Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 31 maja 2024, 14:28

autor: Michał Pajda

Five Nights at Freddy’s i F.E.A.R.. 23 horrory, od których włos jeży się na głowie

Spis treści

Five Nights at Freddy’s i F.E.A.R.

Bardzo ciężko jednogłośnie stwierdzić, który z cyfrowych horrorów jest najbardziej przerażający. Jakbyśmy tego jednak nie oceniali, Five Nights at Freddy’s zasługuje na miejsce przynajmniej w top 5 wszech czasów. Ta gra jest po prostu zła – w dobrym dla horrorów rozumieniu tego słowa. Mechanika zabawy nie została przesadnie skomplikowana – gracz wciela się w stróża nocnego, którego zadaniem jest pilnowanie porządku w pizzerii. Problemu nie stanowią jednak włamywacze, a animatroniczne zabawki będące za dnia atrakcją dla klientów. W nocy z przesympatycznych robozwierzątek zmieniają się w mordercze maszyny chcące ukatrupić protagonistę.

Oj, źle mu z oczu patrzy. - Najlepsze horrory na PC - 23 straszne gry, od których włos jeży się na głowie - dokument - 2024-05-31
Oj, źle mu z oczu patrzy.

Cel zabawy jest więc prosty – wystarczy dożyć do godziny szóstej nad ranem. Rozgrywka obejmuje kilka dni roboczych, w trakcie których należy sprawdzać sytuację w przeróżnych pomieszczeniach – w razie niebezpieczeństwa zamykając drzwi awaryjne stróżówki. To jednak zużywa ograniczone zapasy energii elektrycznej, bez której nie będą działać systemy bezpieczeństwa, a nawet światło. I wtedy robi się już bardzo nieciekawie.

  1. Więcej o grze Five Nights at Freddy’s

F.E.A.R.

Można się kłócić, czy F.E.A.R. to już horror, czy jeszcze zwykła strzelanka. Teoretycznie w tej grze mamy dostęp do sporych rozmiarów arsenału, a całość wygląda jak zwyczajny FPS. Czy należy czuć się bezbronnym i zaszczutym, gdy trzymamy w rękach karabin szturmowy? W F.E.A.R.-ze tak.

Strzelanka czy horror? Nieważne, ważne, że ta gra naprawdę potrafi przestraszyć. - Najlepsze horrory na PC - 23 straszne gry, od których włos jeży się na głowie - dokument - 2024-05-31
Strzelanka czy horror? Nieważne, ważne, że ta gra naprawdę potrafi przestraszyć.

Tytułowy akronim to skrót nazwy elitarnej jednostki First Encounter Assault Recon – grupy do walki z działalnością terrorystyczną z użyciem zarówno konwencjonalnego uzbrojenia, jak i umiejętności paranormalnych (w tym growej klasyki, czyli spowolnienia czasu).

Jako członek tego oddziału gracz zostaje wciągnięty w sam środek trudnych do wyjaśnienia wydarzeń. Trup więc ściele się gęsto, a klimatu grozy nie podtrzymują wyłącznie dziwne wizje (np. pojawiająca się w pewnych miejscach przerażająca dziewczynka z okładki gry), ale i zgromadzone w trakcie fabularnego postępu wiadomości głosowe oraz rozsądnie dawkowane jump scare’y. W efekcie Monolith Productions stworzyło jedną z lepszych produkcji 2005 roku, w którą bez wstydu można pograć i dziś. Warto dodać, że sukcesu „jedynki” starczyło na dwa sequele.

  1. Więcej o grze F.E.A.R.
TWOIM ZDANIEM

Co jest najważniejsze w dobrym horrorze?

Oprawa graficzna
1,7%
Atmosfera (muzyka, klimat miejscówki, poczucie zagrożenia)
83,2%
Fabuła
9,7%
Straszne jump scare'y
4%
Elementy gameplayowe (np. strzelanie czy rozwój postaci)
1,5%
Zobacz inne ankiety
Najlepsze gry z wampirami
Najlepsze gry z wampirami

Wampiry pojawiają się w grach nie tak często jak zombie czy inne straszydła, ale nie oznacza to, że nie ma w czym przebierać - zwłaszcza że krwiopijcom często towarzyszy niesamowity klimat. Przygotowaliśmy dla Was listę najlepszych gier z wampirami.

„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?
„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?

Boże, czego tu nie ma. Toksyczna relacja, morderstwa, kult, kanibalizm, wątek kazirodczy. Ale czy obawy wobec kontrowersyjnego The Coffin of Andy and Leyley są uzasadnione? Czy to, że gra się w to tak dobrze, wynika z naszej chorobliwej ciekawości?

Dlaczego w grach lubimy doświadczać sytuacji, których nie chcielibyśmy w realnym życiu?
Dlaczego w grach lubimy doświadczać sytuacji, których nie chcielibyśmy w realnym życiu?

Strach, smutek, złość, gry często budzą w nas emocje, których nie lubimy… a potem jesteśmy tymi grami zachwyceni. Dlaczego tak się dzieje?