpliwą zaletą SOM-y jest również bardzo dobra, jak na projekt o tej skali, oprawa graficzna.

  1. Więcej o grze SOMA

Silent Hill 2

Byłoby ogromnym nietaktem, gdyby w zestawieniu najlepszych horrorów na blaszaki nie pojawiła się legendarna produkcja Konami, czyli Silent Hill 2 z 2001 roku (port na PC wydano dwa lata po wersji na PS2). Choć po „dwójce” wyszło kilka kolejnych tytułów z tego cyklu, żaden nie zapadł graczom w pamięć z taką mocą. Świadczą o tym chociażby wciąż powstające fanowskie teorie na jej temat.

Autorzy Silent Hill 2 potrafili stworzyć atmosferę grozy, którą pamiętamy do dziś. - Najlepsze horrory na PC - 23 straszne gry, od których włos jeży się na głowie - dokument - 2024-05-31
Autorzy Silent Hill 2 potrafili stworzyć atmosferę grozy, którą pamiętamy do dziś.

Silent Hill 2 było klasycznym horrorem swoich czasów. Jednocześnie twórcom udało się jednak uniknąć typowych jump scare’ów i zbudować klimat dzięki muzyce, dźwiękom czy dobrze wyreżyserowanym cutscenkom. W grze występuje walka, ale (co niektórzy poczytują za zaletę) jej mechanizmy nie są szczególnie płynne i wygodne, co skłania nas do tego, by raczej uciekać niż atakować wrogów.

James Sunderland po trzech latach od śmierci żony otrzymuje od niej list. Ukochana prosi o spotkanie w miejscowości Silent Hill. Brzmi znajomo? Jeśli czytaliście uważnie ten tekst, pamiętacie, że w niemal dokładnie taki sam sposób rozpoczyna się akcja Resident Evila 7, młodszego od Silent Hill 2 o ponad 15 lat. Przypadek? Nie sądzimy.

Na koniec mamy dobrą i złą informację. W polskim studiu Bloober Team powstaje Silent Hill 2 Remake, ale publikowane co jakiś czas materiały z gry wywołują raczej mieszane reakcje. Premiera remaku jest zaplanowana na 8 października 2024.

  1. Więcej o grze Silent Hill 2
TWOIM ZDANIEM

Co jest najważniejsze w dobrym horrorze?

Oprawa graficzna
1,7%
Atmosfera (muzyka, klimat miejscówki, poczucie zagrożenia)
83,1%
Fabuła
9,7%
Straszne jump scare'y
4%
Elementy gameplayowe (np. strzelanie czy rozwój postaci)
1,5%
Zobacz inne ankiety
Najlepsze gry z wampirami
Najlepsze gry z wampirami

Wampiry pojawiają się w grach nie tak często jak zombie czy inne straszydła, ale nie oznacza to, że nie ma w czym przebierać - zwłaszcza że krwiopijcom często towarzyszy niesamowity klimat. Przygotowaliśmy dla Was listę najlepszych gier z wampirami.

„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?
„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?

Boże, czego tu nie ma. Toksyczna relacja, morderstwa, kult, kanibalizm, wątek kazirodczy. Ale czy obawy wobec kontrowersyjnego The Coffin of Andy and Leyley są uzasadnione? Czy to, że gra się w to tak dobrze, wynika z naszej chorobliwej ciekawości?

Dlaczego w grach lubimy doświadczać sytuacji, których nie chcielibyśmy w realnym życiu?
Dlaczego w grach lubimy doświadczać sytuacji, których nie chcielibyśmy w realnym życiu?

Strach, smutek, złość, gry często budzą w nas emocje, których nie lubimy… a potem jesteśmy tymi grami zachwyceni. Dlaczego tak się dzieje?