Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 września 2020, 13:49

Red Dead Redemption II. Najlepsze fabuły w grach ranking redakcji

Spis treści

Red Dead Redemption II

Red Dead Redemption II i NieR: Automata otrzymały w naszym zestawieniu taką samą liczbę głosów.

INFORMACJE

  1. Gatunek: przygodowa gra akcji w otwartym świecie
  2. Co znajdziemy tu dobrego oprócz fabuły: fenomenalnie wykreowany Dziki Zachód

To zadziwiające, jak niewiele Rockstarowi trzeba było, by przeskoczyć z poziomu nieciekawych, pretekstowych fabuł do angażujących opowieści z postaciami, które zapamiętujemy na lata. Grand Theft Auto III ze swoim niemym bohaterem i sztampową opowiastką o zemście kwalifikowało się do tej pierwszej kategorii, ale gdy w wydanym rok później GTA: Vice City protagonista w końcu przemówił, miałkość ustąpiła bardzo ciekawej historii gangsterskiej czerpiącej garściami z klasyki kina pokroju Człowieka z blizną. A to był dopiero początek – w kolejnych latach ekipa Rockstara jeszcze bardziej rozwinęła skrzydła, dając się poznać jako wirtuozowie angażujących opowieści. Na dodatek snutych w pełnych aktywności pobocznych otwartych światach, w których bardzo łatwo o banał i powtarzalność.

Red Dead Redemption II to jak dotąd szczytowe osiągnięcie „Gwiazd Rocka”, jeśli chodzi o scenariusz (kreację wirtualnego świata zresztą też – nigdzie indziej nie znajdziecie równie wiarygodnie żyjącego środowiska). Gra zabiera nas na amerykańskie pogranicze z roku 1899, gdy czasy Dzikiego Zachodu zaczynały niechętnie ustępować cywilizacji i postępowi. Wcielamy się w Arthura Morgana – członka gangu Dutcha, podróżującego od miejsca do miejsca, uciekając przed stróżami prawa oraz poszukując sposobu na zrobienie fortuny niezbyt uczciwymi metodami.

To, co zaskakuje w fabule RDRII i do czego trzeba się przyzwyczaić, to niezwykle wolne tempo narracji. W dobie gier dbających o to, by co dwadzieścia sekund gracza łechtał jakiś nowy bodziec w rodzaju wybuchu, zwrotu akcji czy strzelaniny, Rockstar swoją narrację snuje sennie i powoli, pozwalając graczom przyzwyczaić się do bohaterów i sytuacji, pojeździć z nimi na ryby, pohulać podczas balangi w pobliskim miasteczku czy w trakcie rabunku. Łatwo się zniechęcić takim podejściem. Odzwyczailiśmy się od tak spokojnego tempa. Ale jeśli damy RDRII szansę i „przetrwamy” pierwsze rozdziały, procentuje to niesamowitym napięciem odczuwanym w drugiej połowie gry oraz świetnym, przytłaczającym finałem. No i epilogiem łączącym grę z pierwszym Red Dead Redemption, który równie dobrze mógłby być płatnym i w pełni wartym swojej ceny samodzielnym rozszerzeniem.

  1. Recenzja gry Red Dead Redemption II – sandbox na „dychę”
  2. Więcej o grze Red Dead Redemption II

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która fabuła była lepsza?

80,3%
Ta w Wiedźminie 3
19,7%
Ta w serii BioShock
Zobacz inne ankiety
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja
Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja

Kalendarz growych premier jest już znany na lata do przodu. W redakcyjnym gronie postaraliśmy się wybrać z niego produkcje mniej oczywiste, a niektórzy pokusili się nawet o selekcję tytułów jeszcze niezapowiedzianych.

Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście
Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście

Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.