Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 września 2020, 13:49

Trylogia Mass Effect. Najlepsze fabuły w grach ranking redakcji

Spis treści

Trylogia Mass Effect

INFORMACJE

  1. Gatunek: RPG akcji
  2. Co znajdziemy tu dobrego oprócz fabuły: wybory moralne, które potrafią mieć wpływ na wydarzenia w kolejnych odsłonach serii

BioWare w ostatnich latach nie ma dobrej passy, projekt za projektem mijając się z oczekiwaniami graczy i tworząc produkcje rozczarowujące, z poważnymi błędami technicznymi albo po prostu niewzbudzające większego zainteresowania. To boli, gdyż w latach swojej świetności byli to mistrzowie gier fabularnych. Kosmiczna trylogia Mass Effect, w której jako komandor Shephard zwiedzamy niezwykle wykreowaną galaktykę, jest tu koronnym dowodem.

„Nie możesz uratować wszystkich”. Wokół tego prostego hasła zbudowano fabułę Mass Effectów, czyniąc z gracza bohatera, starającego się ocalić wszechświat przed nadciągającą zagładą – ale jednocześnie mierzącego się z mniejszymi dramatami. Czasu, zasobów, możliwości nigdy nie jest dość, by pomóc każdemu, musimy więc wybierać, kto bardziej zasługuje na ratunek, a kogo może spotkać nieszczęście. To nieskomplikowane założenie w doskonale wykreowanym świecie, pełnym interesujących ras i ciekawie nakreślonych postaci, przełożyło się na wielce emocjonującą przygodę.

Podróż – mimo że ma miejsce w trzech grach – tworzy jedną zwartą całość: decyzje i bohater z jednej produkcji mogły zostać przeniesione do kolejnej, gdzie konsekwencje wcześniejszych wydarzeń wciąż były widoczne. Nawet to nieszczęsne zakończenie, które wzbudziło gigantyczne kontrowersje i do dziś rozczarowuje fanów, nie jest w stanie zepsuć pozytywnego obrazu trylogii Mass Effect jako całości.

  1. Więcej o grze Mass Effect
  2. Więcej o grze Mass Effect 2
  3. Więcej o grze Mass Effect 3

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która fabuła była lepsza?

80,3%
Ta w Wiedźminie 3
19,7%
Ta w serii BioShock
Zobacz inne ankiety
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja
Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja

Kalendarz growych premier jest już znany na lata do przodu. W redakcyjnym gronie postaraliśmy się wybrać z niego produkcje mniej oczywiste, a niektórzy pokusili się nawet o selekcję tytułów jeszcze niezapowiedzianych.

Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście
Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście

Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.